مستند« ۱۹۱۹» روی آنتن

شبکه پرس تی وی با پخش مستند «۱۹۱۹» (1919) نگاهی دارد به قرارداد سال ۱۹۱۹ میلادی (۱۲۹۸ شمسی) میان وثوق‌الدوله نخست وزیر وقت ایران و دولت انگلستان.
تصویر مستند« ۱۹۱۹» روی آنتن

به گزارش سایت خبری پرسون، به‌ نقل از روابط‌عمومی شبکه پرس تی وی، مستند «۱۹۱۹» با خودکشی کلنل فضل‌الله در اعتراض به این قرارداد ننگین آغاز می‌شود. اعتراضی که البته خبر آن منتشر نمی‌شود و مخفی می‌ماند. این مستند همچنین نگاهی دارد به ریشه‌های شکل‌گیری و انعقاد قرارداد سال ۱۹۱۹ که مخالفان بسیاری در داخل کشور داشته است. شهید سیدحسن مدرس و دکتر محمد مصدق از جمله افرادی بوده‌اند که مخالفت علنی خود را با این قرارداد اعلام کرده‌اند.

با وقوع جنگ جهانی اول انگلیس‌ها و روس‌ها جنوب و شمال ایران را تصرف می‌کنند و قحطی و گرسنگی سراسر کشور را فرا می‌گیرد. وقوع انقلاب بلشویکی اما باعث می‌شود تا روس‌ها نیروهای خود را از کشور خارج کنند و انگلیس فرصت کند تا تمام ایران را تحت سیطره خود درآورد. این دوران، علاوه بر سختی و قحطی برای مردم، شاهد رفت و آمدهای نخست وزیران متعدد و دولت‌های چند روزه و خزانه خالی است. در نهایت، وثوق‌الدوله به عنوان نخست وزیر جدید اقدام به انعقاد قراردادی می‌کند که ایران را تبدیل به یکی از مستعمره‌های بریتانیا می‌کند. این توافق‌نامه با مخالفت همزمان ملیون و مذهبیون مواجه می‌شود.

مستند «۱۹۱۹» به کارگردانی مهدی صلواتچی و تهیه‌کنندگی محمدرضا امامقلی، تولیدشده در سفیرفیلم به این قرارداد ننگین تاریخ معاصر ایران می‌پردازد.
این مستند دو قسمتی محصول سال ۲۰۲۱ است.

مستند «۱۹۱۹» در دو روز متوالی دوشنبه و سه‌شنبه ۳و ۴ آبان، هر روز در چند نوبت از شبکه پرس تی‌وی روی آنتن می‌رود. ساعت‌های پخش این مستند ساعت ۰۹:۰۰، ۱۵:۰۰، ۲۱:۰۰ و بامداد روز بعد ساعت ۰۱:۰۰ است.

367425