نکاتی که در انتخاب رنگ مبل باید به آنها توجه کنید

ترکیبات رنگی که در دکوراسیون منزل استفاده می شود بر روی روحیه افراد خانه و دیگران بسیار تاثیر گذار است.
تصویر نکاتی که در انتخاب رنگ مبل باید به آنها توجه کنید

انتخاب رنگ مبلمان، چه مبل راحتی باشد چه سلطنتی، یکی از مهم ترین تصمیم هایی است که برای دکوراسیون منزل گرفته می شود. صرف هزینه و انرژی زیاد برای آوردن یک سرویس مبلمان به خانه باعث می شود افراد سعی کنند در انتخاب آن تا حد ممکن کمتر اشتباه کنند. مبلمان راحتی بیشتر مناسب فضاهای مدرن و مینیمال استفاده است. در این مطلب به بررسی روش های مختلف برای انتخاب بهترین مبل راحتی بر اساس رنگ می پردازیم.

با مبل راحتی بیشتر آشنا شویم

مبلمان راحتی نوعی کاناپه است که به صورت دو نفره یا سه نفره ساخته می شود. در ایران معمولا مبلمان راحتی را به شکل سرویس مبل راحتی هفت نفره استفاده می کنند. مبلمان راحتی قدمتی دویست ساله دارد که اولین بار در آمریکا ساخته شد.

در ساختار بدنه مبل های راحتی از چوب زیادی استفاده نمی شود. عموما قسمت اسکلت و بدنه مبل از چوب و قسمت رویی آن تماما از پارچه است. مدل مبل راحتی پایه های کوتاه و دسته های پهن و راحت دارد. اصولا از مدل مبل راحتی در اتاق نشیمن و برای دورهمی های خانوادگی و استراحت روزانه استفاده می شود.

چگونه رنگ مبلمان را انتخاب کنیم؟

مبلمان یکی از مهم‌ترین اثاثیه اتاق پذیرایی است؛ پس انتخاب رنگ و طرح مناسب آن نقش مهمی در زیباترشدن جلوه خانه شما دارد. یک قاعده کلی در انتخاب رنگ مبلمان این است که در تضاد با سایر رنگ‌های اتاق یا مکمل آنها باشد. حالت اول جلوه بیشتری به مبل می‌دهد؛ حالت دوم نیز باعث هماهنگی و ست شدن رنگ‌ها می‌شود. دنبال‌کردن راهنمای زیر می تواند در انتخاب رنگ مبل به شما کمک کند:

ایده بگیرید

برای شروع بد نیست نگاهی به مجلات روز یا صفحات مجازی فروشندگان مبل بیندازید. این کار علاوه بر اینکه شما را با جدیدترین طرح‌ها و رنگ‌های سال و مد روز آشنا می‌کند، تصویر واضح‌تری از آنچه به‌دنبالش هستید در ذهن ایجاد می‌کند.

از رنگ‌های مکمل استفاده کنید

ساده‌ترین روش انتخاب رنگ مبل انتخاب رنگ‌هایی است که مکمل رنگ‌های موجود در اتاق باشد. این رویکرد ‌باعث یکپارچگی دکوراسیون شما می‌شود. برای مثال اگر به‌خاطر وجود لامپ‌ها نور نارنجی زیادی در فضای اتاق دیده می‌شود، مبل آبی‌رنگ انتخاب مناسبی خواهد بود. همچنین، اگر دیوار اتاق با طرح‌های ملیله بنفش تزیین شده، مبل سبزرنگ بهترین انتخاب است.

ست کنید

روش دیگر برای انتخاب رنگ مبل، ست کردن رنگ مبل با محیط است. می‌توان از برخی رنگ‌های هم‌خانواده برای این‌کار استفاده کرد؛ مثلا مبل مشکی با کف‌پوش خاکستری عالی به نظر می‌رسد.

تضاد ایجاد کنید

استفاده از طرح‌ها یا رنگ‌های متضاد با محیط یا رنگ‌های چشمگیر مانند یشمی، یاقوتی یا یاقوتی کبود، مبل خانه را چشمگیر می‌کند. طرح‌های برجسته روی روکش مبل باعث به‌چشم‌آمدن مبل در اتاقی با رنگ‌های ساده و دکور خلوت خواهد شد.

خودتان طراحی کنید

اگر اتاق موردنظرتان خالی و بدون دکور است، بهتر است از رنگ‌های خنثی مانند بژ یا خاکستری استفاده کنید تا بعد دست‌تان در طراحی دکور اتاق باز باشد. این رنگ‌ها برای کسانی مناسب است که بخواهند رنگ یا دکور اتاق را عوض کنند یا به خانه‌ای دیگر اسباب‌کشی کنند. همچنین شما می‌توانید رنگ و جلوه مبل‌های با رنگ‌بندی خنثی را با اضافه‌کردن کوسن یا روکش‌های مختلف تغییر دهید.

به رنگ‌بندی محیط بیرون توجه کنید

اگر ساکن خانه‌ای هستید که پنجره‌های بزرگ و نمای گسترده‌ای به بیرون دارد، بهتر است نیم‌نگاهی به رنگ‌بندی محیط بیرون بیندازید و رنگ مبل را بر مبنای آنها انتخاب کنید.

احتمال کثیف شدن مبل را در نظر بگیرید

اگر متأهل و دارای فرزند هستید، باید احتمال کثیف شدن مبل را در نظر بگیرید؛ پس بهتر است رنگ‌هایی را انتخاب کنید که راحت‌تر تمیز می‌شوند و کمتر کثیفی را نشان می‌دهند، رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای، خاکستری یا مشکی.

به متراژ محل زندگی‌تان توجه کنید

اگر محیط زندگی شما بزرگ است، امکان بیشتری برای انتخاب رنگ یا نوع مبلمان دارید اما اگر چنین نیست بهتر است از رنگ‌های خیلی روشن و طرح‌های شلوغ پرهیز کنید تا مبل بیش از حد چشمگیر نشود.

رنگ سفید

یک مبل سفید را می‌توان یک مبل بی نهایت نامید! می‌پرسید بی نهایت یعنی چه؟ منظور ما از بی نهایت بودن مبل سفید این است که شما می‌توانید هر رنگی را با رنگ سفید ست کنید، هر وسیله‌ای که می‌خواهید برای اتاق نشیمن خود تهیه کرده، و هر زمانی که می‌خواهید دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید و نگران ست نشدن رنگ‌ها نباشید، چرا که رنگ سفید به راحتی با هر رنگی ست می‌شود. رنگ سفید همچنین رنگی است بسیار روشن که باعث روشن شدن اتاق نشیمن شما و همچنین دلباز به نظر آمدن این اتاق می‌شود.

رنگ کرمی

رنگ کرمی شما را به یاد چیزی نمیندازد؟ رنگ کرمی شبیه به بیسکوییت است! بله! رنگ بیسکوییتی رنگی گرمی و خنثی است که انعطاف پذیری خاصی به شما رائه می‌دهد. رنگ کرمی یک رنگ کلاسیک است که با رنگ سیاه به خوبی ست می‌شود، و همچنین می‌تواند مکمل خوبی برای رنگ‌های قرمز و یا خاکستری باشد.

رنگ قهوه ای

رنگ قهوه‌ای چطور؟ رنگ قهوه‌ای شما را به یاد چیزی نمیندازد؟ رنگ قهوه‌ای تناژهای مختلفی دارد، از روشن‌ترین تناژ این رنگ گرفته تا تیره‌ترین تناژ این رنگ که شبیه به تکه‌های شکلات است. آیا شما دوست ندارید هنگامی که به مبلمان خود نگاه می‌کنید به یاد تکه‌های شکلات بیفتید؟ رنگ قهوه‌ای رنگ مورد استفاده در مبلمان چرم است که طرفداران بسیاری دارد! رنگ قهوه‌ای فقط برای چرم نیست و می‌تواند انتخاب خیلی خوبی برای پارچه و چوب مورد استفاده در مبلمان راحتی باشد. رنگ قهوه‌ای انتخاب بسیار خوبی برای افرادی است که در منزل خود بچه خردسال دارند، زیرا نه تنها به راحتی کثیف نمی‌شود، بلکه اگر کثیف هم شود خیلی مشخص نمی‌شود. ممکن است رنگ قهوه‌ای طرفداران زیادی نداشته باشد، اما می‌تواند گرما و خاکی بودن و سادگی را برای دکوراسیون افرادی که بیشتر به دنبال رنگ‌های طبیعی هستند به ارمغان بیاورد.

رنگ خاکستری

رنگ خاکستری یک رنگ خنثی است که در طبیعت در سنگ‌ها مشاهده می‌شود! رنگ خاکستری نیز به این دلیل که رنگی خنثی است به راحتی می‌تواند با رنگ‌های دیگر ست شود. رنگ خاکستری تناژهای مختلفی دارد و شما می‌توانید به راحتی رنگ مناسب دکوراسیون و مورد علاقه خود را انتخاب کنید. این رنگ را می‌توانید با رنگ‌های سفید و مشکی و همچنین وسایل پر زرق و برق ست کنید.

رنگ آبی

درست است که فقط رنگ آبی دریایی یک رنگ خنثی در نظر گرفته می‌شود، همه تناژهای رنگ آبی را می‌توان برای مبلمان استفاده کرد. آبی یک رنگ انعطاف پذیر و با ذوق و استعداد است. این رنگ در هر دکوراسیون و سبکی می‌تواند بسیار زیبا و شیک به نظر برسد. رنگ آبی با رنگ‌های بسیاری ست می‌شود و بنابراین دکوراسیون شما را به هم نخواهد ریخت. پس با خیال راحت از این رنگ بسیار شیک و زیبا در مبل راحتی خود استفاده کنید.

رنگ قرمز

پر رنگ‌ترین و جسورترین رنگی که می‌توان نام برد، رنگ قرمز است. این رنگ یک رنگ شگفت انگیز برای مبل راحتی است. قرمز گزینه بسیار خوبی برای اتاقی با دیوارهای خنثی است، اما همچنین می‌تواند ست خوبی برای دیوارهای صورتی و یا آبی باشد. این رنگ خیره کننده می‌تواند گرمای منحصر به فردی به مبل راحتی و اتاق نشیمن شما ببخشد.

طرح‌های ظریف

انتخاب رنگ مبل

لازم نیست حتما مبلمان شما یک رنگ باشد؛ می‌توان از الگوهای چند رنگ و مبل‌هایی با پارچه‌های طرح‌دار چند رنگ استفاده کرد و جلوه شیک‌تری به اتاق پذیرایی داد.

367612