مجری برنامه پریزاد در گفت و گو با پرسون:

مسئولین مسئولیت سنگینی در قبال حل مشکل زوج‌های نابارور دارند

برنامه پریزاد به تهیه کنندگی میثم ماه‌انباری و اجرای المیرا سماواتی در فصل اول با معرفی زوج‌های‌ نابارور به مراکز درمانی از سوی خیرین به پایان رسید و در فصل دوم زوج‌های درمان شده به برنامه دعوت می‌شوند، فصل دوم برنامه پریزاد از 1401 به روی آنتن شبکه پنجم سیما خواهد رفت.
تصویر مسئولین مسئولیت سنگینی در قبال حل مشکل زوج‌های نابارور دارند

المیرا سماواتی مجری و محقق برنامه پریزاد حامی زوج‌های نابارور کشور از شبکه پنج سیما در گفت و گو با پرسون انتخاب نام این برنامه را حاصل پیشنهاد میثم ماه‌انباری تهیه کننده برنامه پریزاد عنوان کرد که در جلسه سردبیری و اتاق فکر مطرح و مورد تایید قرار گرفت.

مجری پریزاد با اشاره به دشواری راه پر پیچ خم این برنامه گفت: ورود به حوزه ناباروری از آنجایی که شناسایی و پیدا کردن این زوج‌ها دشوار و از طرفی زوجین نمی‌خواهند حتی خانواده و نزدیک‌ترین افراد زندگی‌شان از این بیماری مطلع شوند چه برسد به اینکه بخواهند در رسانه ملی در موردش صحبت کنند و تصور مطلع شدن و مورد قضاوت قرار گرفتن از سوی دوستان و آشنایان بسیار کار سختی است، از طرفی فالگیرها و رمال‌هایی بودند که از موقعیت این زوجین سو‌استفاده می‌کردند که گوشه ای از سختی های ورود به این حوزه است که ما با مشاوره دادن به زوجین که تجارب شما برای کسانی که اول این راه هستند بسیار ارزشمند است و مشاوره هایی از این قبیل متقاعد‌شان می‌کردیم تا در برنامه حضور داشته باشند.

سماواتی در راستای ورود خیرین به این حوزه عنوان کرد: خیرین بزرگی در کشور داریم که قدردان آن‌ها هستیم و در بحث مدرسه سازی کمک به خانواده های مستضعف فعال هستند ولی ما آمدیم با اطلاع‌رسانی گفتیم برای چند سال آینده این مدارس نیاز به دانش‌آموز دارد و با این وضع کاهش جمعیت قطعا خالی می‌مانند و در نهایت تغییر کاربری می‌شوند و این بود که متقاعد شدند تا به یاری زوج های نابارور بیایند و‌ این امر نیاز به اطلاع‌رسانی خیلی قوی دارد تا خیرین در این مسیر قدم بردارند.

در بحث علمی این بیماری قطعا برای یک نفر نیست طی آزمایشاتی که انجام می‌گیرد در بعضی اوقات برای آقایان یا خانم‌ها یا اصلا برای دو طرف است پس نمی‌شود بگوییم بیشتر آقایان یا خانم ها هستند در هر صورت خانواده ها و اطرافیان نباید با ورود به حریم این زوجین و نیش و کنایه آن‌ها را منزوی و در نهایت باعث عدم همدلی‌شان شوند، مشکلی که زوجین پریزاد داشتند عدم حمایت خانواده ها بود که تا جایی می‌توانند این سختی را تحمل کنند و در نهایت به عدم همدلی زوجین و‌ جدایی ختم می‌شود.

هزینه درمان زوجین از صفر تا صد به عهده خیرین است که از طریق سامانه پیامکی برنامه و قرعه کشی در برنامه زنده به خانه برمی‌گردیم و طبق تحقیقات و اولویت بندی به موسسه خیریه معرفی می‌شوند و بعد از آن فقط هزینه ها به مرکز درمان واریز می‌شود تا زوجین در این محل درمان شوند.

مجری برنامه پریزاد در راستای قانون حمایت از این افراد گفت: طرح هایی به مجلس ارائه شده است، که هر کدام در بحث بیمه مجزا و تامین هزینه ها به تصویب برسند به نفع این زوجین است و ما هم به سهم خودمان و رسانه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد تا تدبیری اندیشه شود.

هزینه این بیماری کاملا نسبی است و نمی‌شود مبلغی را قطعی اعلام کرد ولی قطعا چند ده میلیون تومان هزینه دارد که با تصویب طرحی قابل حل است و اگر یک بیمه مجزا باشد خیلی از دارو‌ها و آزمایشات را با سهولت تهیه و انجام می‌دهند، اگر مسئولین می‌خواهند در آینده دچار مشکل کمبود جمعیت نشویم باید از همین حالا به فکر بسته‌های حمایتی و حل این مشکل باشند.

المیرا سماواتی مجری پریزاد مشکل بالا رفتن سن ازدواج را بی تاثیر نمی‌دانست و گفت: مشکلات زیادی باعث بروز این بیماری است که ما روی زوج هایی که تمایل به فرزند آوری دارند و نمی‌توانند صاحب فرزند شوند کار کردیم ولی امکان حل این مشکل حتی قبل از ازدواج و در سنین نوجوانی و جوانی با انجام آزمایشات متعدد و تخصصی قابل ریشه یابی و حل است.

برنامه پریزاد در حال تهیه فصل دوم است تا زوج‌های فصل اول را که مورد درمان قرار گرفته‌اند و صاحب فرزند شده‌اند را به عنوان مهمان دعوت کندو این فصل در سال ۱۴۰۱ روی آنتن تلویزیون می‌رود.

المیرا سماواتی مجری و از محقق‌های برنامه پریزاد در پایان ضمن آرزوی بهبودی برای زوج‌های نابارور و درنهایت صاحب فرزندی سالم صالح شوند گفت: مسئولینی که در ناباروری زوجین و جمعیت کشور مسئولیت دارند باید کمک بدهند و مسئولیت سنگینی دارند تا این مشکل حل شود و خیرین نیز لطف می‌کنند در این مسیر قدم بر می‌دارند، خانواده ها این زوجین را تنها نگذارند و خود زوجین همدلی‌شان را از دست ندهند این مسیر پر فراز و نشیب و سخت است ولی دیگر پیچیده اش نکنند و اگر اینگونه بود حتما خواست خدا بوده است و ان‌شاالله هرچه زودتر حل شود.

مصطفی ساجدی

373935