در جلسه امروز شورای شهر چه گذشت؟

لایحه «اصلاحیه بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران» در جلسه امروز شورای شهر بررسی شد.
تصویر در جلسه امروز شورای شهر چه گذشت؟

به گزارش سایت خبری پرسون،در ابتدا محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این باره گفت: عدد بودجه سال ۱۴۰۰ با توجه به تفریغ بودجه و درآمد شهرداری بودجه مناسبی نبوده است و در ۶ ماه اول سال تنها ۵۲ درصد درآمد شهرداری محقق شده است.

وی افزود: در تفریغ بودجه سال ۹۹ کل عملکرد و مبلغ محقق شده، ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است. اگر می‌خواستیم این را لحاظ کنیم باید بودجه کم‌تری برای سال ۱۴۰۰ در نظر می‌گرفتیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: بنابر این دوستان شهرداری تصمیم به اصلاح بودجه گرفتند و طبق قانون در صورت انحراف بودجه بیش از ۲۰ درصد، شهرداری مکلف به اصلاح آن است. در همین راستا خواستار رسیدن بودجه به حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان هستیم. همچنین در حوزه فروش اموال غیر منقول شاهد کاهش ۴ هزار میلیاردی هستیم.

آخوندی عنوان کرد: برخی ردیف‌های بودجه‌ای ازجمله برای احداث بزرگراه شهید شوشتری، اصلاح تقاطع‌ها، آسفالت بزرگراه‌ها و غیره نیز پیشنهاد شهرداری برای اضافه شدن به لایحه بودجه است.

وی تصریح کرد: به علاوه افزایش حقوق برخی سازمان‌ها ازجمله سازمان اتوبوسرانی، شرکت مترو و غیره نیز در اصلاحیه لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

معیار ما دوران کسل ۴ سال گذشته نیست

در ادامه مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: آیا شاخص ما برای اعتبار دادن مدیریت ۴ سال گذشته است یا یک مدیریت تحولی است. ۴ سال گذشته یک دوران کسل، فشل و بسیار کم کار بود. مترو، اتوبوسرانی، وضعیت ایمنی ساختمان و غیره ازجمله نتایج این ۴ سال است. لذا نمی‌توان بودجه‌ای کم‌تر از سال ۹۹ داشت بلکه باید حرکت روبه جلو داشت و سال ۹۹ بودجه ۴۱ هزار میلیارد تومان بود. بودجه ۴۸ هزار میلیاردی سال ۱۴۰۰ آن هم با توجه به تورم کشور چندان عجیب نیست.

وی افزود: اگر مدیریت قبلی توان تحقق بودجه را نداشته ما نباید این کار را تکرار کنیم. در یکی از ردیف‌های بودجه، یارانه‌های سازمان‌های دولتی یعنی حدود هزار میلیارد تومان باید وصول شود که این تکلیف شهرداری است.

عباسی با بیان اینکه ما دائماً از درآمد شهرداری صحبت می‌کنیم این در حالی است که درآمد تنها با فعالیت و کار محقق می‌شود، اظهار داشت: با این روند شاخص ما برای بودجه سال آینده چه خواهد بود آیا بودجه ۴۸ هزار میلیاردی سال ۱۴۰۰ را در نظر داریم یا بودجه اصلاحی ۳۷ میلیاردی را معیار قرار خواهیم داد.

رئیس کمیسیون معماری بیان کرد: این نحوه بودجه ریزی سال آینده شهرداری را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد و باید بدانیم که قرار نیست دوران تنبلی شورای پنجم را تکرار کنیم.

نگران پیامدهای این لایحه برای بودجه سال آینده هستیم

در ادامه ناصر امانی گفت: اگر یک تیم قوی اقتصادی در ماه‌های گذشته، مطالبات و درآمدهای شهرداری را پیگیری می‌کرد، امروز بخش زیادی از درآمد شهرداری محقق می‌شد. در تیم گذشته شهرداری رسماً اعلام کرد که به دنبال کار عمرانی و ساخت و ساز نیست و حتی کارهای دوره قبلی را هم از بین بردند.

عضو شورای شهر اظهار داشت: در جلسه برنامه‌های آقای زاکانی اعلام کردیم ۷۰ هزار میلیارد بدهی داریم و ایشان گفتند که این رقم چیزی نیست اما در حال حاضر شاهد کاهش بودجه عمرانی و نگهداشت شهر هستیم و این موضوع خلاف وعده‌های دولت است. بنده نگران پیامدهای این مصوبه و کاهش بودجه ۱۴۰۱ هستم.

در ادامه پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر گفت: ما وارث یک تنبلی مفرط در شهرداری هستیم اما این بودجه در طی سه ماه قابل تحقق نیست و شهردار تهران نیز برای تحقق بودجه سوپرمن نیست.

در ادامه مهدی اقراریان گفت: در یکی از ردیف‌ها اعتباری ۷ هزار میلیارد برای شورایاری‌ها در نظر گرفته شده که بدون در نظر گرفتن توافق بوده است. از سوی دیگر در برخی موارد معاونین شهرداری از جمله معاون فرهنگی در این موضوعات پاسخگو نیست.

در بودجه سال گذشته آب بسته شده بود

سپس مهدی چمران نیز گفت: در بودجه سال گذشته آب بسته شده بود. اگر دوستان شهرداری خیلی زرنگ باشند، نهایتاً ۳۴ هزار میلیارد تومان از بودجه سال جاری را محقق خواهند کرد که خیلی هم زرنگ نیستند.

وی افزود: مبنای بودجه سال آینده ما ۵۰ هزار میلیارد نیست بلکه همین حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان که با واقعیت تطابق دارد، است. اگر ما از این بودجه کم نکنیم، رقم عملیاتی آن باز هم حدود همین رقم خواهد بود.

در ادامه احمد صادقی گفت: بسیاری از دوستان پیش از شروع مدیریت شهری ششم بودجه سال ۱۴۰۰ را بسیار غیر متعارف می‌دانستند و برخی این افزایش بودجه را دام شورای پنجم برای شورای ششم می‌دانستند.

در ادامه هاشمی تشکری در این باره گفت: در این اصلاحیه نیازهای اساسی مردم از جمله حمل و نقل عمومی، نگهداشت مترو و غیره حذف نشده و بیشتر هم مورد توجه قرار گرفته است اما نکته مهم آن است که هیچ گاه بودجه‌ها به طورکامل محقق نمی‌شود اما اگر این باور در مجموعه شهرداری به وجود آمد که ما به دلیل سخت بودن تحقق درآمد، از خدمات بکاهیم موفق نخواهیم بود.

وی افزود: در مترو حتی برای نگهداشت این ناوگان نگرانی وجود دارد و وظیفه مدیریت شهری خلق ثروت است و باید از ظرفیت‌های شهر توسط شهرداری استفاده شود.

سپس مهدی عباسی گفت: هرچند که ما منتقد عملکرد شورای پنجم هستیم و میگوییم که بودجه ۱۴۰۰ را واهی بسته‌اند اما باید گفت که کم کاری کرده‌اند اما به طورکلی هیچگاه در شهرداری به صورت نقد کار نکردیم. به علاوه اگر اعتبار فعلی اضافه است ماموریت‌های سال آینده را از همین حالا آغاز کنیم. اگر می‌خواهیم ماموریت ایجاد کنیم این فرصت را مغتنم بشماریم.

در ادامه سوده نجفی عضو هیت رئیسه شورای شهر نسبت به عدم هماهنگی با شهرداران مناطق برای کاهش بودجه سال جاری تذکر داد.

در نهایت اعضای شورای شهر با کاهش بودجه سال جاری از ۴۸ هزار میلیارد تومان به ۳۷ هزار میلیارد تومان موافقت کردند.

به علاوه طی توافق اعضای شورای شهر، در صورت تحقق بودجه ۳۷ هزار میلیاردی سال جاری، ۵ هزار میلیارد تومان نیز در حوزه حمل و نقل هزینه خواهد شد.

منبع: مهر

375173