تخلف دولت دوازدهم در پیش‏‌فروش سوخت

روزانه ۳۳ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل داده می‌شود.
تصویر تخلف دولت دوازدهم در پیش‏‌فروش سوخت

به گزارش سایت خبری پرسون، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در نشست خبری که دیروز برگزار شد دولت قبل را به تخلف در این زمینه متهم کرد و گفت که در دولت گذشته ۲ میلیارد لیتر سوخت بنزین و گازوئیل به ارزش ۷۳ میلیون دلار فروخته شده، اما سوختی تحویل داده نشده و حالا دولت فعلی باید به این تعهد عمل کند که با توجه به افزایش قیمت بنزین از ۳۰۰ دلار در هر تن به ۸۵۰ دلار مایه زیان است. جلیل سالاری همچنین اظهار کرد که دولت به‌دنبال این است که برخی سهام پالایشی که به صورت نادرست در دولت گذشته واگذار شده را به دولت بازگرداند.

او با بیان اینکه در حال‌حاضر ۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می‌شود، تولید روزانه کشور را حدود ۱۰۲ میلیون لیتر عنوان کرد. سالاری همچنین ارتباط آلودگی هوا با کیفیت سوخت را رد کرد و گفت این آلودگی بیشتر ناشی از ذرات معلق در هوا است. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، در برخی روزها ۴۵ تا ۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل داده می‌شود اما به‌‌طور متوسط ۳۳ میلیون لیتر حجم این نوع سوخت شامل گازوئیل و مازوت تحویلی به این بخش است. سالاری اعلام کرد که مصرف مازوت در سبد سوختی نیروگاه‌ها ناچیز است و حدود ۱۰میلیون لیتر در روز است که در نیروگاه‌های خارج از شهر و در مناطقی غیر از کلانشهرها سوزانده می‌شود. سالاری در پاسخ به پرسش که درباره سوددهی طرح‌‌های جدید پالایشی و وجود بازارهای صادراتی برای فروش تولید اضافی فرآورده‌ها با توجه به برنامه وزارت نفت مبنی‌بر ۵/ ۱برابر کردن ظرفیت پالایشی گفت: برنامه افزایش ظرفیت پالایشی از گذشته وجود داشته و با توجه به نیاز داخل و وجود مقاصد صادراتی به‌‌خصوص کشورهای شمال ایران، عراق و صادرات از طریق دریایی در جنوب این برنامه سوددهی کافی را دارد. او همچنین اختلاف قیمت نفت‌خام با فرآورده‌ها را مزیت دیگر دوری از خام‌‌فروشی دانست.

پیش‌‌فروش سوخت و تخلف دولت قبل

جلیل سالاری در نشست خبری که یک‌‌‌‌شنبه صبح برگزار شد در مورد آنچه او «تخلف دولت گذشته» نامید، گفت: کار عجیبی که صورت‌گرفته بحث پیش‌‌فروش سوخت بوده؛ در دولت گذشته، ۲میلیارد لیتر سوخت را که عمدتا بنزین و نفت‌‌گاز بوده را فروختند بدون اینکه این میزان سوخت را تحویل خریداران بدهند و اکنون بار تحویل این سوخت را به گردن دولت فعلی انداخته‌‌اند؛ و اقداماتی صورت‌گرفته که تعجب می‌کنم چرا دستگاه‌های قضایی ورود نکرده‌‌اند، ۷۳ میلیون تا ۷۴میلیون دلار پول برداشت شده اما سوختی جابه‌‌جا نشده؛ این نشان می‌دهد که مسیر بورس شفافیت لازم را نداشته و عرضه‌ها بر اساس تراز عرضه و تقاضا نبوده است، بعضا شاهد بودیم روی تابلوی بورس عرضه‌‌ای به نمایش درآمده که هنوز تکلیف آن مشخص نشده و تعیین‌تکلیف نشده، در نوبت بعدی، عرضه دیگری روی تابلو به نمایش درآمده است.سالاری با بیان اینکه «در سال‌۹۹ بنزین ۳۰۰دلار در هر تن بود و الان قیمت آن ۸۵۰ دلار در هر تن است»، گفت: این زیانی است که به نماد بورسی شرکت‌های پالایشی وارد شده است و برای ما تعهداتی ایجاد کرده‌‌اند که در شرایطی که باید به فکر تامین سوخت زمستانی باشیم، تامین سوختی که در دولت گذشته فروخته‌شده را نیز باید انجام دهیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه «بخشی از واگذاری‌‌ها در گذشته به‌صورت نادرست انجام شده بود»، گفت: به‌دنبال آن هستیم در برخی از واگذاری سهام دولت در پالایشگاه‌ها، بتوانیم سهام دولت را بازگردانیم؛ چرا‌که قیمت‌‌گذاری‌‌ها در این واگذاری‌‌ها، به‌صورت نادرست صورت‌گرفته بود؛ همچنین در واگذاری ۲۰۰ جایگاه سوخت نیز شاهد این بودیم که به منابع انسانی این جایگاه‌ها توجهی نشده بود.

مصرف روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین

معاون وزیر نفت، میزان مصرف بنزین را روزانه ۹۰ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: در زمان شدت کرونا میزان مصرف حدود ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر بوده که ۱۵ میلیون لیتر افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه مصرف گازوئیل در کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: هم‌‌اکنون به‌‌صورت میانگین روزانه حدود ۱۰۲میلیون لیتر بنزین و ۱۰۳ میلیون لیتر نفت‌‌گاز در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود.

وی افزود: سال ۹۸ نزدیک به ۹/ ۱میلیارد لیتر نفت‌‌گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شد که این رقم پارسال به ۲‌میلیارد لیتر و در سال‌۱۴۰۰ به ۲/ ۲میلیارد لیتر رسیده است.

مصرف سوخت مایع و آلودگی هوا

سالاری درباره سوخت مایع مصرفی نیروگاه‌ها گفت: در برخی روزها ۴۵ تا ۵۰ میلیون لیتر نیز سوخت مایع با تانکر به نیروگاه‌ها حمل شد و به‌طور متوسط در ‌ماه آبان ۳۳ میلیون لیتر در روز سوخت‌‌رسانی تانکری به نیروگاه‌ها شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: سال گذشته ۱۶‌میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف شد، این رقم در سال ۹۸ به میزان ۱۰ میلیارد لیتر بود و با توجه به رشد عادی حدود ۱۰‌درصدی سالانه، این میزان در سال‌جاری باید به بیش از ۱۸ میلیارد لیتر رسیده باشد و نمی‌شود هر سال با این میزان رشد در بخش نیروگاهی مواجه باشیم؛ بلکه این بخش باید بر اساس تکالیف قانونی، اقدام به بهینه‌‌سازی مصرف سوخت با افزایش راندمان کند و این رویه افزایش بیش از ۱۰‌درصدی در این بخش باید بازنگری شود.

وی ادامه داد: از میزان ۲۵۰ میلیون لیتر سوخت معادل موردنیاز بخش نیروگاهی، ۱۰ تا ۱۲میلیون لیتر سوخت مازوت مصرف می‌شود. سالاری اظهار کرد: عمده نیروگاه‌های کلانشهرها مازوت مصرف نمی‌کنند و در حال‌حاضر مصرف آن به اندازه پارسال یا حتی کمتر است و عدد آن ناچیز است. معاون وزیر نفت درباره آلایندگی سوخت ارسالی به نیروگاه‌ها، تاکید کرد: آنچه بیشتر در آلایندگی هوا موثر است، ذرات معلق است و ارتباطی به سوخت ندارد. وی تاکیدکرد: بخشی از موضوع کیفیت سوخت به بازده نیروگاه‌ها نیز بازمی‌‌گردد، بازده بخش نیروگاهی باید از ۳۰‌درصد بالاتر برود، اکنون برق تولیدی پالایشگاه‌ها مستقل است و در این بخش بازده نیروگاه‌ها ۵۰ تا ۵۸‌درصد است.

تامین سوخت زمستانی

معاون وزیر نفت بحث تامین سوخت زمستانی را یکی از مهم‌ترین موضوعات نیمه دوم سال‌جاری در بحث سوخت دانست و گفت: در این زمینه نیز در دولت قبل کاری انجام نشده بود، به‌طوری که شاهد کاهش حدودا ۲۰‌درصدی ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها نسبت به زمان مشابه سال قبل بودیم؛ در این زمینه ضمن فعال‌سازی کارگروه مشترک تامین سوخت زمستانی، به‌منظور جبران کسری ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع اقدام شد، به‌طوری که امروز در پایان آبان‌‌ماه، ۷۰‌درصد ظرفیت ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها پر شده و تمامی صنایع نیز حداقل به اندازه ۱۵ روز تا یک‌ماه ذخیره سوخت مایع دارند.

وی ادامه داد: در حال پیگیری هستیم تا به‌منظور رفع چالش تامین سوخت زمستانی شمال‌شرق کشور، با ظرفیت‌‌سازی در بخش خطوط لوله، انتقال فرآورده از طریق خط لوله را جایگزین انتقال تانکری به منطقه شمال‌شرق و شرق کشور کنیم که در این صورت علاوه‌بر رفع نیاز آن منطقه، می‌توانیم از این ظرفیت برای صادرات فرآورده‌های نفتی نیز استفاده کنیم.

برنامه دولت برای پالایشگاه‌‌سازی

این مقام مسوول درباره برنامه دولت در حوزه پالایشگاه‌‌سازی گفت: در بخش توسعه ابتدا طرح‌‌های نیمه‌تمام مثل طرح توسعه پالایشگاه آبادان و پالایشگاه اصفهان را کامل می‌کنیم و به موازات آن پیشنهاد داده‌‌ایم که رأسا بتوانیم وارد پالایشگاه‌‌سازی شویم و در زمینه ساخت مخازن و ایجاد ظرفیت‌‌های جدید در خطوط لوله نیز ورود کنیم و پیشنهادات تامین مالی این اقدامات را نیز آماده‌‌کرد‌‌ه‌‌ایم و پیشنهادات خود را در قالب بودجه ۱۴۰۱ ارائه داده‌‌ایم.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: بیش از ۲میلیون بشکه ظرفیت از طرح‌‌های ۵ هزار بشکه‌‌ای تا ۳۰۰هزار بشکه‌‌ای مجوز در گذشته صادر شده که کارگروهی را به‌منظور پایش و ساماندهی و کمک به اجرای این طرح‌ها ایجاد کرده‌‌ایم تا ضمن غربالگری تمامی مجوزها، آن دسته که قابلیت اجرا دارند را حمایت کنیم.سالاری همچنین در پاسخ به پرسش که در مورد اینکه آیا با توجه به برنامه وزارت نفت برای ۵/ ۱برابر کردن ظرفیت پالایشی و رساندن آن از حداکثر ۲/ ۲میلیون بشکه در روز فعلی به ۴/ ۳ تا ۵/ ۳ میلیون بشکه طی سه تا چهار سال، مقاصد صادراتی به‌عنوان هدف تولید اضافی فرآورده‌ها تعیین شده است و چنین طرح‌‌‌هایی سودده هستند یا خیر، تاکید کرد از یک‌سو، مصرف داخلی رو به افزایش است و برای سال‌های آینده به تولید بیشتری نیاز داریم و از سوی دیگر، می‌توان این تولیدات را به کشورهای شمال ایران و همینطور عراق و دیگر کشورها از طریق دریای جنوب صادر کرد.

علاوه بر این، سالاری ارزش‌افزوده بالاتر فرآورده‌ها نسبت به نفت‌خام را از علت‌‌های مهم دوری از خام‌‌فروشی دانست.

اساس‌‌نامه جدید شرکت پالایش و پخش

سالاری با اشاره به اینکه ابلاغیه‌های دولت گذشته امکان کارهای توسعه‌‌ای را سلب کرده بود، افزود: بر این اساس هیچ ظرفیت‌‌سازی جدیدی ایجاد نشد و این در حالی بود که در زمینه مصرف رشد داشتیم.

وی ادامه ‌‌داد: با توجه به روند کارمزدی نزدیک به ۴ هزار نفتکش را در بخش حمل و نقل از دست داده بودیم و ظرفیت جدیدی برای انتقال با خط لوله ایجاد نشده بود و ضروری بود برای انتقال فرآورده‌ها زیرساخت‌ ایجاد شود. سالاری تاکید کرد: بخشی از این اقدامات به بخش ساختاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بازمی‌گردد و در حالی که در سال۶۶ تکلیف شده بود که اساس‌‌نامه چهار شرکت اصلی مصوب شود، اما اقدامی انجام نشد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه حتی درباره شرکت ملی نفت نیز اساس‌‌نامه به‌صورت طرح نمایندگان مجلس مصوب شد، گفت: به این نتیجه رسیدیم که باید هویت شرکت مشخص شود تا بتوانیم وارد کارهای توسعه‌‌ای شویم. وی اضافه ‌‌کرد: در راستای سیاست‌های ابلاغی در بحث پتروپالایشگاه‌ها و جلوگیری از خام‌‌فروشی، اساس‌‌نامه را تدوین کردیم تا شرکت بتواند اقدامات توسعه‌‌ای انجام دهد که نخستین گام برای مشخص کردن هویت حقوقی شرکت بود.

افزایش ۱۰‌درصدی ظرفیت انتقال فرآورده‌ها

سالاری افزود: در بحث احکام قانون بودجه، احکام خوبی در قانون پیشنهاد دادیم که بتوانیم ظرفیت انتقال و ذخیره‌‌سازی را از روش الگوی حمل زمینی، ۱۰‌درصد افزایش دهیم. وی با اشاره به اقدام‌های دیگری که انجام شده است، افزود: تفاهم‌‌نامه‌‌ای در حوزه ریلی در بخش شرق کشور در حال اجراست تا ظرفیت ریلی توسعه یابد، همچنین مذاکراتی در حال انجام است تا با پیش‌‌بینی انجام شده به‌‌ جای استفاده از تانکر انتقال فرآورده‌ها با خط لوله انجام شود.

معاون وزیر نفت از اجرای موضوع سوآپ خبر داد و افزود: در احکام قانون پیشنهاد داده‌‌ایم که در بحث تبادل انرژی از روش سوآپ هم‌نام و غیر هم‌نام استفاده کرد، هم‌‌اکنون نگاهمان به مسیر بازار عرضه و صادرات است و مشتریان راهبردی را در بازار رصد خواهیم کرد.

فعال‌‌سازی قیر تهاتری

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مواردی که در بودجه ۱۴۰۰ تکلیف شده اما اقدامی درباره آن انجام نشده بود نیز اشاره کرد و افزود: از جمله وکیوم‌باتوم تهاتری بود که تکلیف شده بود ۱۵۰هزار میلیارد را به شرکت‌های قیرساز بدهند و آنها معادل آن قیر را به شرکت‌های اجرایی تحویل دهند.

وی تاکید کرد: در ۶‌ماه نخست سال اقدامی نشد بنابراین کارگروه تشکیل شد و قیر تهاتری را فعال کردیم، در این راستا عرضه اختصاصی در بورس شکل گرفت تا افزایش قیمت نداشته باشیم و حداکثر استفاده در ترمیم راه‌های روستایی و بخش مسکن انجام شود. به گفته سالاری، ۱۹ هزار تن وکیوم‌باتوم تحویل شده و چهارهزار و ۴۵۰ میلیارد ریال برداشت شده است.
منبع: دنیای اقتصاد

372179

سازمان آگهی های پرسون