ایده هاب جذاب برای چیدمان میز در مراسم یلدا

جشن یلدا یکی از جشن های زیبا و سنتی ایرانیان است و در آخرین شب پاییز که به اولین روز زمستان منتهی می شود، برگزار خواهد شد؛ در ایران باستان چهار جشن در دی ماه وجود داشت که شامل روز های اول، (شب یلدای کنونی)، هشتم، پانزدهم و بیست و سوم بود که امروزه نخستین روز دیماه را که در واقع طولانی ترین شب سال است را جشن می گیرند.
تصویر ایده هاب جذاب برای چیدمان میز در مراسم یلدا

با نزدیک شدن به شب یلدا، افراد خوش سلیقه به دنبال ایده هایی نو و جذاب برای دیزاین و تزیینات مربوط به شب یلدا می باشند، از این رو در این بخش ایده هایی متنوع از تزیینات میز شب یلدا به روش های سنتی و مدرن قرار داده ایم که می توانید از آنها برای تزیین شب یلدا در منزلتان الهام بگیرید.

ظروف مسی را وارد عمل کنید

برای قرار دادن آجیل و خوراکی‌های خشک، ظروف مسی، انتخاب خوبی خواهند بود. این ظروف را می‌توان به صورت یک شکل (ست) و یا در طرح‌های مختلف انتخاب کرد. همچنین استفاده از ظروف سفالی با رنگ‌های آبی فیروزه‌ای و ظروف چوبی نیز آن حس و حال نوستالژی را به خوبی منتقل می‌کنند.

همچنین اگر هنوز در انبار یا قفسه کمد خود، سماورهای زغالی قدیمی دارید، وقت آن است که آنها را دوباره به صحنه وارد کنید و خود را به یک چای ایرانی خوشمزه مهمان کنید.

رومیزی ترمه انتخاب خوبی است

رومیزی‌های ترمه اصفهان که با رنگ‌های زیبایی یافت می‌شوند، باب دل بسیاری از هنردوستانی است که با طرح‌های سنتی میانه خوبی دارند. اما انتخاب دیگری نیز وجود دارد، سینی مسی انتخاب کنید و سایر ظروف را داخل آن بچینید. به این ترتیب، حس بسیار زیبایی از ترکیب عناصر مختلف در این چیدمان دریافت خواهید کرد.

حافظ شیرازی را مهمان کنید

وقتی درباره شب یلدا صحبت می‌کنیم، ممکن نیست به دیوان حافظ نرسیم. ما ایرانیان در این شب نیت می‌کنیم، تفالی به حافظ می‌زنیم و به آن فال حافظ می‌گوییم و دوست داریم به پیشگویی‌ها و حرف‌هایی که در دل اشعارش وجود دارد، به خوبی گوش دهیم. برخی از آنها با مضمون عشق و دوستی هستند، برخی پند و ارز می‌دهند و در همه حال، لحن موسیقیایی آن، حظ زیبایی ایجاد می‌کند.

بنابراین، وجود دیوان حافظ، خود یکی از عناصر مهم در چیدمان سنتی شب یلداست. حضورش را برای شب یلدا 1400 فراموش نکنید. به این بهانه، تفالی به حافظ زدیم و آنچه خواهید خواند، غزل شماره 46 از اوست:

گل در بر و می در کف و معشوق به کام است سلطان جهانم به چنین روز غلام است

گو شمع میارید در این جمع که امشب در مجلس ما ماه رخ دوست تمام است

در مذهب ما باده حلال است، ولیکن بی‌روی تو ای سرو گل‌اندام حرام است

گوشم همه بر قول نی و نغمه چنگ است چشمم همه بر لعل لب و گردش جام است

در مجلس ما عطر میامیز که ما را هر لحظه زگیسوی تو خوش بوی مشام است

از چاشنی قند مگو هیچ و زشکر زان رو که مرا از لب شیرین تو کام است

تا گنج غمت در دل ویرانه مقیم است همواره مرا کوی خرابات مقام است

از ننگ چه گویی که مرا نام زننگ است وزنام چه پرسی که مرا ننگ زنام است

میخواره و سرگشته و رندیم و نظرباز وان کس که چو ما نیست در این شهر کدام است

با محتسبم عیب مگویید که او نیز پیوسته چو ما در طلب عیش مدام است

حافظ منشین بی می و معشوق زمانی کایام گل و یاسمن و عید صیام است.

آهنگ‌های سنتی را مهمان گوش‌هایتان کنید

در کنار همه عناصر سنتی که برای شب یلدا در نظر می‌گیرید، آهنگ‌های شب یلدا شاد و سنتی و قدیمی را فراموش نکنید. اگر آنها را در پلی لیست دستگاه پخش کننده خود ندارید، کافی است دانلود آهنگ شب یلدا را در موتور جستجو تایپ کنید تا انواع جدید، قدیمی و سنتی مورد نظرتان را پیدا کنید. از بهترین نمونه‌هایی که ما برایتان سراغ داریم، «آهنگ تو شب یلدای منی، از علی مولایی» است که مضمون بسیار زیبا و البته عاشقانه دارد و ما دو بیت از محتوای شعری آن را پیشکش می‌کنیم:

تو شب یلدای منی، دیوونه دوست داشتنی لبای تو رنگ اناره و هندونه شیرینیش کم میاره پیش بوسه‌های تو

روشنایی را به سبک قدیمی، استفاده کنید

شمع و شمع‌، از عناصر بسیار خوب برای ایجاد فضای زیباتر در این شب طولانی سال است. انواع مختلفی از آنها در بازار وجود دارند و می‌توان آنها را در شمعدانی‌هایی با ظاهر سنتی در میانه سفره شب یلدا قرار داد. شمعدان و چراغ نفتی نیز دو جزء از نوستالژی‌های قدیمی هستند که به جای شمع قابل استفاده هستند.

6.میوه‌ها و آجیل‌ها، اجزایی که هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شوند

در کنار همه عناصری که تاکنون از آن حرف زدیم تا حال و هوای هوای شب یلدا را به شیوه سنتی تزئین کنیم، میوه و آجیل‌ها نقش کلیدی دارند و بدون آنها این شب کامل نمی‌شود. انار، خرمالو، گردو و بادام، از میوه‌هایی بوده که از زمان قدیم در این ایام مورد استفاده خانواده‌های ایرانی قرار می‌گرفته و این روزها، به جز این موارد، انواعی از آجیل‌های جدید و میوه‌ها را می‌توانید به این لیست اضافه کنید.

همچنین شیرینی‌های سنتی، نقل و نبات و دسرها، از دیگر خوراکی‌های خوشمزه‌ای هستند که می‌توانید در چیدمان سفره شب یلدا استفاده کنید و حتی در آن گوشه‌های انتهایی مواردی مانند چیپس و پفک هم قابل اضافه شدن هستند.

375723