به جای ازدواج سفید از "همباشی‌های سیاه" استفاده کنید/ لزوم تشکیل "وزارتخانه تنهایی" در کشور

یک جامعه شناس در گفت‌و‌گو با پرسون علل افزایش آمار تجرد قطعی در کشور را بررسی کرد.
تصویر به جای ازدواج سفید از "همباشی‌های سیاه" استفاده کنید/ لزوم تشکیل "وزارتخانه تنهایی" در کشور

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس در خصوص آمار بالای تجرد قطعی در کشور به خبرنگار پرسون، گفت: عواملی همچون عدم تأمین معیشت، وضعیت نامناسب اقتصادی، عدم اعتماد به آینده و ناامیدی سبب انتخاب تجرد قطعی شده، در حالی که فرهنگ ملی، میهنی و دینی ما بر ازدواج و تحکیم خانواده تأکید فراوان دارد.

قرایی‌مقدم تصریح کرد: علاوه بر این که چشم‌انداز مناسبی برای ازدواج وجود ندارد، موارد دیگری نیز مانند طلاق‌های فراوان، بی‌بند‌و‌باری مختلف و ازدواج سفید نیز در ایجاد این ناامیدی موثر است، البته به جای ازدواج سفید بهتر است بگوییم همباشی‌های سیاه، این‌گونه رابطه‌ها آخر و عاقبت ندارد.

وی افزود: از قبل دوستی‌های فراوان و روابط نامشروع سبب بی‌اعتمادی دختران و پسران نسبت به یکدیگر شده بود و اکنون عدم وجود آینده روشن نیز به این موارد اضافه شده است. ازدواج و تشکیل خانواده شوخی نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: در حال حاضر 33 درصد جامعه ایران مجردند و این از گذشته پیش‌بینی می‌شد. باید یک وزارتخانه به عنوان وزارت تنهایی تشکیل و وزیر تنهایی برای افراد بی‌کس، مجرد، سالمندان، افراد بی‌سرپرست و از کار افتاده انتخاب شود.

قرایی‌مقدم بیان کرد: شوق ازدواج در جامعه مرده، حتی کسانی که به لحاظ اقتصادی تأمین هستند، به ازدواج علاقه‌ای ندارند و دلیل آن بی‌اعتمادی و عدم مسئولیت‌پذیری است، زمانی که بازار آزاد به دلیل روابط نادرست دختران و پسران وجود دارد، ازدواج‌گریزی نیز طبیعی است.

این جامعه‌شناس در پایان گفت: جوانان نسبت به دوام زندگی بی‌اعتماد شدند. ازدواج که صرفا مسئله غریزه جنسی نیست، هزار اما و اگر دارد.

375516