اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای حیات وحش تهران به طاعون نشخوارکنندگان

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان تهران گفت: کنترل و ‌پایش حیات وحش استان تهران درخصوص مشاهده علایم بیماری به ‌صورت مستمر و منطقه‌ای توسط محیط‌بانان و تیم کارشناسی همچنان در حال انجام است و تاکنون هیچ مورد مشکوک یا ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان تهران مشاهده و گزارش نشده است.
تصویر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای حیات وحش تهران به طاعون نشخوارکنندگان

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد کرمی در جریان پایش وکنترل امروز مجموعه حفاظتی جاجرود به منظور نظارت بیشتر بر اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با هرگونه بیماری حیات وحش به‌ویژه طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطق استان تهران اظهارکرد: اقدامات پیشگیرانه در این خصوص به‌ویژه نظافت و ضدعفونی کلیه آبشخورهای حیات وحش به وسیله آهک‌پاشی و استفاده از مواد مخصوص ضدعفونی، جلوگیری از ورود دام‌های غیر مجاز و واکسینه نشده به مناطق و زیستگاه‌های حیات وحش همچنین افزایش کنترل و گشت‌های محیط بانان، در مناطق تحت مدیریت تشدید یافته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه عمدتا در حیات وحش درمان بی معناست باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد و در این خصوص در زمان حال بهترین کار انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترل و بررسی رفتار حیات وحش و افزایش رصد و پایش‌های منطقه‌ای است.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان تهران همچنین تاکید کرد: در کنار انجام اقدامات پیشگیرانه تیم کارشناسی مشتمل بر دامپزشک و کارشناسان اداره با حضور در مناطق تحت مدیریت، زیستگاه‌ها و گله‌های حیات وحش را مورد رصد و پایش قرار می‌دهند تا در صورت مشاهده احتمالی هرگونه موارد مشکوک در بین حیات وحش اقدامات قرنطینه و پیشگیرانه دیگری را هم به‌فوریت انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، صبح امروز همچنین علی روشنی - معاون مدیرکل و سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران - با حضور در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی به منظور پایش و کنترل منطقه درخصوص بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از بخش‌های مختلف این حوزه شامل سولقان، سنگان، دشت عقیل، امامزاده داود و قله پشت بند بازدید کرد.

به گفته روشنی خوشبختانه در این گشت و کنترل و پایش، شواهد و قرائنی از احتمال وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و موارد مشکوک ابتلا مشاهده نشد.

منبع: ایسنا

365336