قنادباشی در گفت‌وگو با پرسون:

آمریکا و اسرائیل به دنبال وقوع جنگ داخلی در لبنان هستند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: احتمال وقوع جنگ داخلی در لبنان بسیار پایین است؛ اما برخی  گروه‌ها این انگیزه را به صورت شدید دنبال و برای آن هزینه می‌کنند. 
تصویر آمریکا و اسرائیل به دنبال وقوع جنگ داخلی در لبنان هستند

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه و دیپلمات سابق کشورمان در خصوص درگیری‌های خشونت آمیز اخیر لبنان به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: رژیم صهیونیستی از وجود یک لبنان قوی و مستقل نگران است و پیوسته در فکر اندیشه‌های اشغالگری در کشورهای مستقل و مسلمان است. هر چقدر که حمایت مردم از حکومت‌های خود افزایش یابد، ترس اسرائیلی‌ها نیز تشدید می‌شود.

قنادباشی تصریح کرد: در راهبرد خاورمیانه‌ای آمریکا اصل و اولویت امنیت اسرائیل است. به همین دلیل آمریکایی‌ها همسو با رژیم صهیونیستی علاقه‌ای به لبنان و سایر کشورهای اسلامی قوی ندارند.

وی ادامه داد: آمریکا و اسرائیل به محض این که احساس کنند روند تحولات لبنان به سمت قدرتمند شدن و استقلال این کشور حرکت می‌کند؛ احساس خطر کرده و سریع وارد می‌شوند تا بازی را عوض کنند و این روند را متوقف کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: ارسال سوخت از ایران به لبنان و شکست تحریم‌ها، آغاز به کار دولت بعد از حدود 13 ماه کارشکنی از سوی سعد حریری و آغاز به کار دادگاه مربوط به انفجار بندر بیروت از جمله

دلایل قدرتمندشدن لبنان در این روزها است. در این میان آمریکا و اسرائیل به دنبال افزایش تنش‌ها و خشونت‌ها در این کشور و ایجاد جنگ داخلی برای نابودی آن هستند.

قنادباشی در خصوص روند تحولات آتی در لبنان گفت: حزب‌الله در این زمینه بردباری و خویشتن‌داری نشان داده و کوشش می‌کند تا جنگ داخلی در این کشور رخ ندهد. راهبرد آنها مقابله با اسرائیل است و توانمندی‌های نظامی و قابیلت‌های موشکی خود را در این جهت استفاده می‌کنند.

دیپلمات سابق کشورمان در پایان گفت: احتمال وقوع جنگ داخلی در لبنان بسیار کم است؛ اما برخی این انگیزه را به صورت شدید دنبال و برای آن هزینه می‌کنند.

366736