«حماسه امواج» به بازار کتاب رسید

کتاب «حماسه امواج» روایتی از نقش مخابرات سپاه پاسداران در عملیات والفجر هشت منتشر و روانه بازار نشر شد.
تصویر «حماسه امواج» به بازار کتاب رسید

به گزارش سایت خبری پرسون، کتاب حماسه امواج به قلم محمدمهدی حبیبی و با تلاش گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه در ۴۵۶ صفحه منتشر شده است.

نویسنده در فصل اول این کتاب مروری بر عملیات والفجر هشت دارد و در فصل دوم به سابقه تشکیل واحد مخابرات تا زمان عملیات والفجر هشت می پردازد. در فصل سوم نیز شناسایی منطقه عملیات و طرح ریزی تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد و فصل چهارم با پراختن به موضوع آماده سازی مخابراتی منطقه عملیات، اقدامات مخابراتی از آغاز تا پایان عملیات مرور می شود. نویسنده در فصل ششم و پایانی نیز اقدامات، تجربه ها و دستاوردهای پس از عملیات را شرح می دهد.

حبیبی در مقدمه حماسه امواج می‌نویسد: در سال های پس از دفاع مقدس، به تدریج رزمندگان حاضر در میدان های خون و شهادت و ایثار که از ذوق و قریحه نگارش برخوردار بودند، خاطرات و تجربه های خود را از حضور در فضای معنوی و انسان ساز جبهه های نور علیه ظلمت منتشر کردند، با استقبال گسترده اقشار مختلف جامعه از آثار مکتوب یادگاران دفاع مقدس روبرو شد که از نقش آفرینان اصلی صحنه های شکوهمند تجلی و غلبه قدرت الهی بر جنود شیطان بودند و ضرورت تداوم انتشار این گونه بدیع ادبی هرچه بیشتر احساس شد.

از آنجایی که قاب تلویزیون به عنوان رایج ترین و اثرگذارترین رسانه جمعی، ‌ توانایی محدودی را برای انتقال و ترویج ابعاد کمتر شناخته شده و لایه های زیرین معارف دفاع مقدس دارا بود، کتاب های منتشرشده در زمینه دفاع مقدس توانست عطش معنوی و رو به فزونی جامعه را برای چشیدن از زلال زمزم جبهه ها تا حدود زیادی برطرف کند. با وجود این تا کنون در زمینه های فنیِ رسته های تخصصی کار درخوری انجام نشده است. به همین علت گردآوری تجربه های تخصصی دفاع مقدس همچنان در ابتدای راه است.

نویسنده ادامه داد: اقدامات فنی و تخصصی و مستندسازی تجربه های ارزشمند رسته مخابرات و الکترونیک سپاه که در تمام صحنه های دفاع مقدس و عملیات های مختلف حضوری سرنوشت ساز داشته، می تواند ضمن پاسداشت تلاش های مجاهدانه مردان دیروز، مانند مشعلی فروزان چراغ راه مردان جهادگر و متخصص آینده انقلاب اسلامی باشد.

در پشت جلد کتاب حماسه امواج آمده است:

واحد مخابرات و الکترونیک سپاه با ایجاد شبکه های ارتباطی بی سیم و باسیم در عملیات های آفندی و پدافندی، امکان اعمال فرماندهی و کنترل عملیات را در اختیار فرماندهان عالی رتبه دفاع مقدس قرار داده و هدایت عملیات را بر اساس اهداف پیش بینی شده، امکان پذیر می ساخت. همچنین هماهنگی لازم بین یگان های مانوری و در نتیجه امکان اجرای آتش و مانور و آتش و حرکت و پشتیبانی لازم از عملیات رزمی را با برقراری ارتباطات مورد نیاز در هر موقعیت و وضعیتی فراهم می کرد.

آگاهی لحظه به لحظه از میدان نبرد، صدور دستورهای هماهنگی، هدایت یگان ها، آگاهی از تحرکات دشمن و واکنش سریع و بهنگام در برابر آن وهماهنگ کردن تدارکات رسانی به خطوط عملیاتی برای حفظ دورِ تک، از جمله اقداماتی بودند که با داشتن سامانه مخابراتی پایدار و امن به نتیجه مطلوب می رسید.

کتاب حماسه امواج؛ نقش مخابرات سپاه در عملیات والفجر هشت در هزار نسخه و به قیمت ۸۰ هزار تومان از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب منتشر شده است.

منبع: ایرنا

370367