به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی ساترا؛ نشست خانوادگی هفته کودک به همت ساترا و حضور کدومو و والدین، در مجموعه فرهنگی ورزشی چمران برگزار شد؛ در این نشست والدین از تجربه فرزندان خود در استفاده از ویاودیها و دغدغههای خود در حوزه انیمیشنها با تولید محتوای متناسب با فرهنگ ایرانی صحبت کردند.
از انتقادات مطرح شده توسط والدین این بود که در زمینه مدیریتی و سیاستگذاری به پیوست خانوادهها اهمیت داده نمیشود در واقع پیوست فرهنگی در سیاستگذاری و امور اجتماعی در اولویت نیست. همچنین انتقاد دیگر والدین عدم تکریم خانواده در انیمیشنها و عدم ارتباط ارائهدهندگان محصولات فرهنگی با خانوادهها بود.
معضل دیگری که در این نشست از جانب والدین بیان شد در خصوص یافتن سریع محتوای مناسب برای خانوادهها بود وقرار گرفتن ویاودی در جایگاه بنگاه اقتصادی بود درحالیکه این امر می بایست براساس مطالبهگری مخاطبان شکل گرفته باشد و در این زمینه به خواست مشتری توجه شود.
در بخشی دیگر والدین در خصوص بخشهای سانسور نشده در ویاودیها صحبت کردند که برخی کودکان متوجه محتوای پنهان آنها هستند؛ از دیگر انتقادات والدین فقدان قانون حمایت از اطلاعات کودکان در ایران بود که در این خصوص کنترل احساسات وجود ندارد؛ ایراد و موانع مطرح میشود اما به قهرمانپروری پرداخته نمیشود و در برخی از پلتفرمهای کاربرمحور در حوزه کودک هیچ نظارتی وجود ندارد.
باید سواد رسانهای خانوادهها با محوریت کودک و نوجوان افزایش یابد
در ادامه مراسم سجاد سامانی سردبیر کدومو گفت: وبسایت و سامانه کدومو دستیار رسانهای والدین در انتخاب محصولات رسانهای برای فرزندان است.
وی در خصوص این دورهمی خانوادگی در هفته کودک، عنوان کرد: در این برنامه برخی از خانوادهها بهخصوص مادران متخصص و باتجربه دعوت شدند که درباره استفاده فرزندان خود از ویاودیها، صحبت میکنند که نکات و تجربه مثبت و منفی خود را با ما و یکدیگر به اشتراک بگذارند و به مناسبت هفته کودک هماندیشی داشته باشند.
سامانی درباره کدومو، اظهار کرد: کدومو جمعی از خانوادهها هستند که تلاش میکنند مصرف رسانهای کودک و نوجوان آنها مصرف سالمتری باشد. کدومو هم تلاش میکند که جمع این خانوادهها بیشتر و گستردهتر شوند.
سردبیر کدومو ادامه داد: ما در کدومو تلاش میکنیم جمع خانوادهها به یک بلوغ و کنشگری برسند که نسبت به مصرف و تربیت رسانهای فرزندان خودآگاهی و حساسیت بیشتری داشته باشند و سواد رسانهای خانوادهها با محوریت کودک و نوجوان افزایش یابد.
وی با بیان اینکه پیش از رونمایی سایت کدومو حدود یک سال و نیم پروژه پژوهشی این سامانه طول کشید، تاکید کرد: در این پژوهش محصولات هشت کشور موردمطالعه و تحقیق قرار گرفت که مشخص شود در این عرصه چه اقداماتی داشتند.
سامانی گفت: یکی از دغدغههای ما در پلتفرمها بومیسازی فیلمها و انیمیشنها در حوزه کودک و نوجوان است.
راهکارها و پیشنهادات والدین بهترین گزینه رفع نواقص هستند
در بخش دیگری از مراسم خانم زهرا روشندل، مدیرکل تنظیم و تدوین مقررات ساترا گفت: یکی از دغدغههای ساترا در حوزه سرویس مناسب برای کودکان است به همین منظور در هفته کودک تلاش کرده است جلسه و گردهماییهای مختلفی را با حضور مادران در گروههای مختلف داشته باشد.
وی افزود: نخستین جلسه با والدین آگاه و متخصص در حوزههای مختلف برگزار شده است تا چالشها و دغدغههای آنها تبیین و راهکارهای مناسب ارائه شود.
روشندل با بیان اینکه راهکارها و پیشنهادات والدین بهترین گزینهها هستند چرا که تجربه کردهاند، اظهار کرد: این دورهمی در راستای استانداردسازی و ارتقاء سطح کیفی سایتهای ارائه دهنده خدمات به کودکان برگزار شد.
مدیرکل تنظیم و تدوین مقررات ساترا ادامه داد: در این دورهمی از سوی والدین نواقصی مطرح و پیشنهاداتی ارائه شد و قرار بر این گرفت که یک شبکهسازی از والدین طبق تخصصهای آنها ایجاد شود که در اتاق فکرهای ساترا حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه طی روزهای آتی یک جلسه با رسانهها خواهیم داشت، گفت: ما تلاش میکنیم دغدغهها و چالشهای مطرح شده توسط والدین را به رسانهها انتقال دهیم که درباره بخشی از انتقادات و پیشنهادات رسانهها و بخش دیگر را ساترا تصمیمگیری میکند که ایدهآلها و استانداردهای رسانهای در حوزه کودک تعریف شود.
روشندل درباره هدف نهایی این اقدامات، اظهار کرد: هدف نهایی ارائه یک حوزه امن و صیانت شده به کودکان است به دلیل اینکه محتوای نمایشی در مسائل تربیتی و رشد آنها تاثیر فراوانی دارد تا در زمینه مسائل عاطفی و روانی برای آنها اثر سوء نداشته باشد. برای رسیدن به این استاندارها ساترا برنامههایی دارد که امیدواریم همه رسانهها درباره آن هر چه زودتر به این بلوغ برسند.
خانوادهها باید اقتضائات و الزامات رسانهها را بهصورت فراگیر درک کنند
در بخش دیگری از مراسم حسین حق پناه معاونت کودک و نوجوان تبیان و عضو شورای تألیف کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای آموزشوپرورش گفت: والدینی در این دورهمی شرکت کردهاند که تجربه استفاده از ویاودی را دارند و خودشان هم در حوزههای مختلف بهخصوص در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی نسبتا فعال هستند و بعضا هم با سرویس کدومو آشنایی با سابقه آشنایی دارند و در کل نسبت به تربیت و مصرف رسانهای فرزندان خود حساسیت دارند مابین مادران برخی را انتخاب و دعوت کردیم.
وی درباره برقراری ارتباط کامل بین خانوادهها و رسانهها، عنوان کرد: خانوادهها باید اقتضائات و الزامات رسانهها را بهصورت فراگیر درک کنند و رسانهها هم نگرانیها و دغدغههای خانوادهها را درباره کودکان و نوجوانان خود را فهم کنند. ما رابط این دو هستیم که دغدغههای خانوادهها را دریافت کنیم و به رسانهها انتقال و اقتضائات و مسائل رسانهها را نیز برای خانوادهها توضیح دهیم.
حقپناه افزود: ما در راستای ارتقاء تربیت و سواد رسانهای خانوادهها و تنظیمگری اجتماعی آنها را کمک میکنیم که بتوانند محتوای مناسب را انتخاب در اختیار فرزندان خود قرار دهند. از طرف دیگر ما به رسانهها کمک میکنیم که با خیال آسوده محتواهای خود را ردهبندی سنی کرده و دستهبندیهایی که مناسب خانوادهها است در دسترس آنها قرار گیرد.
معاونت کودک و نوجوان تبیان در خصوص دورهمی خانوادهها گفت: این دورهمی با پیشنهاد ساترا برگزار شد که ما تلاش کردیم آنها را در اجرا کمک کنیم. امروز خانوادههایی اینجا گرد هم جمع شدهاند که فرزندان آنها تجربه مواجهه با ویاودی را داشتهاند.
وی ادامه داد: خانوادهها از دغدغهها و مشکلات پیشآمده صحبت کردند و برای رفع نواقص پیشنهادات و راهحلهایی داشتند که ساترا میتواند این موضوعات را به نحو مناسبی پیگیری و به رسانهها انتقال دهد و برای آن قاعدهگذاری کند.
حقپناه اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی در حوزه تولید محتوای رسانهای برای کودکان و نوجوانان نگاه بیزینسی صرف داشتن به این حوزه است که باید مثل همه دنیا قوانین و چارچوبهای مناسبی برای آن ایجاد شود؛ چراکه کودکان سرمایههای آینده کشور هستند اگر این مشکل و مسئله حل شود رسانهها نهتنها مانع رشد فرزندان ما نخواهند شد بلکه یک فرصت بینظیر برای نسل جدید خواهند بود که آنها به مهارتهای جدیدی دست پیدا کنند و فرزند زمانه خود باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما این جلسات را با حضور نمایندههای حاکمیت و رسانهها برگزار میکنیم که دغدغههای والدین به آنها منتقل شود و همچنین این جلسات را در بخش خصوصی مثل کدومو و مجموعههای تولیدکننده محتوا در حوزه کودک و نوجوان داریم. اخیرا همکاری کدومو بهصورت محدود با یکی از پلتفرمهای پرمخاطب شروع شده است و برخی از انیمیشنهای آن با رده سنی و توضیحات تربیتی کدومو منتشر میشود.