ارزیابی وضعیت بازار دارویی کشور

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، به ارزیابی وضعیت بازار دارویی کشور پرداخت.

تصویر ارزیابی وضعیت بازار دارویی کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، فرامرز اختراعی، روز دوشنبه در نشست خبری که در محل سندیکا برگزار شد، به حواشی ارز دولتی دارو اشاره کرد و گفت: ما هیچ حرفی را نمی زنیم که مستند نباشد.

وی تاکید کرد: هر کسی کوتاهی کرده باید جواب بدهند. همه را نظارت کنند، چون فساد است که قیمت دارو را بالا برده است.

اختراعی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: ملاک آنها در تهیه آن، گزارش‌های قدیمی سازمان غذا و دارو بوده است. ما حاضر به مبادله اطلاعات شدیم، اما نیامدند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی افزود: ما دعوت می‌کنیم به مناظره رسمی در رسانه ملی تا ببینند چه کسی فرار می‌کند.

اختراعی تاکید کرد: کسی که باید شفاف سازی کند، کسانی هستند که علیه تولید ملی تلاش می‌کنند. ما با تکیه بر سلامت صنعت دارو، به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی افزود: ۳۹۸ قلم ماده موثره دارویی را تولید می‌کنیم و این از افتخارات نظام است.

اختراعی ادامه داد: چه دست‌هایی پشت پرده است که می‌خواهد ارز دارو آزاد شود.

وی گفت: منافع آزاد شدن ارز عمدتاً برای مافیای دارو است. چون واحد قیمت دارو گران شود، منفعت آنها هم بیشتر می‌شود.

اختراعی ادامه داد: قیمت دارو برای مردم مهم است و اگر نتوانند دارو را تهیه کنند، هزینه‌های درمان ۴۰ برابر بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سندیکا در دوره وزارت آقای نمکی مورد حمایت بود، افزود: در دوره وزارت بهداشت دولت قبل، وزیر بر حوزه دارو تسلط داشت و توانست ۲ میلیارد دلار بودجه ارزی دارو را کاهش دهد و این یک افتخار است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی ادامه داد: آقای نمکی با حمایتی که انجام داد، فقط به بخشی از وظایف خودش عمل کرد و ما اجازه نمی‌دهیم داروهای فرا ملیتی در جایی که داروی تولید داخل وجود دارد، وارد کشور شود.

اختراعی تاکید کرد: ما از تولید ملی حمایت می‌کنیم و پای حرفمان ایستاده‌ایم.

وی افزود: تأثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، برای مردم و بنگاه‌های تجاری فرق دارد. اینکه به یکباره ارز دولتی حذف شود، سم است.

اختراعی ادامه داد: دارو با سایر کالاها فرق دارد و نمی‌توان قیمت‌ها را به یکباره بالا برد.

وی افزود: فعلاً ارز دولتی برای دارو باید حفظ شود تا زمانی که بیمه‌ها را بتوان قوی ساخت تا هزینه‌های دارویی را پرداخت کنند.

اختراعی گفت: نابسامانی در تخصیص ارز باعث شده امضاهای طلایی همچنان وجود داشته باشد. باید تخصیص ارز بر اساس عدالت محوری صورت بگیرد.

وی افزود: یک مقاله در دنیا وجود ندارد که بگوید کیفیت داروی ژنریک با داروی برند تفاوت دارد.

اختراعی ادامه داد: دارویی که به دست مردم می‌رسد، به لحاظ کیفیت هیچ تفاوتی با برند اصلی ندارد.

وی گفت: کنترل‌ها بر روی کیفیت دارو با قدرت انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و داروهایی که ما داریم، با کیفیت هستند و مردم نگران نباشند.

اختراعی ادامه داد: کیفیت داروی داخلی قابل اعتماد است و امکان تقلبی بودن داروهای ایرانی خیلی ضعیف است.

منبع: مهر

372122