«هنر از دریچه نظریه» منتشر شد

کتاب «هنر از دریچه نظریه» درسگفتارهایی پیرامون نظریه و نقد در هنر نوشته مهدی انصاری توسط انتشارات روزبهان منتشر و راهی بازار نشر شد.
تصویر «هنر از دریچه نظریه» منتشر شد

به گزارش سایت خبری پرسون، کتاب «هنر از دریچه نظریه» درسگفتارهایی پیرامون نظریه و نقد در هنر نوشته مهدی انصاری به تازگی توسط انتشارات روزبهان منتشر شده است.

انصاری در این اثر سعی کرده تا به اختصار دیدگاه های متفکران، فیلسوفان، جامعه شناسان و نظریه پردازان را درباره هنر بیاورد. برهمین اساس دیدگاه‌های مختلف را از عهد باستان تا دوره معاصر بررسی کرده تا نشان دهد چطور در بستر زمان مفهوم‌های مهمی چون زیبایی‌شناسی، فلسفه هنر و نقد هنر دگرگون می شوند و در تعارض، تبیین یا بسط دیدگاه های متقدم خود ایفای نقش می‌کنند.

این‌نویسنده می‌گوید تعریف هنر سهل و ممتنع است برای عده ای هنر همچون زیبایی در ذهن مخاطب صورت می یابد و کسانی که هنر را امری مشخص می‌دانند. البته بعضی نیز هنر را پدیده ای می ‌دانند که آفریننده ش معنای آن را مشخص می‌کند. گروهی دیگر هنر را در مناسبت با جامعه و ساختارهای آن تفسیر می‌کنند و عده ای نیز معتقدند که هنررا به طور عام نمی توان تعریف کرد. به نظر آنان هنر یا بهتر است بگویم «اثر هنری» هرآن چیزی است که احساس مخاطب را با لذت زیبایی شناسانه درگیر کند.

انصاری دانش آموخته رشته فلسفه هنر است و مدیریت موسسه فرهنگی هنری آکادمی هنر شمسه را که درسگفتارهای فلسفی برگزار می‌کند را به عهده دارد. وی پیش از این هم آثار دیگری در حوزه فلسفه هنر از جمله نقد هنری فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی (از عهد باستان تا دوره معاصر) را در کارنامه خود ثبت کرده است.

این کتاب شامل بیست فصل است که عناوین آن‌ها عبارتند از: جایگاه شناسی مفهوم‌ها: نظریه، زیبایی شناسی، فلسفه هنر و نقد هنر/ تبار واژه هنر در ایران و غرب/ تاریخچه نقد هنری/ پیدایش هنر از بطن اسطوره/ فلسفه در عهد باستان: سرآغاز تفکر پیرامون هنر/ یونانی‌گری یا هلنیسم : هنر، مقدمه‌ای برای عروج نفس، قرون وسطی: هنر برپایه الهیات/ عصر نوزایی: هنر از دریچه علم/ سده های هفتم و هجدهم میلادی: خردگرایی و تجربه گرایی/ ظهور روشنگرایی و بازتاب آن در هنر/ هنر درگذر از رمانتیسم به ایدئالیسم/ بازتاب آراء کانت و هگل در نقد هنری/ تثبیت جایگاه هنر و هنرمند: شوپنهاور و نیچه/ هنر به مثابه بیان کننده احساسات/ نظریه‌های هنر در دو دوره مدرن و پست مدرن/ اگزیستانسیالیسم و فمنیسم/ هرمنوتیک و هنر/ فرهنگ رسانه/ نظریه نهادی هنر.

این‌کتاب در ۶۶۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲۷ هزار تومان منتشر شده است.

374547