سلیم ثنائی در گفت و گو با پرسون مطرح کرد:

از جزئیات ساخت «پلاک 13» تا چالش های تولید سریال در شرایط کرونا

سلیم ثنائی تهیه کننده «پلاک 13» در گفت و گوی اختصاصی با «پرسون» از چگونگی ساخت این سریال می گوید.
تصویر از جزئیات ساخت «پلاک 13» تا چالش های تولید سریال در شرایط کرونا

سلیم ثنائی، تهیه کننده سریال «پلاک 13» در گفت و گو با خبرنگار «سایت خبری پرسون» می گوید: این سریال بر اساس سفارش بیمه مرکزی شکل گرفت. ما با شبکه سوم و گروه اجتماعی صحبت کردیم و قرار شد این سریال نمایشی سیتکامی باشد. می خواستیم سریالی باشد که چند خانواده در کنار هم زندگی می کنند و ارثیه ای از عمه شان به آن ها رسیده است. این ایده در اتاق فکر سریال شکل گرفت و نویسندگان سناریو را آماده کردند تا به صورت ۹۰ قسمتی روانه آنتن شود.

وی به ویژگی اصلی سریال اشاره می کند و می افزاید: ویژگی اش این است که آدم ها را با سلایق و افکار مختلف در کنار هم نگه می دارد و با همه مشکلاتی که دارند مدارا و با هم زندگی می کنند و سعی کردیم با هم بودن و همدلی را در سریال نمایش دهیم، این ارزش بسیار زیادی داشت و این که در خود سریال به بحث فرهنگ سازی بیمه پرداخته می شود. ما می خواستیم در این سریال خنده را بر لب مردم بیاوریم و آن ها را شاد و فضایی را ایجاد کنیم که از طریق آن فرهنگ سازی کنیم و چیزهایی را که باعث می شود آرامش ذهنی برای مردم به همراه داشته باشد، آموزش دهیم.

ثنائی به گروه ۴ نفره نویسندگان اشاره می کند که مدام با گروه کارگردانی، اتاق فکر و تهیه کننده تعامل دارند و همه ایده ها با همفکری هم پیش می رود و می گوید: از کارشناسان مختلف بیمه ای استفاده می کنیم. تیم پژوهش، تحقیقات اولیه را انجام می دهد و در اختیار نویسندگان می گذارد و آن ها با پردازش خود به موضوع می رسند. مسائل مختلف مطرح و فیلم نامه اولیه و بعد فیلم نامه اصلی نگارش، سپس توسط کارگردان و تهیه کننده بازخوانی می شود و در نهایت در اتاق فکر به تایید می رسد و ضبط می شود. ضمناً موضوعات اصلی روز را هم دخیل می کنیم و به آن ها هم می پردازیم.

این تهیه کننده به بحث کرونا که یکی از چالش های تولید سریال است اشاره می کند و ادامه می دهد: چون پخش و ضبط سریال نزدیک به هم است، مشکلاتی داریم مثلاً اگر یکی از بازیگران با مشکلی مواجه شود در کار وقفه به وجود می آید و در تولید دچار مشکل می شویم، ضمن این که لوکیشن ما در باغ بزرگی است که سرمای زیادی را متحمل می شویم اما خدا را شکر همه همدل و همراه هستند تا کار به درستی روانه آنتن شود.‌

به گفته وی، «آرش معیریان» کارگردان اخلاق مدار و انسان شریفی است و کار کردن با او لذت بخش است چون حاشیه خاصی ندارد و کارش را به درستی و به شکل حرفه ای انجام می دهد. رابطه بسیار خوبی با تمام عامل دارد که سبب ایجاد همدلی می شود.

وی با بیان این که بر اساس کاراکترهای تعریف شده در فیلم نامه فهرستی از بازیگران را تهیه کردیم، ادامه می دهد: با گروه انتخاب بازیگران مشورت و سعی کردیم بازیگرانی را که به کاراکترها نزدیک اند، انتخاب کنیم.

این تهیه کننده با بیان این که همه بچه تلویزیون هستیم و همکاری با این رسانه نه تنها لذت بخش است بلکه بسیار چالش برانگیز است، اضافه می کند: نوع مخاطبان تلویزیون با دیگر رسانه ها متفاوت است ضمن این که باید این را بپذیریم که تلویزیون همچنان قوی ترین رسانه در دنیاست و بیشترین مخاطب را دارد و این که ما از این طریق با مردم در ارتباط هستیم و آن ها سریال مان را می بینند و ابراز رضایت دارند، برای مان بسیار لذت بخش است.

وی به بازخوردهای خوب سریال اشاره می کند و می گوید: این بازخوردها در بهبود سریال کمک مان می کند و ما نقاط ضعف خود را پوشش می دهیم.

ثنائی در پایان از مدیران شبکه 3 سیما و مسئولان بیمه تشکر کرد که از سریال حمایت کردند تا به بهترین نحو ساخته شود.

گفت و گو از مریم ضیغمی

375548