لزوم اجرای قانون هوای پاک

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: تهران محلی برای یک زندگی سالم نیست مگر اینکه دولت و همه دستگاه‌های مسئول از جمله شهرداری تهران به صورت عاجل به موضوع اجرای قانون هوای پاک ورود کنند تا بتوانیم تحولی در وضعیت هوا داشته باشیم.
تصویر لزوم اجرای قانون هوای پاک

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی بابایی، درباره ورود سازمان بازرسی به ترک فعل دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک، اظهار کرد: از سازمان بازرسی به خاطر ورود به این مسئله تشکر می‌کنم چرا‌که با این اقدام میزان ترک فعل دستگاه‌ها در انجام وظایفشان مشخص می‌شود و مدیرانی که در انجام وظایفشان کوتاهی کرده‌اند، پاسخگو خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون هوای پاک، شهرداری در جایگاه دهم قرار دارد و مؤثرترین عملکردش مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است، ادامه داد: بخشی از توسعه حمل و نقل عمومی با بودجه شهرداری‌ها و بخش دیگر با حمایت‌های بودجه‌ای دولت باید محقق شود اما متأسفانه در دهه اخیر پرداخت بودجه قابل قبولی در این حوزه از سوی دولت وجود نداشته و اقدامات شهرداری بر اساس بودجه محدودش بوده است.

عضو کمسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: هر سال هم با توجه به کاهش ارزش پول ملی، قدرت و توان شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران در بخش توسعه کاهش پیدا کرده است و حتی در حوزه نگهداشت دچار مشکل شده‌اند نمونه آن هم اختلال قطارهای مترو است که هر از گاهی شاهد آن هستیم و دلیل آن نپرداختن هزینه‌های لازم به حوزه حمل و نقل عمومی است.

وی افزود: دوره چهارم مدیریت شهری، حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس به مدیریت پنجم تحویل داد و در حالی که طبق طرح جامع شهر تهران فعالیت 9 هزار دستگاه اتوبوس به عنوان نقطه مطلوب درنظر گرفته شده اما پایان دوره پنجم حدود 2 هزار و 500 دستگاه به مدیریت فعلی تحویل داده شد! که دلیل آن از رده خارج شدن بسیاری از اتوبوس‌های فرسوده بود.

بابابی خاطرنشان کرد: متأسفانه شهرداری تهران در دوره گذشته اقدامات منطقی را در این حوزه انجام نداد و دولت نیز سهم حمل و نقل عمومی را پرداخت نکرد بنابراین در حال حاضر با عقب‌ماندگی شدیدی در حوزه حمل و نقل عمومی مواجه هستیم که اگر دولت ورود نکند، شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران هیچگاه نمی‌توانند به نقطه مطلوب برسند علاوه بر این منابع متحرکی که بخش عمده آلودگی هوا به آنها مربوط است، به قوت خود باقی می‌مانند و شهروندان نیز رغبتی به استفاده از حمل و نقل عمومی نخواهند داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه نتیجه این روند استفاده از خودروهای شخصی و تشدید وضعیت موجود خواهد بود، گفت: واقعیت این است که با این وضعیت، تهران محلی برای یک زندگی سالم نیست مگر اینکه دولت و همه دستگاه‌های مسئول از جمله شهرداری تهران به صورت عاجل به این موضوع ورود کنند تا بتوانیم تحولی در وضعیت هوا داشته باشیم.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران درباره اینکه همه مشکلات به تأمین منابع مربوط نمی‌شود و عزم و جسارت مدیران نیاز است، گفت: بیشترین میزان توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی در دوره‌های سوم و چهارم مدیریت شهری تهران و عمدتاً با منابع شهرداری صورت گرفته است؛ در آن دوره رویکرد مدیریت شهری جهادی بود اما دوره پنجم، در اکثر موارد به دنبال فرار از مسئولیت بودند و با عمل نکردن به وظایف قانونی تعیین شده، این عقب‌ماندگی شدید ایجاد شد؛ اگر همان 6 هزار دستگاه اتوبوس پایان دوره چهارم باقی مانده بود، نزدیک شدن به 9 هزار دستگاه اتوبوس قابل دستیابی بود.

وی با اشاره به جلسات مستمری که با زاکانی شهردار تهران برگزار شده است، اظهار کرد: طبق اولویت‌سنجی‌هایی که از طریق مردم صورت گرفته، آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی در صدر خواسته‌های شهروندان است و شهرداری نیز اولویت خود را بر همین موضوعات قرار داده است ما نیز شهرداری را مکلف کرده‌ایم به حمل و نقل عمومی نگاه ویژه‌ای داشته باشد و تخصیص‌ منابع به صورت کامل باشد.

بابایی تصریح کرد: زاکانی با همکاری دولت به طور ویژه برای توسعه حمل و نقل عمومی پیگیر است و از شهردار می‌خواهیم بیشترین وقت خود را در این حوزه صرف کند تا شاهد بهبودی این حوزه باشیم.

منبع: تسنیم

374454