تشکیل دومین انجمن صنفی برای انیمیشن

جمعی از تهیه‌کنندگان و شرکت‌های انیمشین درصدد راه‌اندازی یک صنف کارفرمایی در این حوزه با برگزاری مجمع عمومی و انتخابات هستند.
تصویر تشکیل دومین انجمن صنفی برای انیمیشن

به گزارش سایت خبری پرسون، خانه سینما انجمنی با نام «فیلمسازان انیمیشن» دارد و حالا گروهی از فعالان عرصه انیمیشن قصد دارند یک انجمن صنفی دیگر در این بخش تاسیس کنند؛ انجمنی که مراحل ابتدایی ثبت آن در وزارت کار انجام شده و طبق فراخوان صادر شده، مجمع عمومی برای تایید و تصویب اساسنامه و برپایی انتخابات هیات مدیره‌اش ساعت 10 صبح روز 17 آذرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

در این باره سعید ترخانی در پاسخ به اینکه آیا قرار است یک انجمن صنفی موازی با آنچه در خانه سینما ثبت شده، تاسیس شود؟ توضیح داد:‌ خیر، با توجه تفاوت فعالیت‌های این دو انجمن نمی‌توان آن‌ها را موازی هم دانست. انجمنی که در خانه سینما است یک صنف کارگری است ولی ما به دنبال تاسیس یک صنف کارفرمایی هستیم که شامل تهیه‌کنندگان و شرکت‌های تولید انیمیشن می‌شود و وظیفه آن پیگیری از مسائل مرتبط با تهیه‌کنندگی است؛ بنابراین از یکدیگر جدا هستند ولی حتما تعامل خواهیم داشت.

او درباره اینکه آیا این صنف قرار است با خانه سینما ارتباط داشته باشد؟‌ گفت: فعلا در این مرحله، فعالیت ما به خانه سینما ارتباطی ندارد اما انجمن بعد از تاسیس به این سمت حرکت خواهد کرد که در خانه سینما هم به رسمیت شناخته شود تا همکاری‌های خوبی داشته باشیم. تشیکل یک انجمن صنفی کارفرمایی در حوزه انیمیشن علاوه براینکه اطلاعات دقیق‌تری را از آمار مرتبط با فعالان این عرصه در اختیار می‌گذارد، این ویژگی را هم دارد که در زمینه ساختارسازی در بخش کارفرمایی انیمیشن می‌تواند ورود کند.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر 157 شرکت و استودیو انیمیشن در سطح کشور شناسایی شده‌اند و در بخش‌های دیگر این حوزه حدود 2 هزار نفر در کشور فعال هستند اما فقط حدود 500 نفر آن‌ها در خانه سینما عضویت دارند. انجمن ثبت شده در خانه سینما بیشتر پیگیر مسائل بیمه و معیشتی است ولی با تشکیل صنف کارفرمایی به دنبال این هستیم تا برخی مسائل دیگر حوزه انیمیشن را هم پیگیری کنیم، چرا که زیرساخت‌های شرکتی، مورد دغدغه صنف کارگری نیست. در این مورد تضاد منافع هم وجود دارد. یک انیماتور به دنبال این است که دستمزد بالایی داشته باشد ولی تهیه‌کننده ترجیح می‌دهد پروژه را با هزینه کمتری تولید کند و به همین دلیل مسائل این دو بخش تا وقتی که از هم تفکیک نشوند قابل بررسی و پیگیری نیستند.

ترخانی افزود: در همین راستا فراخوانی را آماده کرده‌ایم و تاکنون نزدیک به 50 عضو در گروه واتس‌اپ انجمن حضور پیدا کرده‌اند. تصور می‌کنم برای مجمع حدود ۴۰ عضو داشته باشیم. در حال حاضر هم انجمن یک هیات موسس با سه عضو حقوقی (سه شرکت از تهران، خراسان و فارس) دارد و ثبت اولیه در وزارت کار انجام شده است. ۱۷ آذرماه نیز اولین جلسه مجمع عمومی برگزار می‌شود تا اساسنامه را به تصویب برسانیم و اعضای هیات مدیره انتخاب شوند، سپس می‌توان اعلام کرد که این صنف کارفرمایی تشکیل شده است.

سعید ترخانی در پایان تاکید کرد:‌ یک از برنامه‌های جدی ما، پیگیری شرایطی است که در حال حاضر برای انیمیشن ایران ایجاد شده به طوری که نیروهای متخصص ترغیب می‌شوند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و در صورت ادامه این روند، انیمیشنی در ایران نخواهیم داشت. ما قصد داریم این موضوع را ساماندهی کنیم تا شرکت‌های انیمیشن سرپا بمانند و فعالیت کنند، این کار به نفع عوامل تولید خواهد بود در حالی که از چشم بسیاری از مدیران و مسئولان دور مانده و درگذر زمان ناگهان مواجه می‌شویم که اوضاع بسیار خراب است و درست کردن آن سختی‌های خود را خواهد داشت.

منبع: ایسنا

373287