رونمایی از کتابخانه مجازی «باغ میراث بهارستان»

کتابخانه مجازی مجلس با عنوان «باغ میراث بهارستان»، ۲۵ آبان ماه رونمایی خواهد شد.
تصویر رونمایی از کتابخانه مجازی «باغ میراث بهارستان»

به گزارش سایت خبری پرسون، کتابخانه مجازی مجلس با عنوان «باغ میراث بهارستان»، با ارائه فایل دیجیتال کلیه منابع کتابخانه مجلس اعم از نسخ خطی، کتاب‌های چاپ سنگی و سربی، اسناد و… در وب‌سایت کتابخانه مجلس قابل بازیابی است.

پیش از این و در فاصله سال‌های ۸۹ – ۹۱ قسمتی از منابع کتابخانه شامل تعداد قابل توجهی از نسخ خطی و چاپ‌های سنگی و سربی در وب‌سایت این مرکز در دسترس عموم قرار گرفت؛ اما پس از آن با وجود مشکلات نرم‌افزاری برنامه سابق، تعداد این منابع افزوده نشد.

در یک سال اخیر و با حضور ریاست جدید، با توجه به رسالت «مردمی‌سازی» مجلس، تمرکز بر دیجیتال‌سازی منابع قرارگرفت تا با ارائه کلیه منابع کتابخانه در قالب فایل‌های دیجیتال، این منابع به صورت غیر حضوری و با ساده‌ترین شیوه، در اختیار عموم قرار گیرند.

برای حصول این مهم، دیجیتال‌سازی منابع با وجود مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، با سرعت و جدیتی بی‌مانند انجام شد و پس از آن به دلیل مشکلات نرم‌افزار سابق، با تحقیقات انجام شده، نرم‌افزاری جدید با قابلیت‌های مناسب، برای بارگزاری منابع دیجتال‌سازی شده کتابخانه مجلس انتخاب شد.

از جمله مزایای بی‌نظیر نرم‌افزار جدید کتابخانه مجازی مجلس، می‌توان به کاملاً تحت وب بودن نرم‌افزار، سهولت ثبت‌نام مخاطبان در این نرم‌افزار با قابلیت اتصال آنلاین به سیستم احراز هویت ثبت اسناد و تأیید در همان زمان، قابلیت تعیین سطح دسترسی مراجعه‌کننده به منابع کتابخانه مجلس با توجه به مدارک ارائه شده اعم از سطح و مقطع تحصیلی، شغل و دانشجو یا استاد یا نماینده بودن، قابلیت انتخاب کیفیت و حجم منبع درخواستی، ارائه منابع با حجم و کیفیت عالی با سرعت مناسب، امکان سفارش تنها یک یا چند صفحه از منبع درخواستی و درگاه پرداخت آنلاین اشاره کرد.

اکنون با تلاش‌های انجام شده، فایل دیجیتالی همه نسخ خطی اسکن شده به تعداد ۶۰۰۸۰ نسخه خطی، ۴۹۱۲ کتاب چاپ سنگی، ۴۸۲۶ کتاب چاپ سربی بارگزاری شده است. همچنین از مجموع نزدیک به ۳۲۰ هزار رکورد اسناد پارلمانی، گزارش‌های دولتی و اسناد شنیداری – دیداری، بارگزاری تصاویر حدود ۱۱۰ هزار رکورد اسناد پارلمانی و ۸۹۰۰ عکس، پوستر و نقشه به انجام رسیده و از طریق این سامانه قابل مشاهده و دسترسی است.

حدود ۳۲۰ هزار سند پارلمانی، منابع دیداری – شنیداری و گزارش‌های دولتی، از طریق «باغ میراث بهارستان»، در دسترس عموم قرار گرفته است.

نهضت دیجیتال‌سازی منابع، از کتابخانه مجلس آغاز شده بود و این مرکز تلاش می‌کند تا با جدیت، همچنان پیشتاز این نهضت باشد.

منبع: ایلنا

370860