کاهش 30 درصدی برداشت گردو/ سیاست جهاد کشاورزی توسعه اصلاح باغات است

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از کاهش 30 درصدی برداشت گردو نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: اکثر باغات گردو موجود در استان به‌صورت بذری هستند و یکی از برنامه‌هایی که طی دو سال گذشته در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد، موضوع سرشاخه کاری و پیوند زدن گردو با رقم‌هایی است که میزان بازار فروش و عملکرد آن‌ها بیشتر باشد.
تصویر کاهش 30 درصدی برداشت گردو/ سیاست جهاد کشاورزی توسعه اصلاح باغات است

به گزارش سایت خبری پرسون از استان چهارمحال و بختیاری، ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص برداشت گردو از باغات چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: برداشت گردو در استان باتوجه به شرایط منطقه از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود و تا پایان مهرماه نیز ادامه دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: مساحت باغات گردو در استان حدود ۷۵۰۰ هکتار است که از این میزان حدود ۵۰۰۰ هکتار به صورت بارور هستند.

وی ادامه داد: براساس پیش‌بینی انجام شده انتظار برداشت حدود ۷۰۰۰ تن محصول گردو از باغات استان وجود داشت، اما متأسفانه باتوجه به اینکه که در اردیبهشت دمای برخی نقاط به منفی ۹ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کرد و منجر به وقوع سرمازدگی بهاره در باغات گردو استان شد، میزان محصول کاهش یافت.

شیرانی عنوان کرد: یکی دیگر از عوامل کاهش تولید محصول گردو در باغات چهارمحال و بختیاری وقوع خشکسالی شدید در استان بود، بنابراین باتوجه به شرایط در مناطق مختلف به‌صورت میانگین حدود ۳۰ درصد کاهش محصول نسبت به سال گذشته رخ داده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اکثر باغات گردو موجود در استان به‌صورت بذری هستند و یکی از برنامه‌هایی که طی دو سال گذشته در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد، موضوع سرشاخه کاری و پیوند زدن گردو با رقم‌هایی است که میزان بازار فروش و عملکرد آن‌ها بیشتر باشد، به‌همین دلیل در سال‌جاری حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هکتار از باغات گردو سرشاخه کاری شد و این برنامه به صورت مداوم در حال انجام است که در نتیجه آن تولید رقم‌های تجاری و دارای عملکرد بالا در استان افزایش پیدا کند.

منبع: ایسنا

366374