پرسون از تامین تغذیه مدیران ادارات دولتی گزارش می دهد؛

سفره پهن صبحانه خوری با پول بیت المال

کارمندان یکی از اقشاری هستند که همه روزه صبح زود از خانه خارج می شوند و رهسپار محیط کاریشان می شوند، برخی از کارمندان برای اینکه گرفتار ترافیک صبحگاهی نشوند ترجیج می هند صبحانه شان را در اداره صرف کنند.
تصویر سفره پهن صبحانه خوری با پول بیت المال

به گزارش سایت خبری پرسون، صبحانه خوردن کارمندان امری طبیعی است تا آنها با انرژی بیشتر به امورات هموطنان بپردازند، اما در این میان مدیران ادارات با وجود اینکه کمی دیرتر از کارکنان خودشان را به محل کارشان می رسانند صبحانه را در محل کارشان می خورند، اما در این میان خرید مواد غذایی صبحانه برخلاف کارکنان که از هزینه شخصی پرداخت می شود برای مدیران این امر استثنا دارد و مسئول دفتر مدیران با در اختیار داشتن بودجه ای به نام تنخواه هزینه صبحانه مدیران را تامین می کنند.

در گذشته به این شکل بود که ادارات ناهار کارکنان دولتی را تدارک می دادند، اما از زمان دولت محمود احمدی نژاد این اقدام حذف شد و هزینه غذای کارکنان به کارمندان پرداخت می شد، اما دولتمردان قانونی برای حذف غذای مدیران در نظر نگرفتند و مدیران علاوه بر اینکه هزینه غذای خود را دریافت می کردند از نعمت تامین صبحانه و غذا در ادارات با هزینه بیت المال نیز برخوردار هستند.

در این گزارش نگاهی به هزینه بالای صبحانه خوری مدیران انداخته ایم که در ادامه می خوانید:

نان و پنیر 100 هزار تومان

گاها مدیران جلسات صبحگاهی با برخی از مهمانان خارج از اداره دارند و یا مقامات بالا دستی از اداره بازدید دارند که هزینه تامین مواد غذایی بیشتر از این رقم ها خواهد شد و حتی چند نوع غذا فراهم می شود که برای یک صبحانه چند میلیون خرج دارد.

بهترین منبع اخبار در تامین هزینه صبحانه خوری مدیران آبدارچیان هستند، یکی از آبدارچیان یک نهاد دولتی در این خصوص به خبرنگار پرسون گفت: کمترین هزینه یک وعده صبحانه برای مدیر اداره صد هزار تومان این روزها است، برای نمونه پنیر با مارک لیقوان کیلویی صد هزار تومان است که اگر نیم کیلو تامین شود 50 هزار تومان و نان و گردو نیز به هزینه صبحانه اضافه شود کمتر از صد هزار تومان آب نخواهد خورد.

او ادامه داد: موضوع تنها این نیست که مدیران صبحانه بخورند بلکه برای کارکنان دفتر مدیران نیز که 3تا5 نفر هستند نیز باید خریداری شود که هزینه آن اضافه خواهد شد.

این آبدارچی خاطرنشان کرد: گاها مدیران جلسات صبحگاهی با برخی از مهمانان خارج از اداره دارند و یا مقامات بالا دستی از اداره بازدید دارند که هزینه تامین مواد غذایی بیشتر از این رقم ها خواهد شد و حتی چند نوع غذا فراهم می شود که برای یک صبحانه چند میلیون خرج دارد.

هزینه دمنوش و شیر برای مدیران

در برخی از ادارت اگر صبحانه خوری برای مدیران وجود نداشته باشد قطعا مدیران طلب میان وعده می کنند، برای نمونه حسین یکی از کارکنان دفتر یکی از مدیران جنوب پایتخت در این باره گفت: برخی از مدیران در ساعت مشخصی طلب شیر، آب میوه طبی، دمنوش، میوه و... می کنند که هزینه آن از بودجه دولتی است.

او ادامه داد: در اداره ای که بنده مشغول به کار هستم رئیس اداره تا دیر وقت حضور دارد و ناهار برای مدیر باید فراهم شود، به همین منظور در حوزه ریاست این اداره فردی استخدام شده است که غذای کارکنان و مدیر حوزه ریاست را فراهم می کند، گرچه مدیر و کارکنان حوزه ریاست هزینه غذا را دریافت می کنند، اما رسم بر این شده تا غذای رئیس فراهم شود.

انتظار از دولت رئیسی برای حذف صبحانه خوری مدیران

چندسالی است که با هدف اسراف نشدن مواد غذایی، صرف نهار با هزینه بیت المال برای کارکنان دولت و نهادهای عمومی‌ ممنوع شده است و به جای غذا هزینه آن ماهیانه همراه با حقوق کارکنان پرداخت می‌شود تا کارکنان با سلیقه خود و صرفه جویی بتوانند نهار خودشان را تامین کنند، اما قانونی برای صبحانه خوردن مدیران ارشد نهادهای دولتی و عمومی‌ وجود ندارد و این مدیران ارشد تمایل دارند صبحانه شان را از جیب بیت المال در محیط کارشان صرف کنند.

تنها اگر در نظر بگیریم در کشور 5 هزار مدیر ارشد شامل؛وزیر، استاندار، مدیر کل، فرماندار، شهردار و... وجود داشته باشد و اگر برای صبحانه خوری هر یک از آنها در روز 50 هزار تومان از بیت المال خرج شود روزانه معادل 250 میلیون تومان هزینه روی دست دولت و ملت خواهد گذاشت که جا دارد دولتمردان و نمایندگان مجلس به این موضوع رسیدگی کنند، چرا که با یک حساب و کتاب ساده 250 میلیون تومان روزانه بودجه قابل توجهی رقم خواهد خورد که می توان در عمران و آبادی مناطق محروم گام های بلند برداشت.

این روزها با روی کار آمدن دولت مردمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی مردم انتظار دارند این سفرهای رنگین برخی از مدیران برچیده شود و مسئولان نیز همانند مردم عادی رفتار کنند، البته عده ای معتقدند مدیر یک اداره نباید دغدغه تهیه مواد غذایی داشته باشد و باید وقت و فکرش را صرف امورات اداره برای سرعت بخشیدن به خدمت به مردم کند؛ اما برخی دیگر معتقدند در این شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه مدیران ارشد نیز باید خرید روزمره نه تنها خانه اش بلکه مواد غذایی شخصی در اداره را نیز خود فراهم کند تا در جریان روند اقتصادی قرار گیرد و با این درک می توانند روند سرعت بخشیدن خدمت به هموطنان را افزایش دهند، حرف آخر این است که دولتمردان باید مراقب حیف و میل شدن بودجه کشور که متعلق به تک تک ایرانیان است باشند.

گزارشی از: محمد خادمی

367274