نوش‌آبادی؛

سوءتفاهم ایران و عربستان باید مرتفع شود/ ارتباط با همسایگان اولویت ماست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به مذاکرات تهران و ریاض گفت: اگر سوءتفاهم یا اشکالی وجود دارد باید مرتفع شود تا جهان اسلام بتواند با یک استراتژی و راهبرد مشخص به همکاری و تعامل با خودش بپردازد.
تصویر سوءتفاهم ایران و عربستان باید مرتفع شود/ ارتباط با همسایگان اولویت ماست

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، درباره مذاکرات ایران و عربستان و ابراز امیداورای وزیر امور خارجه اظهار داشت: اگر قرار بر این باشد که ما مذاکرات رسمی را با دولت سعودی آغاز کنیم، از همان چارچوب‌هایی که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تعریف شده خواهد بود و با حفظ عزت کرامت و با اصول و چارچوب‌هایی که در حقوق بین‌الملل تعریف دارند، یعنی احترام به حاکمیت، احترام به استقلال کشور، حفظ منافع متقابل و در نظر داشتن اصل عدم مداخله، لذا ما همیشه مسئله ارتباط با همسایگان را به عنوان یک اولویت در صدر برنامه‌های خودمان قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه بنای جمهوری اسلامی ایران بر این است که روابط خودش را با همسایگان ترمیم کند، گفت: اگر سوءتفاهم یا اشکالی وجود دارد باید مرتفع شود تا جهان اسلام بتواند با یک استراتژی و راهبرد مشخص به همکاری و تعامل با خودش بپردازد؛ اما امروز عربستان به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی که قبله مسلمانان، مکه مکرمه و مقبره رسول گرامی اسلام در آنجا وجود دارد مورد توجه جهان اسلام است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس ادامه داد: بنای ما همواره ایجاد روابط منطقی، درست و سازنده بوده است همچنین ما خواهان گفت‌وگو با منطقه هستیم و از رفتارهای مداخله گرایانه دیگران نیز دوری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم دیگران نیز در کشور ما دخالت کنند.

وی تصریح کرد: درخواستمان از کشورهای دیگر این است که بدون در نظر گرفتن منافع بیگانگان و با در نظر داشتن منافع ملی خودشان، منطقه و ایجاد استقلال، ثبات و امنیت در منطقه فکر کنند. سعودی‌ها نیز می‌توانند کمک کنند، ما نیز برای گفت‌وگو و مذاکره اعلام آمادگی کرده‌ایم.

نماینده مجلس یازدهم درباره موارد مناقشه میان عربستان و ایران نیز اظهار داشت: بیشترین مسائل و اختلافاتی که وجود دارد پیرامون مسائلی است که مورد پسند ما و ملت‌های منطقه نیست، مثل نوع مداخلات بیگانه و خارجی‌ها، دخالت‌های بعضی از کشورهای فرامنطقه‌ای و غیره. باید به این نقطه نظر برسیم که امنیت منطقه را توسط همسایگان و با حضور کشورهای منطقه تامین کنیم نه حضور بیگانگان.

نوش آبادی اضافه کرد: حضور بیگانگان همواره محل مناقشه و درگیری بوده و هیچ گاه حضور نظامی بیگانگان در منطقه آرامش ایجاد نکرده است؛ ما اگر مصمم باشیم که کشورهای همسایه خودشان به فکر تامین مصالح، منافع، ثبات و صلح و امنیت باشند رابطه با همسایگان می‌تواند شکل بهتری به خودش بگیرد.

منبع : ایلنا

366605