کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با پرسون؛

عراق درگیر تنش‌های پسا انتخابات/ سایه بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی بر منطقه

عراق به غیر از مباحث بی‌ثباتی سیاسی با یک بی‌ثباتی امنیتی نیز مواجه است، در برخی از استان‌ها به خصوص استان‌های غربی عراق شاهد بروز مجدد داعش در قالب گروه‌های کوچک هستیم. گروه‌های عراقی باید هوشمندی خود را حفظ کنند و کشورهای همسایه عراق نیز که مستقیماً از هرگونه بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی آسیب می‌بینند باید در این زمینه به دولت و ملت عراق کمک کنند که هرچه زودتر در سایه یک ثبات سیاسی، به نظم‌بخشی و جلوگیری از دخالت‌های خارجی برون منطقه‌ای در کشور عراق، برسند.
تصویر عراق درگیر تنش‌های پسا انتخابات/ سایه بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی بر منطقه

حسین آجرلو کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص انتخابات انجام شده در عراق و تنش‌های پسا انتخابات و دخالت‌های انگلیس اظهار داشت: انتخابات عراق دهم اکتبر برگزار شد و براساس پیش‌بینی‌ها مشارکت مردم در این انتخابات کم بود و جریان‌هایی نظیر جریان صدر توانستند اکثریت کرسی‌ها را به‌دست بیاورند و برخی از گروه‌هایی که از پشتوانه مردمی خوبی نیز برخوردار بودند، نتوانستند در این دوره نتایج دلخواه را به‌دست بیاورند.

آجرلو ادامه داد: تحریم انتخابات که از طرف برخی از جریان‌ها پیگیری می‌شد موجب سرخوردگی بخشی از مردم شده و سبب شد که در این انتخابات مشارکت نکنند، در نتیجه نتایج انتخابات از نظر بسیاری از مردم و ناظران سیاسی قابل قبول نیست.

وی بیان کرد: در انتخابات اخیر عراق برخی از جریانات سیاسی به دنبال این بودند که با پررنگ کردن نظارت‌های خارجی و دستکاری‌های مستقیم و غیرمستقیم، موجبات تأثیرگذاری در روند انتخابات را ایجاد کنند. با توجه به نتایج به دست آمده برخی از این افراد و جریانات موفق به ایجاد چالش در انتخابات عراق شدند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: مسئله مهم در صحنه سیاسی عراق، دخالت‌های طرف‌های خارجی بود. در انتخابات عراق شاهد دخالت‌های سیاسی، رسانه‌ای و حمایت‌های مالی از سوی طرف‌های خارجی بودیم که به نوعی در تلاش بودند که نتیجه انتخابات را با این روندهای اقتصادی تحت تأثیر قرار دهند.

آجرلو گفت: برخلاف پیش‌بینی‌ها، انتخابات معمول و استانداردی در عراق برگزار نشد و برخی از گروه‌ها و جریاناتی که پشتوانه مردمی داشتند، نتوانستند از این انتخابات بهره‌مند شوند.

وی همچنین تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت در انتخابات اخیر عراق، تغییر قانون انتخابات بود که این تغییر قانون انتخابات موجب سردرگمی مردم شد به‌خصوص که این تغییر قانون از طرف برخی از جریانات عراق ایجاد شده بود تا زمینه را برای قدرت‌گیری برخی از افراد با عناوینی همچون مستقلین و به نحوی طرفدار غرب فراهم کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: یکسری تحولات پس از انتخابات نیز قابل رصد است. برخی از جریانات که متوجه برخی دستکاری‌های سیاسی در روند انتخابات شده بودند، معترض هستند و طرف‌های دیگر به نوعی در موضع‌گیری هستند و با آن‌ها مقابله می‌کنند. از سوی دیگر اختلافاتی که بین برخی از جریانات شیعه، اهل سنت و کُردی ایجاد شده، فتنه مذهبی و فتنه سیاسی را در این کشور افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که عراق به غیر از مباحث بی‌ثباتی سیاسی با یک بی‌ثباتی امنیتی نیز مواجه است، عنوان کرد: در برخی از استان‌ها به خصوص استان‌های غربی عراق شاهد بروز مجدد داعش در قالب گروه‌های کوچک هستیم. به نظر می‌رسد اگر این بی‌ثباتی سیاسی افزایش یابد، زمینه بی‌ثباتی امنیتی نیز افزایش پیدا می‌کند.

حسین آجرلو در پایان خاطرنشان کرد: گروه‌های عراقی باید هوشمندی خود را حفظ کنند و کشورهای همسایه عراق نیز که مستقیماً از هرگونه بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی آسیب می‌بینند باید در این زمینه به دولت و ملت عراق کمک کنند که هرچه زودتر در سایه یک ثبات سیاسی، به نظم‌بخشی و جلوگیری از دخالت‌های خارجی برون منطقه‌ای در کشور عراق، برسند.

367023