«دست مشکی‌ها» روایت روزهای پایانی موجودات زنده در زمین

کتاب «دست مشکی‌ها» تالیف «شهرناز آلوش» تیک‌تاک‌های پایانی برای موجودات زنده روی کره زمین است؛ زمینی که در کوران زیاده‌خواهی انسان‌ها دیگر توان میزبانی ندارد.
تصویر «دست مشکی‌ها» روایت روزهای پایانی موجودات زنده در زمین

به گزارش سایت خبری پرسون، کتاب دست مشکی‌ها نوشتۀ شهناز آلوش که به تازگی از سوی انشارات سرمدی منتشر شده، یک تلنگر است؛ یک هشدار برای سبک زندگی انسان مدرن که همه منابع و داشته های طبیعت را در یک چرخه بی پایان تجدید شونده می بیند و از خراب شدن و از بین رفتن ابدی بسیاری از این منابع ابایی ندارد.

دست مشکی ها تیک تاک های پایانی برای موجودات زنده روی کره زمین است؛ انسان ها، حیوانات و گیاهانی که آخرین موجودات روی زمین هستند و در این روزهای پایانی تقلای ماندن در خانه شان (زمین) را دارند اما این خانه دیگر توان میزبانی ندارد.

در مقدمه این کتاب بر این حقیقت تلخ تاکید شده است که چگونه ما انسان ها زمین را که خانه و مامن‌مان بوده، در طی میلیاردها سال نابود کرده ایم و لطمات جبران ناپذیری به آن زده ایم.

برای هزاران سال گیاهان و حیوانات را بردگان خود تصور کرده ایم و اگرچه پا به ماه گذاشته ایم اما خانه ای که در آن زندگی کرده و می کنیم را به درستی نشناخته و نمی شناسیم.

در بخشی از این کتاب آمده است:

سیاره ای که پروفسور انتخاب کرده بود سال ها از جوانی در مورد آن تحقیق کرده بود تا برای زمینیان امکان زندگی کردن داشته باشد.

برای رفتن به سیاره موردنظر پروفسور نیاز به جایگاه پرواز مستقیم داشت که باید در جایی مستحکم نزدیک ساختمان هوا و فضا بنا می شد که دست مشکی ها آن را «عبور فرشتگان» نامیدند.

این منطقه از بلندی شبیه بال فرشتگان بود از این جهت نامگذاری آنها به این دلیل بود. آن ها نیاز به سازنده های ماهر داشتند تا طرحی که پروفسور داده بود را اجرا کنند. برای این کار نیاز به اسکیموها و تعدادی از دست مشکی های ماهر داشتند (ص. ۱۰۴ و ۱۰۵).

شهناز آلوش نویسندۀ این کتاب پیشتر در گفت وگو با رسانه و درباره محتوای این کتاب با اشاره به رفتار نادرست انسان در طول قرن‌ها و دهه‌های گذشته نسبت به کره زمین گفته بود: متاسفانه شناخت ما از سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و گذشته‌ای که داشته نسبتا کم است. درحالی که خارج از این سیاره توانستیم به روی ماه قدم بگذاریم و فضاپیما به سمت مریخ بفرستیم، ولی هنوز چیزهای کمی از زمین خود می‌دانیم و به عنوان مثال نتوانستیم به عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس‌ها دست پیدا کنیم.

این واقعا غم‌انگیز است که ما در خانه‌ای زندگی می‌کنیم که با وجود صدها سال سکونت، هنوز آن را به درستی نمی‌شناسیم. پرسش‌های مهمی در این خصوص وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد، اینکه قبل از ما چه موجودات یا کسانی در اینجا زندگی می‌کردند؟ چگونه از امکاناتی که زمین در اختیارشان قرار می‌داد استفاده می‌کردند و چه‌طور برای بقای خود و محل زندگی‌شان تلاش می‌کردند.

وی افزود: حالا چند سالی می‌شود که اکثر انسان‌ها نسبت به این مسائل دغدغه دارند، اما خیلی دیر به این نتیجه مهم رسیدیم که انسان‌ها نیز جزئی از زنجیره اصلی طبیعت هستند. در طول این سال‌ها خواندیم و شنیدیم و دیدیم که چگونه گونه‌های مختلف موجودات زنده منقرض شدند، اما همزمان ابزارهای مختلفی برای تخریب سریع‌تر حیات و نزدیک‌تر کردن زمان انقراض خودمان اختراع کردیم. البته به نظرم اگر به گذشته، حال و آینده احتمالی‌مان به درستی نگاه کنیم، شاید هنوز دیر نشده باشد که با تغییر رفتار، جلوی فجایع بعدی را بگیریم.

دست مشکی‌ها تالیف شهناز آلوش با شمارگان هزار نسخه و ۱۵۲ صفحه به تازگی از سوی انتشارات سرمدی منتشر شده است.

373264