جنجال افزایش اندک حقوق‌ها در بودجه 1401/ بی‌توجهی دولت به تورم در تعیین دستمزدها

یک کارشناس اقتصادی گفت: هزینه‌های جاری 70 تا 80 درصد بودجه را شامل می‌شود، به همین دلیل دولت به دنبال افزایش اندک حقوق و دستمزدها است.
تصویر جنجال افزایش اندک حقوق‌ها در بودجه 1401/ بی‌توجهی دولت به تورم در تعیین دستمزدها

ابراهیم بهادرانی، کارشناس اقتصادی در خصوص ادعای دولت مبنی بر ارائه بودجه سال 1401 بدون کسری بودجه به خبرنگار پرسون، گفت: برای اثبات این موضوع باید نگاهی به درآمدهای نفتی داشت، به نظر می‌رسد رقم درآمدهای نفتی بالا درنظر گرفته شده است. در دو سال اخیر نیز عدد بالایی برنامه‌ریزی اما محقق نشد، زیرا فروش به اندازه کافی انجام نشد.

بهادرانی تصریح کرد: به فروش اوراق نیز باید توجه کرد، اگر رقم‌هایی برای نفت، فروش دارایی مازاد و اوراق درنظرگرفته شده، قابل تحقق باشد، دولت می‌تواند بودجه‌ای بدون کسری ببندد. اما این اتفاق با شرایط فعلی بعید است، زیرا همین امسال 970 هزار میلیارد کسری وجود دارد که در نیمه اول سال با استقراض از بانک مرکزی جبران شده است.

وی افزود: دولت جدید مدعی است که از بانک مرکزی استقراض نکرده که این باید اثبات شود. هزینه‌های جاری 70 تا 80 درصد بودجه را شامل می‌شود، به همین دلیل دولت به دنبال افزایش اندک حقوق و دستمزدها است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر دولت موفق به کنترل تورم شود، افزایش حقوق به صورت 10 درصد اشکالی ندارد، اما در تورم بالای 40 درصد، افزایش 10 درصدی حقوق هنر نیست. این که دولت جدید مدعی است که از بانک مرکزی استقراض نکرده تا پایه پولی و در نهایت تورم افزایش نیابد، باید در عمل ثابت و به صورت کاهش تورم مشخص شود.

بهادرانی گفت: کاهش میزان تورم بعید است، زیرا دولت برنامه‌ای برای آن باید داشته باشد که چنین نیست.

374494