پرونده ویژه پرسون: اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش ششم

در شرایط فعلی بهترین راهکار حذف ارز ترجیحی است

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان این که تخصیص ارز 4200 تومانی غیر از رانت، فشار مالی به مردم و حیف و میل منابع محدود ارزی کشور، نتیجه دیگری به دنبال نداشته است، گفت: دولت باید با حذف ارز ترجیحی، سوبسید را به تولیدکننده پرداخت کند.  
تصویر در شرایط فعلی بهترین راهکار حذف ارز ترجیحی است

بهمن آرمان، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: یکی از اقدامات بسیار مناسب دولت حذف ارز 4200 تومانی است که به زودی لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارسال می‌شود. این ارز بدون هیچ‌گونه مبنای محاسباتی تعیین شد و قرار بود کالاهای اساسی که متأسفانه عمدتا وارداتی هستند، وارد کشور شود تا قشرهای آسیب‌پذیر جامعه فشار کمتری را متحمل شوند.

آرمان تصریح کرد: تخصیص ارز 4200 تومانی غیر از رانت، فشار مالی به مردم و حیف و میل منابع محدود ارزی کشور، نتیجه دیگری به دنبال نداشته است، نه تنها کالا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار نگرفت و در برخی مواقع کالایی وارد نشد، بلکه به یک تورم افسارگسیخته نیز منجر شد.

وی افزود: در شرایط فعلی بهترین راهکار حذف ارز دولتی و رانت‌های سنگین و فساد گسترده‌ای است که از این طریق ایجاد شده است. ضمن این که دولت باید برای کمک به قشرهای آسیب‌پذیر، شیوه‌های عملیاتی دیگری را که در سایر کشورها نیز متداول است را به کارگیرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: روش‌های رایجی برای حمایت از طبقه‌های کم درآمد وجود دارد و نیاز نیست راهکار جدیدی ابداع شود، با الگوبرداری از سایر کشورها باید زمینه‌ای فراهم شود تا اقشار آسیب پذیر مورد حمایت قرار گیرند.

آرمان بیان کرد: اصولا وابسته کردن کشور به واردات کالاهای اساسی کار بسیار اشتباهی و سبب شرمساری است که بعد از 40 سال، 10 قلم وارداتی کشور کالاهایی مانند جو، ذرت، گندم، برنج، شکر را تشکیل می‌دهند. این روش نمی‌تواند دوام پیدا کند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر قرار بر اختصاص سوبسید است، باید به تولیدکننده پرداخت شود. تا زمانی که عرضه افزایش پیدا نکند، هیچ امیدی به آینده بهتر و جلوگیری از کوچک شدن سفره مردم نیست.

369232