مذاکـره زرد برای توافـق سبز

دوشنبه موعود در 8 آذر 1400 فرا رسید تا دور هفتم مذاکرات احیای برجام در هتل پله‌کوبورگ وین پس از چند ماه از سر گرفته شود. همه طرف‌های توافق با هیأتی به وین آمده‌اند تا در راستای دستیابی به توافقی خوب و مطلوب گرد هم نشسته و مذاکره کنند تا در نهایت به نتیجه‌ای مشترک دست یابند.
تصویر مذاکـره زرد برای توافـق سبز

به گزارش سایت خبری پرسون، این در حالی است که کمی آن طرف‌تر نیز عضو سابق و خارج شده از توافق یعنی ایالات متحده آمریکا مترصد است که شرایط به سمت و سویی برود که این کشور هم مجددا به برجام بازگردد. هر چند که موضع ایران از ابتدا تا کنون این بوده که آمریکا صرفا با برداشتن همه تحریم‌ها بلیط بازگشت به برجام را خواهد گرفت و در غیر این صورت ایران و1+4 در قالب برجام به مذاکره خواهند پرداخت.

آنچه که مسلم است در این دور از مذاکرات وقتی برای هدر دادن وجود ندارد چرا که طرفین از مطالبه یکدیگر خبر دارند و چارچوب نیز تعیین شده است. لذا مسائل خارج از توافق و مسائل ثانویه‌ای طرح و بررسی نخواهد شد. این در حالی است که همزمان با فرا رسیدن موعد مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، رایزنی‌های فشرده برجامی برای احیای توافق هسته‌ای از تهران تا بروکسل و مسکو و از بروکسل تا واشنگتن ادامه داشته و همه طرف‌ها در تلاشند تا به هر نحوی که شده فضا را برای آغاز هرچه زودتر مذاکرات دور هفتم احیای برجام، آماده کنند.

در این راستا از روز شنبه که هیآت‌های کشورهای عضو وارد وین شده‌اند دیدارهای دو یا چند جانیه‌ای با یکدیگر و همچنین هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته‌اند. از طرفی مذاکرات کارشناسی هیات‌های ایران، روسیه و چین نیز از صبح روز یکشنبه در وین آغاز شده و این گفت‌وگوهای دو جانبه و سه جانبه ادامه دارد . علی باقری، معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم که از روز شنبه برای شرکت در نشست مشترک برجام در سطح معاونان وزیران امور خارجه ایران و 1+4 در وین به سر می‌برد در ادامه دیدارهای کارشناسی و سیاسی خود و پس از رایزنی با نمایندگان روسیه و چین، با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرده است.

با این حال هر چند که همه طرف‌های برجام نسبت به مذاکرات و رسیدن به توافقی سازنده و مطلوب خوشبین هستند اما نباید از وجود اختلافاتی که مذاکرات را به چالش می‌کشند نیز چشم پوشی کنیم. قدر مسلم میان موضع و خواسته‌های ایران و 1+4 فاصله بسیاری است و اروپایی‌ها نیز مسائلی مدنظر دارند که تحقق آنها را به نوعی پیشرفت در مذاکرات قلمداد می‌کنند. آنچه مسجل است رسیدن به توافق مستلزم این است که طرفین به نقطه اشتراکی در مذاکرات دست پیدا کنند و برخی تحلیلگران بر این باورند که این فهم مشترک نیز جز با کاهش انتظارات طرفین حاصل نخواهد شد. حال باید دید در استارت کار که از دوشنبه خورده تا چه زمانی در ادامه مذاکرات جهت حصول توافق و نتیجه نهایی باید منتظر بمانیم.

آغاز مذاکرات

دور جدید مذاکرات ایران و1+4 و آمریکا در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه این کشورها در هتل کوبورگ وین آغاز به کار کرد. علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیات ایرانی را به عهده دارد. در این مذاکرات هم‌چنین مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی، رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه، غلامرضا پناهی معاون امور ارزی و بین الملل بانک مرکزی، علی فکری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، احمد اسدزاده سرپرست معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت و ابراهیم شیبانی رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی به همراه تیم های کارشناسی‌شان علی باقری را همراهی می‌کنند. شایان ذکر است ترکیب هیات اصلی مذاکره کننده به سرپرستی علی باقری تقریبا همان ترکیب قبلی است و تغییر قابل توجهی نداشته‌است.

جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هیات‌های سیاسی و دیپلماتیک انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و آمریکا در وین حضور دارند. البته هیات آمریکایی با توجه به خروج این کشور از برجام به طور مستقیم در مذاکرات حضور ندارد و توسط هماهنگ‌کننده مذاکرات در جریان جزییات بحث‌ قرار می‌گیرد. مذاکرات احیای برجام در شش دور قبلی نیز بدون حضور رسمی هیات آمریکایی در اتاق مذاکرات برگزار شد. مذاکرات احتمالا چند روز به طول می‌انجامد و هیچ ضرب‌الاجلی برای پایان این دور از گفت‌وگوها در نظر گرفته نشده‌است. این در حالی است که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توئیترش نوشت: نشست غیررسمی هماهنگی شرکای برجام(بدون ایران و آمریکا) برای آمادگی جهت نشست رسمی کمیسیون مشترک و آغاز دور هفتم مذاکرات وین در حال برگزاری است.

اولویت لغو تحریم‌هاست

معاون سیاسی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: ایران با یک اراده جدی و با یک تدارک قوی برای لغو تحریم‌های ظالمانه وارد گفتگوهای وین شده است. علی باقری افزود: ترکیب هیات جمهوری اسلامی ایران نشاندهنده این عزم و جدیت برای برداشتن گام‌هایی جدی در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکائی‌ها علیه ملت ایران دارد و امیدواریم این گفتگوها در تامین هدف ایران برای لغو تحریم‌ها نقش موثر داشته باشد. رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی تصریح کرد: طبیعی است در این دور از مذاکرات تمرکز و اولویت اصلی بر مساله لغو تحریم‌هاست. موافقت ایران بر پایه ۶ دور قبلی مذاکرات نشست روز نخست کمیسیون مشترک برجام بین دیپلمات‌های ارشد گروه 1+4 اتحادیه اروپا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران پس از حدود دو ساعت پایان یافت.

هیات آمریکایی نیز به ریاست رابرت مالی در وین حضور دارد اما به‌صورت مستقیم در مذاکرات حضور ندارد. بعد از پایان نشست دیروز میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین در توئیتی نوشت شرکت کنندگان در این نشست درخصوص برداشتن گام های فوری بعدی توافق کردند؛ نشستی که کاملا موفقیت آمیز آغاز شد. انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات جاری در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت. او گفت تمام طرف ها برای احیای مفاد برجام مصمم هستند. این مقام اروپایی گفت که امروز سه شنبه کارگروهی برای گفت و گو در خصوص لغو تحریم ها شروع به کار می کند و روزچهارشنبه هم کارگروه هسته‌ای تشکیل می‌شود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وی انتظار دارد که وزیران خارجه کشورهای شرکت کننده در نشست امروز، برای حضور در نشستی دیگر دعوت شوند، گفت که که چنین نشستی دست کم در آینده نزدیک انتظار نمی رود. انریکه مورا افزود: «من از طرف تمام مشارکت کنندگان برجام صحبت می‌کنم که از بازگشت به وین برای شرکت در دور هفتم مذاکرات خرسند هستیم.» این مقام اروپایی همچنین گفت که ایران موافقت کرد تا جلسات را بر پایه ۶ دور قبلی ادامه دهد.

خوش‌بین هستم

علی باقری، سرپرست هیات ایرانی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: خوش‌بین هستم. معاون وزیر خارجه ایران در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید آیا خوش‌بین هستید گفت: «بله.»

منبع: آرمان ملی

373248