خرید گندم مازاد کشاورزان توسط جهاد کشاورزی

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه گفت: با تمام مشکلات و معضلات با همت کشاورزان و تلاش شبانه‌روزی همکاران خود در این ادراه، بیش از ۱۲ هزار تن گندم مازاد بر مصرف «۱۰ هزار و ۵۰۰ تن سیلویی» و «هزار و ۶۰۰ تن بذری» از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شد.
تصویر خرید گندم مازاد کشاورزان توسط جهاد کشاورزی

به گزارش سایت خبری پرسون از استان کهگیلویه و بویر احمد، حکمت الله نریمانی رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه در نشست شورای کشاورزی گفت: در سال زراعی گذشته ۴۳۴ میلی‌متر بارندگی داشتیم که در ۲ مقطع بسیار طولانی با عدم بارش مواجه شدیم.

نریمانی افزود: بسیاری از مزارع کهگیلویه دیم بوده که با کاهش نزولات آسمانی عملاً در برداشت محصولات با عملکرد پایینی مواجه شده و برخی مزارع نیز غیر قابل برداشت بودند.

وی اضافه کرد: با تمام مشکلات و معضلات با همت کشاورزان و تلاش شبانه‌روزی همکاران خود در این ادراه، بیش از ۱۲ هزار تن گندم مازاد بر مصرف «۱۰ هزار و ۵۰۰ تن سیلویی» و «هزار و ۶۰۰ تن بذری» از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شد.

نریمانی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ تن دانه‌های روغنی کلزا خریداری شده که رکورد جدیدی در خرید این محصول در شهرستان است، ادامه داد: در خصوص جو، نیز کشاورزان محصول خوبی برداشت کردند، اما به دلیل پایین بودن قیمت این محصول نسبت به بازار آزاد، معمولاً جوکاران محصول خود را به دولت نمی‌فروشند.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت آب و هوا و بیش‌بینی‌های هواشناسی، امسال نسبت به پارسال وخیم‌تر بوده، اما برنامه‌های گسترده‌ای در قالب سیاست‌گذاری‌های وزارتخاتخانه و سازمان متبوع داریم در شرایط به وجود آمده کمک شایانی خواهد کرد.

نریمانی عنوان کرد: با راه اندازی سامانه حواله الکترونیک کود، برای عدالت بیشتر و دخالت نکردن افراد از ۱۰ مهرماه اقدام به توزیع و صدور تنها براساس این طرح کردیم.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ هزار هکتار اراضی کشاوزی در شهرستان وجود دارد گفت: برای هر هکتار ۳ کیسه کود اوره، فسفات و پتاسه به تعداد مورد نیاز از اردیبهشت تا خرداد ماه اقدام به توزیع شد که در فصل کاشت با تراکم بار مراجعه کشاورزان روبرو نشویم.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه با اشاره به تأمین سوخت مورد نیاز ادوات کشاورزی، افزود: بیش از یک میلیون لیتر سوخت مورد نیاز بوده که تاکنون شرکت فراورده‌های نفتی در این بخش کمک حال بودند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

366327