بهره‌برداری از ناحیه عمرانی دوم پایاب خداآفرین در سال جاری

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین از پیشرفت فیزیکی طرح پایاب سد خداآفرین خبر داد و گفت: ناحیه عمرانی دوم این طرح تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
تصویر بهره‌برداری از ناحیه عمرانی دوم پایاب خداآفرین در سال جاری

به گزارش سایت خبری پرسون از استان اردبیل، هوشنگ خلفی زاده نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین گفت: طرح پایاب سد خداآفرین پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و ناحیه عمرانی دوم این طرح تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

خلفی زاده افزود: تاکنون ناحیه عمرانی اول و قسمتی از ناحیه دوم شبکه خداآفرین با احداث یک ایستگاه پمپاژ پنج مترمکعبی و انتقال آب از کانال مغان تکمیل شده و تلاش بر این است فازهای بعدی هم در زمان مقرر به اتمام برسد.

وی اضافه کرد: ناحیه عمرانی اول با ۱۳ ایستگاه پمپاژ و وسعت پنج هزار هکتار در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و ناحیه عمرانی دوم هم با وسعت ۱۰هزار و ۵۰۰ هکتار در سال جاری به سطح سبز ایجاده شده اضافه خواهد شد.

خلفی زاده ادامه داد: ناحیه عمرانی ۲ و بخشی از خلیللو نیز در سطح هزار و ۲۷ هکتار عملیاتی شده که سه هزار و ۳۴۹ هکتار به صورت کلاسیک ثابت، ۱۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۸۱۴ هکتار هم به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین اظهار کرد: ناحیه عمرانی سه و چهار نیز ۱۰ هزار و ۴۲۹ هکتار را شامل می‌شود که ۹ هزار و ۲۲۴ هکتار به صورت کلاسیک ثابت و ۹۰۷ هکتار آن به صورت سنترپیوت و ۲۹۸ هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهد بود.

وی با بیان این‌که سیفون دره رود به عنوان شاهرگ اصلی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با ۷۶ درصد پیشرفت در حال اجراست، افزود: این سیفون با ظرفیت ۶۰ مترمکعب بر ثانیه دارای ۵ رشته لوله فولادی به قطر ۲۸۰۰ میلیمتر و هر رشته به طول بیش از 2 کیلومتر است.

خلفی زاده گفت: عملیات لوله گذاری 2 ‌رشته در این بخش از طرح به اتمام رسیده و در حال انجام کارهای تکمیلی است تا به محض انتقال آب از سد خداآفرین امکان عبور و انتقال آب به شبکه خداآفرین در محدوده استان اردبیل مهیا گردد و تکمیل سه رشته دیگر نیز پس از تأمین لوله‌های باقی‌مانده صورت خواهد گرفت.

وی بیان کرد: در سال جاری تکمیل ناحیه عمرانی دوم و کانال اصلی شبکه در اولویت قرار گرفته و هم اکنون مناقصه تکمیل کانال اصلی در حال انجام بوده و پیمانکار مربوطه هم به زودی انتخاب خواهد شد.

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین گفت: با تأمین اعتبار کافی و مورد نیاز عملیات اجرایی نواحی سوم و چهارم خداآفرین نیز در فازهای بعدی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان این‌که پایاب خداآفرین حدود ۳۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دیم دشت مغان را در استان اردبیل آبی خواهد کرد، افزود: یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی واقع در شبکه آبیاری سد خداآفرین به زیر کشت رفته و تلاش بر این است با تأمین منابع مالی لازم و تکمیل عملیات اجرایی سطح اراضی در حال بهره‌برداری این شبکه به ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.

طرح شبکه‌های فرعی و آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب (پایاب خداآفرین) در چهار ناحیه عمرانی یک ، ۲ ، سه و چهار عملیاتی شده است.

در ناحیه عمرانی یک در دشت فتحعلی مساحت دارای تخصیص به هکتار هزار و ۱۰۰ هکتار می‌باشد که تمامی این سطح توسط دستگاه‌های سنترپیوت به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز می‌شود. ناحیه عمرانی یک در شرق دره‌ رود نیز سه هزار و ۹۰۱ هکتار را شامل می‌شود که ۲۱۸ هکتار توسط کلاسیک ثابت، ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار توسط سنترپیوت، ۷۵ هکتار توسط سیستم کم‌فشار و ۹۵۸ هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

ناحیه عمرانی ۲ و بخشی از خلیللو نیز در سطح هزار و ۲۷ هکتار عملیاتی شده که سه هزار و ۳۴۹ هکتار به صورت کلاسیک ثابت، ۶ و ۱۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۸۱۴ هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

ناحیه عمرانی سه و چهار نیز ۱۰ هزار و ۴۲۹ هکتار را شامل می‌شود که ۹ هزار و ۲۲۴ هکتار به صورت کلاسیک ثابت و ۹۰۷ هکتار آن به صورت سنترپیوت و ۲۹۸ هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهدبود.

منبع: ایرنا

364291