اکران اثر مستندساز مازندرانی در جشنواره معتبر فیلم‌های مستند ایدفا

اثر مستندساز مازندرانی که به عنوان یکی از مستندهای راه‌یافته به بخش مسابقه سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند آمستردام (IDFA) با حضور کارگردان در این جشنواره اکران شد مورد استقبال مخاطبان و بویژه خانواده‌ها قرار گرفت.
تصویر اکران اثر مستندساز مازندرانی در جشنواره معتبر فیلم‌های مستند ایدفا

به گزارش سایت خبری پرسون، مستند «آب، باد، خاک، نان» به کارگردانی مهدی زمان‌پور کیاسری مستندساز شناخته شده مازندرانی که چندی پیش به عنوان یکی از ۹ اثر نهایی بخش کودک و نوجوان جشنواره معتبر بین‌المللی فیلم‌های مستند آمستردام (IDFA) انتخاب شد طی روزهای اخیر سه نوبت در سالن های محل برگزاری این جشنواره اکران شد و طبق برنامه قرار است در دو نوبت دیگر نیز اکران شود.

این مستند ۲۵ دقیقه‌ای امروز و از ساعت ۱۴ برای چهارمین بار در جشنواره روی پرده می‌رود و پنجمین نوبت اکران فیلم نیز روز شنبه -۶ آذر- از ساعت ۱۶ انجام خواهد شد.

«آب، باد، خاک، نان» روایت زندگی کودکی ۱۱ ساله به نام ابوالفضل با نیازهای ویژه جسمی است که در منطقه‌ای بیابانی و محروم واقع در شهرستان فهرج از توابع استان کرمان زندگی می‌کند. او با وجود معلولیت از ناحیه دو دست در فعالیت‌های مختلفی مانند چیدن خرما، مراقبت از گاوها و انجام تکالیف درسی‌اش کوتاهی نمی‌کند و دنیای کودکانه‌اش با دوستانش را نیز حفظ کرده است. شخصیت دیگر این مستند دختری به نام ستایش است که صمیمی‌ترین دوست ابوالفضل محسوب می‌شود و همواره در کنار اوست. اما ستایش نیز با مشکل بزرگ دیگری مواجه است که سبب شده از تحصیل محروم بماند. او یکی از ۴۰ هزار کودکی است که در ایران شناسنامه ندارند.

کارگردان مستند «آب، باد، خاک، نان» که به عنوان یکی از کارگردانان صاحب اثر در آمستردام و محل برگزاری جشنواره حضور دارد، پیش از اکران چهارم این اثر در معتبرترین جشنواره فیلم‌های مستند جهان، در گفت‌وگوی اینستاگرامی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خوشبختانه در سه اکرانی که طی روزهای اخیر انجام شد واکنش‌های خوبی از تماشاگران دریافت کردیم که هم برای من و عوامل فیلم و هم برای ابوالفضل و خانواده‌اش دلگرم‌کننده بود.

مهدی زمان‌پور کیاسری افزود: افرادی که فیلم را می‌بینند حس خوبی نسبت به اثر دارند و خوشبختانه خوب توانستند با اثر ارتباط برقرار کنند. حتی برخی مخاطبان خواستند که ارتباط تصویری با سوژه مستند برقرار کنیم و با او صحبت کنند که اتفاقا به این درخواست یکی از مخاطبان با توجه به واکنش خوبی که به فیلم نشان داد پاسخ مثبت دادیم.

این مستندساز مازندرانی خاطرنشان کرد: بویژه در اکران سوم که ویژه کودکان و خانواده‌ها بود و با واکنش‌های مثبت این قشر مواجه شدیم. هرچند تماشای این محرومیت‌ها برای مخاطبان متاثرکننده است، اما شوق و میل به زندگی و انرژی و امیدی که در وجود و رفتار او دیده می‌شود برای مخاطبان جشنواره ستودنی و قابل توجه است.

وی اظهار کرد: «باد، آب، خاک، نان» در این جشنواره با ۸ فیلم مستند مرتبط با کودک و نوجوان دیگر از کشورهای اسپانیا، سوئد، بلژیک، دانمارک، فنلاند، هند و هلند رقابت دارد که همگی آثار قابل توجهی هستند.

این مستندساز تصریح کرد: البته در طول چند ماهی که مشغول ساخت این مستند بودیم من و سایر عوامل تولید هرگز به جشنواره‌ای شدن آن فکر نکردیم. هدف ما صرفا ساخت مستندی در منطقه محروم فهرج بود تا صدا مردم این منطقه را به گوش مسئولان برسانیم و گامی برای کمک به ساکنان محروم این منطقه برداریم.

نویسنده و کارگردان مستند «آب، باد، خاک، نان» گفت: خوشحالم که با لطف خدا و کمک مردم توانستیم طی دو سه سالی که به منطقه فهرج رفت و آمد می‌کردیم گام‌هایی هر چند کوچک برای این منطقه برداریم و مستندی که از زندگی ابوالفضل ساخته شد نیز حالا در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است.

حسن سیدی پریشان، مهدی زمانپورکیاسری و داوود رحمانی (فیلمبردار)،پیام میرتبریزیان (صدابردار)، آرش قاسمی (صداگذار)، محمدرضا وطن‌دوست(تدوین) و تیمور نوربخش(مدیر تولید) عوامل تولید این مستند هستند. سمیه زراعت‌کار و مهدی زمانپورکیاسری نیز تهیه‌کنندگی اثر را بر عهده داشتند و پخش بین‌الملل فیلم توسط موسسه هنر هفتم با مدیریت علیرضا شاهرخی انجام شده است.

این مستند که چندی پیش در نخستین نمایش بین‌المللی خود در بیست و پنجمین جشنواره فیلم مستند «جیهلاوا» در جمهوری چک نیز اکران شده بود، طی روزهای اخیر توسط هیات انتخاب پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به بخش مسابقه ملی مستندهای کوتاه این جشنواره نیز راه یافت.

زمانپور کیاسری تا کنون با مستندهای «مشتی اسماعیل»، «پاپلی»، «آسک» و «کل فاطمه» در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی حضور یافته و ده‌ها جایزه معتبر از جشنواره‌های داخلی و خارجی به دست آورده است.

این دومین بار است که اثری از یک مستندساز مازندرانی در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند آمستردام اکران می‌شود. سه سال پیش نیز در سی‌ویکمین دوره این جشنواره مستند «دلبند» ساخته یاسر طالبی دیگر مستندساز فعال و شناخته شده مازندرانی اکران شده بود که با استقبال مخاطبان جشنواره همراه بود.

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند آمستردام بیش از ۳۰ سال سابقه دارد و از معتبرترین جشنواره‌های فیلم جهان محسوب می‌شود. این جشنواره از سال ۱۹۸۸ به منظور ایجاد انگیزه برای تولید فیلم‌های مستند اجتماعی با نگاه جدید به مسائل جامعه بنیان گذاشته شد. اکران مستندهای راه یافته به بخش نهاییی این جشنواره امسال از ۲۶ آبان آغاز شد و تا ۷ آذر ادامه دارد.
سالانه دست‌کم ۳۰۰ فیلم از مستندسازان جهان به این جشنواره راه می‌یابد. ولی فقط فیلم‌هایی اکران می‌شوند که دارای نگاه جدید به زندگی و اجتماع باشند.

منبع: ایرنا

372596