انتشار کتاب «ارتباطات: یک پسا رشته»

ترجمه کتاب «ارتباطات: یک پسا رشته» نوشته سیلویو ویسبورد توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر و راهی بازار نشر شد.
تصویر انتشار کتاب «ارتباطات: یک پسا رشته»

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، کتاب «ارتباطات: یک پسا رشته» اثر سیلویو ویسبورد به‌تازگی با ترجمه محسن گودرزی توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر و راهی بازار نشر شده است.

سیلویو ویسبورد، نویسنده آرژانتینی کتاب، دانش‌آموخته رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیا و مدیر و استاد دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا است. او نزدیک به دویست مقاله در حوزه روزنامه‌نگاری اکتشافی، رسوایی‌های رسانه‌ای، مطالعات ارتباطات، سیاست‌گذاری رسانه‌ای و تغییرات اجتماعی از منظری جهانی در نشریات گوناگون دانشگاهی منتشر کرده است.

این‌مولف در دانشگاه‌های بیش از ۴۰ کشور دنیا در آفریقا‏، آمریکا، آسیا و اروپا سخنرانی داشته است. کتاب‌های مانیفست ارتباطات و ارتباطات: یک پسا رشته از آخرین آثار وی است که هر دو در سال ۲۰۱۹ منتشر شده‌اند (به نقل از صفحه معرفی نویسنده در دانشگاه جورج واشنگتن). به استناد مقدمه مترجم، نویسنده در کتاب ارتباطات: یک پسا رشته، روی لبه تیغ قدم می‌زند، چراکه سعی دارد تا ابعاد هستی‌شناختی و معرفت‌شناسی میدان مطالعات ارتباطات را روشن سازد. اگرچه این کار در ابتدا ساده به نظر می‌رسد؛ ولی درعینِ‌حال، می‌تواند پیچیدگی‌های موجود در این عرصه را بیشتر کند.

پیوند ناگسستنی ارتباطات با دیگر حوزه‌ها و رشته‌ها‏، مسئله جهانی‌شدن رشته ارتباطات (حضور دائمی پژوهشگران ارتباطات از آمریکا و کشورهای اروپای غربی، نفوذ گسترده خوانش آمریکایی از مطالعات ارتباطات در همه کشورهای دنیا‏، حضور درحال‌ِ رشد محققان سایر کشورها در جریان اصلی این میدان و نیز تلاش این محققان برای معرفی مطالعات بومی ارتباطات به دیگر کشورها) و شکل‌گیری روندهای فزاینده دیجیتالی‌شدن ازجمله عللی است که می‌تواند نافرجامی چنین تلاشی را رقم بزند.

با وجود این، نویسنده کتاب، فارغ از همه سختی‌های ناشی از قدم‌زدن در این‌مسیر و علی‌رغم ابهام ذاتی ابعاد هستی‌شناختی رشته ارتباطات، در رسیدن به هدف خود موفق بوده است. نویسنده در کتاب ارتباطات: یک پسا رشته توانسته است مسیر پیش روی پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان رشته ارتباطات و مطالعات رسانه را روشن‌تر سازد؛ چراکه نویسنده با موشکافی ابعاد گوناگون و ابهام‌آفرینِ میدان ارتباطات، زمینه را برای برون‌رفت از پیچیدگی‌ها و سردرگمی‌های این میدان فراهم کرده است.

این کار با به‌رسمیت‌شناختن ابهام‌ها و پیچیدگی‌های مطالعات ارتباطات و تلاش برای ارائه تفسیری پسارشته‌ای و نه میان‌رشته‌ای از آن و رسیدن به «تخیل ارتباطاتی» که در فصل پنجم کتاب تبیین شده، شکل گرفته است. شاید تنها هدف نویسنده از نگارش چنین کتابی همین باشد: روشن‌ساختن ماهیت مطالعات ارتباطات و مسیر پژوهش در این عرصه. کتاب «ارتباطات: یک پسا رشته» در ۵ فصل سامان یافته که چندپارگی و فراتخصصی شدن، چهل‌تکه مطالعات ارتباطات، تغییر جهت برآمده از «ارتباطات دیجیتال»، ارمغان جهانی‌شدن و یک پسا رشته، به ترتیب عناوین فصل‌های اول تا پنجم آن هستند.

کتاب مذکور با ۲۴۱ صفحه منتشر شده است.

374102