به گزارش سایت خبری پرسون، محمدعلی زلفیگل در این نشست با قدردانی از قبول مسئولیت اعضای 16 اتاق فکر این وزارت، برای حضور در این مجامع همفکری گفت: مأموریت اتاقهای فکر ارائه راهکارهای خلاقانه در خصوص چالشها و مسائل جاری و آتی وزارت علوم و وظیفه مدیران وزارت، برنامهریزی برای اجرا و عملیاتی کردن این پیشنهادات است.
وی در خصوص روند فعالیت اتاقهای فکر گفت: بخشی از دستور کار اتاقهای فکر از طرف مسئولان وزارت علوم به آنها ارجاع میشود ولی بخش بزرگتر، بررسی مشکلاتی است که از طرف اعضای اتاق فکر به عنوان مسائل مهم، اولویت دار و قابل حل مطرح میشود.
وزیر علوم با اشاره به اینکه فعالیت اتاقهای فکر میتواند تکمیل کننده فعالیت کار گروههای تخصصی ستاد وزارت علوم باشد بر ارتباط تنگاتنگ این اتاقها با معاونتهای وزارت علوم تاکید کرد.
زلفی گل، ایده تشکیل اتاقهای فکر را در راستای استفاده نظامند از خرد جمعی در اداره امور دانست و گفت: انجمنهای علمی هم ظرفیت دانشی مهمی هستند که میتوانند با اتاقهای فکر در موضوعات مهم همکاری کنند.
وی با اشاره به فعالیت بیش از 440 انجمن علمی تخصصی در کشور گفت: از انجمنهای علمی درخواست کردهایم که مهمترین اولویتهای حوزه خود را بررسی و یک طرح کلان ملی برای مهمترین مساله مورد تشخیص خود به وزارت علوم ارائه کنند.
بیان رئوس اقدامات وزارت علوم در سه ماه گذشته
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخشی از این نشست رئوس اقدامات وزارت علوم در سه ماه گذشته را بیان کرد.
زلفیگل، تدوین نظام ایده و نیازها با عنوان نان را از جمله این اقدامات نام برد و گفت: بر اساس این نظام، تا پایان سال جاری، نیازهای کشور در یک سامانه مشخص اعلام میشود و متخصصان و اعضای هیأت علمی برای پاسخگویی به این نیازها طرح پژوهشی ارائه میکنند.
ایجاد گفتمان بین المللی سازی آموزش عالی
وزیر علوم گفت: در سه ماه گذشته بین المللی سازی آموزش عالی در قالب یک گفتمان مورد توجه بوده است و برای عملی شدن آن راهکارهای مختلفی پیش بینی شده است که از جمله آن راهکارها، نمایه شدن بین المللی سالانه حداقل 5 درصد از مجلات علمی کشور است.
اولین بخشنامه زلفی گل در وزارت علوم چه بود؟
وی افزود: اگر 5 درصد مجلات علمی کشور را نمایه کنیم حدود 4000 مقاله به مقالات علمی کشور در نمایههای بین المللی اضافه میشود و رتبه ایران در تولید علم دنیا یک رتبه صعود میکند.
ایجاد گفتمان یکپارچگی آموزش عالی
دکتر زلفی گل گفت: در سه ماه گذشته، یکپارچگی آموزش عالی و ادغام آموزش دانشگاههای علوم پزشکی با وزارت علوم به عنوان یک ضرورت مطرح شده است و با طرح دیدگاههای موافقان و مخالفان آن، در حال تبدیل به یک گفتمان در جامعه است.
تشکیل صندوق شورای عالی علوم و فناوری
وزیر علوم گفت: در همین مدت کم، با عنایت رئیس جمهور موفق شدیم مصوبه ایجاد صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری را از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ کنیم که این صندوق در جهتدهی و اولویتگذاری در راستای خلق ثروت، حل مشکلات و زمینهسازی برای پیشرفت در عرصههای مربوط به حوزه کلان آموزش عالی و تأمین منابع مالی فعالیتهای پژوهشی در دانشگاهها، فعالیت خواهد کرد.
ایجاد مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی
دکتر زلفیگل گفت: اخیراً مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآنی را تغییر ساختار دادیم و این مرکز تحول در علوم انسانی را پیگیری خواهد کرد.
ایجاد معاونت فناوری و نوآوری
وزیر علوم گفت: برای پیگیری جدی مسائل فناوری و کاربردی کردن پژوهشها، معاونت فناوری و نوآوری در ستاد وزارت علوم ایجاد و معاون آن نیز منصوب شد.
ایجاد اتاقهای فکر
وزیر علوم ایجاد اتاقهای فکر از جمله اقدامات مهم این سه ماه بیان کرد و گفت: این اتاقها در بدو تشکیل هم برای وزارت برکات و عوائد داشته است که از جمله آن میتوان به تدوین طرح پذیرش دانش آموختگان رشتههای علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاه فرهنگیان و استخدام آنها در آموزش و پرورش اشاره کرد تا انگیزه دانشجویان برای ورود به این رشتهها افزایش یابد.
وی تدوین طرح ایجاد دوره پسادکتری برای مشمولان سربازی داری مدرک دکتری را از ایدههایی نام برد که توسط اتاق فکر جوانان و نخبگان مطرح شد و مورد موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.
ایجاد سامانه نظارت دائمی در وزارت علوم
وزیر علوم گفت: بر اساس قراردادی که با یکی از شرکتهای نرم افزاری امضا شد، تمام مکتوبات و درخواستهای وارده به وزارت علوم قابل نظارت و پیگیری خواهد بود و میزان زمان حل پروندهها توسط کارشناسان و مدیران میانی توسط مدیران بالاتر قابل مشاهده خواهد بود.
در ادامه این نشست معاونان وزارت علوم و رؤسای اتاقهای فکر دیدگاههای خود را در خصوص روند فعالیت این اتاقها مطرح کردند.
منبع: تسنیم