آخرین وضعیت اجتماعی مردم ایران در بهار امسال

مرکز آمار ایران با استناد به رویکرد توسعه آمار‌های رسمی کشور، آخرین وضعیت اجتماعی مردم ایران در بهار امسال را منتشر کرد.
تصویر آخرین وضعیت اجتماعی مردم ایران در بهار امسال

به گزارش سایت خبری پرسون، مرکز آمار ایران با استناد به رویکرد توسعه آمار‌های رسمی کشور، آخرین وضعیت اجتماعی مردم ایران در بهار امسال را منتشر کرد.

براساس نتایج در بهار ١٤٠٠، تعداد ٢٦٩٧٤٨ ولادت به ثبت رسیده است که در مقایسه با فصل قبل از آن (زمستان ١٣٩٩) ١٢٧٤٤ مورد افزایش و فصل مشابه سال قبل (بهار ١٣٩٩) ١٠٨١٦ مورد کاهش یافته است.

در بهار ١٤٠٠ تعداد رویداد ازدواج و طلاق به­ ترتیب برابر ١٥٨٩٩٢ و ٤١٧٥٧ ثبت شده است که نسبت به فصل قبل از آن به ترتیب ٢٣١٣٩ و ١٠٣٤٠ واقعه افزایش و کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل به­ ترتیب ٢٣,٦و ١٦.٤ درصد افزایش و کاهش یافته است.

جمعیت فعال به لحاظ اقتصادی کشور ٢٥٩٦٧ هزار نفر برآورد شده است، که نسبت به فصل قبل از آن ٣٥٤ هزار نفر و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن ٤٩٩ هزار نفر افزایش داشته است.

بنابراین، نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ١٤٠٠، ٤١,٤ درصد است که نسبت به فصل قبل از آن ٠.٥ واحد درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٠.٤ واحد درصد افزایش یافته است. حسب نتایج، نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر در بهار ١٤٠٠ برابر ٨.٨ درصد بوده است که نسبت به فصل قبل ٠.٩ واحد درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل، ١.٠ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین، نرخ بیکاری جمعیت دارای تحصیلات عالی در سال ١٣٩٩، ١٤.٢ درصد بوده است.

تعداد مرگ و میر‌های غیر‌طبیعی ١٠٣٣٨ مورد بوده است که در صدر آن حوادث رانندگی و ترافیکی با ٤١٢٩ مورد قرار دارد. مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی نسبت به فصل قبل از آن ٥٠٤ مورد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٦٤٧ مورد افزایش داشته است.

در بهار ١٤٠٠ میزان برنامه­‌های تلویزیونی تولید و پخش شده به تفکیک محور‌های اصلی ١٣٢٠ ساعت بوده است که از این میزان برنامه تلویزیونی تولید و پخش شده، سیاست­ های رشد جمعیت جوان پویا و بالنده ٨,٧ درصد، ازدواج ٤.٣ درصد، آسیب­های اجتماعی شامل طلاق، مواد مخدر، مشروبات و مفاسد به ترتیب ١.٨، ١.٨، ٠.٣و ٢.٣ درصد، خانواده و زنان ٧٧.٦ درصد، فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی ٣.٢ درصد بوده است.

براساس نتایج این نشریه، نسبت پشتیبانی بیمه تامین اجتماعی برابر ٤,٣ بوده است که نسبت به فصل قبل از آن و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٠.١ واحد کاهش داشته است.

همچنین در بهار ١٤٠٠، تعداد بیمه شدگان اصلی و تبعی سازمان تامین اجتماعی به ترتیب ١٤٥٤٦٥٩٦ و ٢٢٥٠٦٦١١ نفر بوده است. از این تعداد، بیمه شدگان اصلی و تبعی بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی به ترتیب ٢٠٠٨٩٩ و ٢٩٤٣٦٩ نفر بوده است که نسبت به فصل قبل به ترتیب ١٣٠٨٣ و ١٨٧٢٨ نفر کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ١٢٤٧٤ نفر افزایش و ٨١٢٧٨ نفر کاهش داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

371200