تشکیل «قرارگاه امنیت غذایی» در وزارت کشاورزی

مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: ایجاد امنیت غذایی برای وزارتخانه اهمیت ویژه‌ای دارد از این‌رو قرارگاه امنیت غذایی با حضور اشخاصی که در تصمیم‌گیری‌های کلان نقش دارند تشکیل شد تا در شرایط بحرانی که نیاز است تصمیم‌گیری سریع و جامعی اخذ شود آنها واکنش‌های سریعی از خود نشان دهند.

تصویر تشکیل «قرارگاه امنیت غذایی» در وزارت کشاورزی

به گزارش سایت خبری پرسون، ابراهیم زارع، بابیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در راستای تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم نرخ برخی اقلام اساسی را اعلام کرد، گفت: سازوکار وزارت جهاد برای تعیین و عملیاتی شدن نرخ‌ها مشخص است. برای اجرایی کردن این مهم تعدادی از بازرسان وزارت صمت برای نظارت و کنترل بر قیمت‌گذاری اقلام در خرده فروشی‌ها (در گذشته نظارت در قیمت‌گذاری به بنکداری‌ها خلاصه می‌شد) همکاری خود را با ما آغاز کردند.

وی ادامه داد: علاوه‌ بر بازرسان وزارت صمت تعدادی از نیروهای بسیج و تیم‌های بازرسی سازمان حمایت و تعزیرات در بحث نظارت بر قیمت‌گذاری در عمده فروشی و خرده فروشی با ما همکاری می‌کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌گذاری دستوری نظم بازار را برهم می‌زند؟ گفت: تعیین قیمت برای کالاهایی که یارانه مستقیم دریافت می‌کنند مشخص می‌شود استفاده می‌کنند. اقلامی مانند محصولات پروتئینی مانند گوشت مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن. اما سایر کالاها مشمول قیمت تثبیتی نمی‌شوند.

بنا به اظهارات وی از منظر اقتصاد کلان، سیاست تثبیت قیمت محصولات کشاورزی نمی‌تواند در درازمدت مناسب باشد.

زارع درباره اعلام قیمت‌ متعارف اقلامی که مشمول یارانه ترجیحی نمی‌شوند، بیان کرد: مکانیزم تعیین قیمت برنج وارداتی مشخص است. باید سود مشروع واردکننده و عمده و خرده فروش در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهد.

وی تصریح کرد: هدف وزارت جهاد برهم زدن نظم بازار نیست. باید بگویم که مکانیزم‌های تعیین قیمت‌ها سالهاست که از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تعریف شده است تا با توجه به آن نرخ کالاهایی که حساسیت بیشتری روی آنها وجود دارد تعیین شود.

به گفته زارع، اعلام قیمت در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان است. ما نمی‌خواهیم با تعیین قیمت به فروشندگان اجحاف کنیم. اگر عرضه به میزان کافی در بازار موجود باشد خود بازار به ایجاد تعادل و شکل‌گیری ثبات کمک می‌کند.

وی ادامه داد: ممکن است در یک بازه زمانی در بازار کالایی کمیاب شود این مسئله عرضه را کاهش و بازار را متلاطم می‌کند از این‌رو قیمت‌گذاری در این زمان می‌تواند موثر باشد.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که ساداتی‌نژاد خبر تشکیل شدن قرارگاه امنیت غذایی را اعلام کردند هدف از تشکیل این قرارگاه چیست آیا می‌تواند نقش راهبردی در تنظیم بازار ایفا کند؟ گفت: ایجاد امنیت غذایی برای وزارتخانه اهمیت ویژه‌ای دارد از این‌رو قرارگاه امنیت غذایی با حضور اشخاصی که در تصمیم‌گیری‌های کلان نقش دارند تشکیل شد تا در شرایط بحرانی که نیاز است تصمیم‌گیری سریع و جامعی اخذ شود آنها واکنش‌های سریعی از خود نشان دهند.

وی ادامه داد: منظور از امنیت غذایی، امنیتی کردن بازار نیست بلکه هدف تامین و در دسترس بودن کالاهاست؛ یکی از اهداف قرارگاه رصد قیمت‌ اقلام اساسی و تلاش برای رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار است.

زارع در پاسخ به این پرسش که در گذشته ستاد تنظیم بازار چنین کارهایی را دنبال می‌کرد چه الزامی برای تشکیل چنین نهادی احساس شد که قرارگاه امنیت غذایی را وزارتخانه تشکیل دادیم؟ گفت: قرارگاه امنیت غذایی زمینه کارشناسی را برای ستاد تنظیم بازار آماده می‌کند در این قرارگاه صرفا بحث بازار نیست و تولید را هم در برمی‌گیرد. قرارگاه امنیت غذایی یک نهاد درون سازمانی است که از افراد خارج از وزارتخانه دعوت کرده است که برای رفع سریع‌تر مشکلات ورود کنند.

منبع: ایلنا

372271