جامعه پیر، دگر باره جوان خواهد شد

کاهش نرخ فرزندآوری، روبه‌رو شدن با بحران سالمندی و پیری جمعیت، تمایل نداشتن جوانان برای ازدواج، هزینه‌های سنگین فرزندآوری و مراسم ازدواج، در دسترس نبودن پرداخت تسهیلات مناسب به خانواده‌ها برای استقبال از فرزندآوری و غیره همگی چتری از مشکلات هستند که بر سر جوانان و خانواده‌ها باز شده است؛ مشکلاتی که با به میان آمدن یک طرح قرار بر بهبودی و رفع آنان است.
تصویر جامعه پیر، دگر باره جوان خواهد شد

به گزارش سایت خبری پرسون، «طرح جوانی جمعیت» همان طرحی است که می‌خواهد گره از مشکلات نام‌برده‌شده باز کند، در این طرح تسهیلات بهداشتی، معیشتی، اقتصادی و آموزشی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است؛ به‌عنوان‌مثال، هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور و هزینه‌های دوران بارداری برای این طرح درنظر گرفته شده است.

این طرح پس از تصویب پس از چند رفت و برگشت به تصویب شورای نگهبان رسید؛ طرحی که با هدف حمایت از خانواده و در جهت افزایش نرخ باروری می‌خواهد برای جلوگیری از کاهش جمعیت گام بردارد؛ در این طرح تسهیلات بهداشتی، معیشتی، اقتصادی و آموزشی نه‌تنها برای خانواده‌هایی که علاقه‌مند به فرزندآوری هستند، بلکه به‌عنوان مشوقی برای زوج‌هایی که به دلایل گوناگون نمی‌خواهند از نعمت فرزند بهره‌مند شوند تدارک دیده شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری نیز در راستای اجرای اصل یکصدو‌بیست‌وسوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری ابلاغ کرد. اما این سوال مطرح است که این طرح چگونه می‌خواهد در رشد جمعیت و خانواده حمایت می‌کند؟

از سال۹۳ و همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت ازسوی مقام معظم رهبری، قصه پرغصه کاهش جمعیت جوان کشور بیش‌ازپیش شنیده شد. کارشناسان حوزه جمعیت نیز به‌صورت مکرر از کاهش نرخ فرزندآوری کشور و نزدیک شدن جامعه به بحران سالمندی خبر می‌دادند؛ هرچند با وجود گذشت بیش از پنج‌سال از زمان ابلاغ این سیاست‌ها، مسوولان دولتی هیچ توجهی به این موضوع نداشته و برای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت نیز قدمی برنداشته‌اند. این در حالی است که به عقیده کارشناسان تا ۳۰سال آینده ایران جزو پنج کشور سالمند جهان خواهد بود و باید منتظر عواقب کمبود نیروی جوان در کشور بود.

اما با اجرایی شدن طرح حمایتی جمعیت روزنه‌های امیدی دیده می‌شود. ناباروری یکی از مسائلی که طرح حمایتی جمعیت به آن می‌پردازد. شناسایی زوجین نابارور فاقد بیمه درمانی و جزئیات پوشش ۹۰درصدی هزینه درمان نازایی در این طرح دیده شده است. مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان
بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه براساس طرح جوانی جمعیت بندهایی از این قانون متوجه سازمان‌های بیمه‌گر پایه برای برقراری پوشش بیمه خدمات است، گفت: در بحث درمان ناباروری این سازمان برای شناسایی افراد ناباروری که بیمه نیستند مکاتبه‌ای با مراکز بهداشتی و مدیران کل استان‌ها داشته است تا در صورت مراجعه، این افراد به‌طور رایگان بیمه شوند.

وی گفت: همچنین جهت پوشش خدمات ناباروری ‌که تاکنون ستاره بودند و در تعهد نبودند نیز طبق تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت درمان منعقد می‌شود، سازمان بیمه سلامت خدمات نازایی مربوط به زوجین نابارور را به میزان ۹۰درصد پوشش خواهد داد. خدمات آزمایشگاه، دارو، پاراکلینیک و نیز اقدامات مرتبط با سقط‌های درمانی نیز درحال‌حاضر تحت‌پوشش بیمه قرار دارد. جهت شناسایی زوجین دچار مشکل ناباروری علاوه بر سامانه‌ای که معاونت درمان در اختیار دارد، از طریق مدیریت نشان هم می‌توان اقدام کرد؛ ضمن اینکه از مراکز طرف قرارداد نیز می‌خواهیم تا افرادی را که بیمه ندارند جهت برخورداری از پوشش بیمه به سازمان‌ بیمه سلامت معرفی کنند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران درباره پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری، اظهار کرد: هزینه این خدمات طبق بررسی‌ای که معاونت درمان به ما ارائه داده است، در بخش دولتی برای خدمت میکروانجکشن پنج‌میلیون تومان فارغ از دارو، برای آزمایش و پاراکلینیک و خدمت IUI دومیلیون تومان هزینه دارد.

هزینه IVF در بخش خصوصی حدود هشت‌میلیون تومان است که با اضافه کردن هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک حدود ۲۰میلیون تومان می‌شود. به گفته وی، خدمات دارویی این بیماران و گرافی‌های تخصصی آن‌ها درحال‌حاضر با تعرفه دولتی و فرانشیز ۳۰درصد تحت پوشش بیمه است. رضایی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز است با وجود وظایف جدید محول‌شده به سازمان بیمه سلامت، درمورد بودجه این بخش بازنگری صورت گیرد یا بودجه درنظرگرفته‌شده‌ فعلی کفایت می‌کند، گفت: بودجه تعریف‌شده در سال۱۴۰۰ متناسب با توان و تجهیزات کشور بوده و در صورت تجهیز مراکز بیشتر و افزایش دسترسی بیماران لازم است بودجه آن افزایش یابد.

حمایت از زوجینی که قصد فرزندآوری دارند

فاطمه محمدبیگی، نایب‌رییس دوم کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده درباره طرح حمایت از جمعیت هم دراین‌باره گفت: اگر بخواهم قانون را به‌صورت کلی معرفی کنم، می‌توانم بگویم قانونی نسبتا جامع برای حمایت از زوجینی است که قصد فرزندآوری دارند ولی به‌دلیل شرایط موجود، به حمایت‌های مادی، تسهیلاتی، فرهنگی و اداری نیاز دارند. بر این اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در فاز اول به مدت‌زمان هفت سال تدوین شده و در این بازه زمانی که مقارن با خطر بسته شدن پنجره جمعیتی کشورمان از لحاظ سن باروری است، خانواده‌هایی که علاقه‌مند به فرزنددار شدن هستند، از تسهیلات حمایتی، وام خرید مسکن و سبز شدن فرم جیم مسکن در صورت به‌دنیاآمدن فرزند سوم به بعد، اعطای سهام به نوزادان و تسهیلات بیمه‌ای و مالیاتی ویژه پدران و مادران شاغل، برخوردار خواهند شد.

او افزود: به نظر ما، این قانون کمک بسیار خوبی به فرزندآوری خواهد کرد، آن هم در شرایطی که زنگ خطر سالمندی جمعیت ایران به صدا درآمده است. درحال حاضر، این قشر ۱۰درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و به گفته کارشناسان، طی سه دهه آینده پرشتاب‌ترین روند رشد سالمندی جمعیت در گستره جغرافیایی منطقه و نیز در تاریخ ایران رقم خواهد خورد و بیش از یک‌سوم ایرانیان جزو گروه سنی سالمندان قرار خواهند گرفت. حمایت از خانواده؛ اولویت طرح جوانی جمعیت است.

محمدبیگی تصریح کرد: همچنین در حوزه بهداشت و سلامت جامعه، حاکمیت وظیفه ارتقای سلامت مادر و کودک را بر عهده دارد؛ به‌خصوص اینکه در گام دوم انقلاب، خدمات سلامت‌محور جسمی و روحی موردتوجه قرار گرفته‌اند که در این قانون، مدنظر هستند، مثل افزایش و ارتقای کمی و کیفی مراقبت‌های دوران بارداری، کمک و مشاوره سلامت و تغذیه به مادرانی که تصمیم به تعداد فرزندان بیشتر دارند؛ علاوه‌بر این‌ها با توجه به آمار سه‌ونیم‌میلیونی زوج‌های نابارور در کشورمان، ۹۰درصد هزینه‌های درمان آن‌ها، زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرد.

در قسمت اصلی این قانون، تشکیل ستاد ملی جمعیت هم پیش‌بینی شده است؛ ستادی فراقوه‌ای که به‌عنوان اهرمی هماهنگ‌کننده عمل می‌کند و به‌نوعی، دبیرخانه عالی جمعیتی کشور ایران محسوب می‌شود تا مدیریت میدانی مقابله با پدیده سالمندی و تک‌فرزندی و کنترل ابرچالش جمعیتی کشور را برعهده بگیرد.

حمایت همه‌جانبه از خانواده‌ها

حجت‌الاسلام مهدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه از اولویت‌های اصلی مجلس است و در این راستا، طرح‌های حمایتی را تصویب می‌کند. او با تاکید بر رفاه بخشی از مردم در هر شرایطی افزود: این قشر علاوه‌بر رفاه شخصی از همه یارانه‌های پنهان و پیدا هم استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید این قشر نسبت‌به خانواده و افزایش نفوس تشویق کنند. وی با تاکید بر گرم شدن خانواده‌ها با حضور فرزندان افزود: قشر برخوردار جامعه به حمایت نیازی ندارد و باید راه‌کارهایی برای فرزندآوری به آن‌ها ارائه شود. باقری با اذعان به نیازمندی بخشی از جامعه به حمایت افزود: طرح جوانی جمعیت در راستای حمایت از اقشار متوسط رو به پایین و در واقع حمایت از مستضعفین جامعه تصویب شده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرزندآوری بار مشکلات خانوارهای ضعیف اقتصادی را افزایش خواهد داد، تصریح کرد: تشویق فرزندآوری در این خانواده‌ها نیاز به حمایت دارد. وی حمایت‌های قانونی و تعریف‌شده را برای خانواده‌های نیازمند حمایت در راستای فرزندآوری را از اهداف طرح جوانی جمعیت عنوان و تصریح کرد: این طرح با هدف خاصی طراحی و تصویب شده است؛ چراکه در این طرح پیش‌بینی‌های موردنظر به لحاظ مالی، مسکن و ... برای خانواده‌های انجام شده است.

منبع: صبح نو

371290