خیال هم‌وطنان خارج از کشور برای ورود به کشور راحت باشد

معاون بین‌الملل قوه قضائیه گفت: در واقع دو سؤال در ذهن ایرانیان خارج از کشور مطرح است؛ آیا در نظام قضائی کشور برای آنها پرونده قضائی تشکیل شده یا نه، شاکی خصوصی دارند یا نه، و اینکه برای آنها قرار تعقیب صادر شده است یا نه؟ هم‌وطنان در کشورهای مختلف می‌توانند به سفارت‌ها و بخش‌های کنسولی آن مراجعه و درخواست خود را ارائه کنند که به معاونت بین‌الملل قوه قضائیه ارسال می‌شود و ما در اسرع وقت آنها را بررسی می‌کنیم و پاسخ می‌دهیم تا خیال هم‌وطنان برای ورود به کشور راحت باشد.
تصویر خیال هم‌وطنان خارج از کشور برای ورود به کشور راحت باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، کاظم غریب‌آبادی، معاون بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر درباره بازگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور به داخل ایران گفت: اعلام می‌کنم که ایرانیان خارج از کشور هیچ دغدغه و نگرانی درباره بازگشت به وطن نداشته باشند.

وی افزود: در واقع دو سؤال در ذهن ایرانیان خارج از کشور مطرح است؛ آیا در نظام قضائی کشور برای آنها پرونده قضائی تشکیل شده یا نه، شاکی خصوصی دارند یا نه، و اینکه برای آنها قرار تعقیب صادر شده است یا نه؟ هم‌وطنان در کشورهای مختلف می‌توانند به سفارت‌ها و بخش‌های کنسولی آن مراجعه و درخواست خود را ارائه کنند که به معاونت بین‌الملل قوه قضائیه ارسال می‌شود و ما در اسرع وقت آنها را بررسی می‌کنیم و پاسخ می‌دهیم تا خیال هم‌وطنان برای ورود به کشور راحت باشد.

غریب‌آبادی ادامه داد: همچنین هم‌وطنان خارج از کشور اگر فکر می‌کنند که ممنوع‌الخروج هستند یا سؤالی در ذهن آنها ایجاد شده که آیا ممنوع‌الخروج هستند یا نه، درخواست بررسی این را هم می‌توانند با مراجعه به سفارتخانه‌ها و بخش‌های کنسولی ارائه کنند و ما در اسرع وقت به آنها پاسخ خواهیم داد.

عدلیه، به دنبال بازگشت ایرانیان از خارج از کشور به وطن

بازگشت بدون دردسر ایرانیان خارج از کشور به وطن عزیزمان ایران، موضوعی است که قوه قضائیه و رئیس آن به دنبال تحقق آن هستند. حجت‌‎الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس عدلیه در جلسه روز 18 مرداد شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به ابراز تمایل برخی ایرانیان مقیم خارج کشور برای بازگشت به وطن و ابراز نگرانی برخی از آنان نسبت به برخوردهای قضائی اظهار کرد: هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: اتفاقاً مواردی هست که اگر این افراد بیایند و در اینجا به مسائل آنها رسیدگی شود، به نفع آنهاست و از وضعیت بلاتکلیفی خارج می شوند. در حال حاضر افرادی در خارج از کشور هستند که اموال و امکانات آنها در داخل سرپرست ندارد و برخی افراد ذینفع آنها را برای بازگشت به کشور می‌ترسانند اما اگر این افراد برگردند، مسائل مالی آنها در یک تحقیق و بررسی ساده و دقیق روشن می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: افرادی هستند که به دلیل آنکه ممنوع‌الخروج بوده‌اند نگرانی دارند که به محض ورود به مرز دستگیر شده و راهی زندان شوند و به اتهامات آنها رسیدگی نشود که این افراد می‌توانند با هماهنگی با سیستم قضایی و بدون آنکه بازداشت شوند، به کشور بازگردند.

رئیس دستگاه قضا بر همین اساس به دادستان‌ها و رؤسای کل دادگستری‌ها متذکر شد؛ افرادی که در سالیان دور ممنوع‌الخروج بودند و اکنون نیز حکم جلب ندارند، ضرورتی ندارد صرفاً به خاطر ممنوع‌الخروج بودن، در بدو ورود به کشور دستگیر شوند و حتماً نباید این کار انجام شود.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: بسیاری از افراد که پرونده کیفری یا حقوقی دارند به خصوص آنها که مسأله حقوقی دارند و مدت زیادی از حکم جلب یا ممنوع‌الخروجی آنها گذشته، ضرورتی برای بازداشتشان وجود ندارد و این افراد می‌توانند با اعلام زمان و نحوه ورودشان به مرکز ارتباطات قوه قضائیه یا دادستان‌ها، بدون نگرانی وارد کشور شوند.

همچنین، توجه ویژه به ایرانیان مقیم خارج کشور در ارائه خدمات الکترونیک قضائی به منظور دسترسی سریع و آسان هموطنانمان به عدالت، نوآوری در ارائه خدمات و نیز توسعه خدمات الکترونیک از دادگستری‌ها به خدمات سازمان‌های تابعه، از دستورات ویژه رئیس دستگاه قضا برای بهبود خدمت‌رسانی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی است که محسنی‌اژه‌ای آن را در نهمین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضائی در 28 شهریور صادر کرد.

رئیس عدلیه در آن جلسه که به منظور بررسی راهکارهای ارتقای عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک قضائی برگزار شد، گفت: هم‌اکنون ایرانیان خارج از کشور برای دریافت خدمات قضائی با مشکلاتی مواجه هستند که باید این مسأله برطرف شود.

373574