قدرت خرید مردم صربستان کاهش یافت

مردم در صربستان از افزایش تقریبا تمامی مایحتاج زندگی به ویژه مواد غذایی شکایت دارند و می گویند که همه کالاهای مورد نیاز زندگی گران شده و هرکس به روش خود و توانایی مالی زندگی اش را اداره می کند.
تصویر قدرت خرید مردم صربستان کاهش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون، اقتصاد دانان صربستان با اشاره به منحنی آمارهای رسمی در پایان ماه گذشته در این کشور که تورم ۵.۷ درصد نسبت به شهریور ماه سال گذشته و ۰.۸ درصد نسبت به مرداد امسال را نشان می دهد، رشد قیمت ها را پیش بینی کرده بودند.

مردم در صربستان از افزایش تقریبا تمامی مایحتاج زندگی به ویژه مواد غذایی شکایت دارند و می گویند که همه کالاهای مورد نیاز زندگی گران شده و هرکس به روش خود و توانایی مالی زندگی اش را اداره می کند.

از جمله محصولاتی که قیمت آن افزایش پیدا کرده و مشتریان را به شدت متاثر کرده است، می توان به میوه و سبزیجات، روغن، گوشت، شیر و لبنیات و نان اشاره کرد؛ محصولاتی که بخش اصلی سبد غذایی خانواده ها را تشکیل می دهد.

کارشناسان اقتصادی صربستان معتقدند که نرخ برخی محصولات را با مصوبه دولت می توان محدود کرد، اما در مورد بسیاری از محصولات و کالاها، وضعیت متفاوت است.

افزایش قیمت مواد غذایی به مصرف کنندگان کم درآمد ضربه می زند. اکثر خانوارها در صربستان به طور فزاینده ای جهت کنار آمدن برای تهیه بودجه با مشکل مواجه هستند، زیرا در ماه های اخیر، قیمت خواربارهای اساسی که کالای غالب در مصرف به شمار می روند بطور جهشی افزایش پیدا کرده است.

ابتدا قیمت‌های جدید با روغن خوراکی سپس آرد، شکر و قهوه و گوشت به‌طور پیوسته افزایش یافت و به دیگر ارقام یعنی سبزیجات و غیره سرایت کرد.

اقتصاددانان صربستان بر این باورند که جهش قیمت های مواد غذایی بیشترین ضربه را به خانوارهای کم درآمد وارد می کند، زیرا بسیاری از آنها نمی توانند با درامدهای معمولی، از عهده هزینه های جدید بربیایند.

اگر در نظر داشته باشیم که در صربستان یک خانواده با درآمد متوسط، ۳۵ درصد از درآمد خود را صرف غذا، بیش از ۱۶ درصد برای قبوض و بیش از ۹ درصد را برای حمل و نقل صرف کند، یعنی در مجموع حدود ۶۰ درصد از هزینه های ثابت را هزینه می کند. پس آنوقت می توان متوجه شد که افرادی با درامد کمتر از حد متوسط چگونه قادر خواهند بود زندگی خود را مدیریت کنند.

«زوران بوگتیچ» استاد دانشکده اقتصاد صربستان در باره افزایش نرخ محصولات در یک برنامه خبری در تلویزیون "یورو نیوز صربستان" در بلگراد، توضیح داد که ردیابی سیاست قیمت و حفظ ثبات آن در کشور بسیار دشوار است، زیرا قیمت‌ها اغلب توسط جریان‌های جهانی خاصی کنترل می‌شوند که دولت نمی تواند بر روی آن تاثیر بگذارد.

وی گفت: باید صریح بگویم که نهاد نظارتی وزارت ها بر کنترل قیمت در حال حاضر فقط یک طرف جریان است. ما در یک محیط جهانی شنا می کنیم که در آن مواد غذایی، انرژی و برق جهش زیادی داشته و ما کنترل و تسلطی بر این جریان های جهانی نداریم و نمی توانیم آن را طبق خواسته خود هدایت کنیم.

بوگتیچ با اشاره به جهش انرژی در سطح جهانی تاکید کرد که قیمت انرژی بر رشد سایر قیمت ها تأثیر گذار است.

وی در این برنامه خبری افزود: قیمت انرژی که در بازار جهانی افزایش چشمگیری داشته است، از دلایل اصلی افزایش قیمت محصولات است. علاوه بر این، قیمت محصولات تحت تأثیر عوامل دیگری است که وزارت تجارت و گردشگری باید آزادی رقابت سالم را نیز مد نظر بگیرد.

استاد دانشکده اقتصاد صربستان در مورد افزایش قیمت نان گفت که مصوبه دولت صربستان باید در چارچوب تغییرات چشمگیر در قیمت مواد غذایی و برق نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به وجود برخی گمانه زنی ها که قیمت اجناس از ابتدای امسال تا ۳۰ درصد افزایش یافته است، توضیح داد که چنین جهش قیمت ها، مشکلات معیشتی برای شهروندان ایجاد می کند و همچنین یک چالش جدی برای نهادهای نظارتی است.

این استاد دانشگاه با توجه به اینکه وضعیت کنونی در مورد افزایش قیمت محصولات به یک وضعیت غیر عادی جهانی مربوط می شود، افزود که ما نیز بخشی از تورم کنونی در جهان هستیم و از وزارت تجارت و بازرگانی در چنین وضعیتی نباید توقع زیادی داشت.

منبع: ایرنا

371589