رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان:

توسعه موقوفات می‌تواند بسیاری از نیازهای جامعه را برطرف کند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان گفت: توسعه موقوفات می‌تواند بسیاری از نیازهای جامعه را برطرف کند، اما مسئولان در مورد جایگاه وقف سکوت کرده‌اند.
تصویر توسعه موقوفات می‌تواند بسیاری از نیازهای جامعه را برطرف کند

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، محمدتقی فاتحی‌نژاد رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان ظهر امروز (۱۱ مهرماه) در نشست خبری به مناسبت آغاز دهه وقف، اظهار کرد: فرهنگ وقف ظرفیت زیادی برای توسعه و پیشرفت دارد؛ چرا که صدقه جاریه بوده و برکات آن برای سال‌ها در جامعه می‌ماند اما متأسفانه این جایگاه در حد مطلوب نهادینه نشده و مسئولان در مورد این جایگاه سکوت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ائمه‌جمعه و جماعت می‌توانند از تریبونی که در اختیار دارند در راستای ترویج فرهنگ وقف و احیای موقوفات استفاده کنند، بیان کرد: اغلب مردم از احکام وقف و فواید آن بی‌اطلاع هستند. در این مسیر رسانه‌ها همواره یاری‌گر اوقاف و امور خیریه بوده‌اند و انتظار داریم اطلاع‌رسانی در این خصوص افزایش یابد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان، برخورد با موقوفه‌خواران و متصرفان املاک وقفی و استرداد موقوفات با کمک مراجع قضایی را از اولویت‌های این اداره برشمرد و گفت: در حال حاضر ۱۰۰ پرونده جاری و ۱۶ شکایت از اشخاص در دستگاه قضایی موجود است و درخواست داریم شعبه‌ای را به اوقاف و امور خیریه اختصاص دهند تا پرونده‌ها خارج از نوبت بررسی شود.

این مسئول، درآمد موقوفات شهرستان زنجان از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه را ۲ میلیارد و ۲۳۴ میلیون تومان برشمرد و افزود: به منظور اجرای نیات واقفان، درآمدها در حوزه‌های مختلف دارو و درمان، کمک به نیازمندان، تهیه جهیزیه، تهیه لوازم‌التحریر در قالب مهر تحصیلی، تهیه و توزیع بسته‌های معیشی در طرح شمیم حسینی، عزاداری و سایر موارد هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در نیمه اول امسال ۷ میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان درآمد بقاع متبرکه ثبت شده است، تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا باعث کاهش قابل توجه درآمد نذورات بقاع متبرکه شده است. امامزادگان و اماکن متبرکه از جمله حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان نیز باید نذورات را زیر نظر اوقاف و امور خیریه هزینه کنند.

فاتحی‌نژاد عنوان کرد: ۲۷ صفر به عنوان دهه وقف نام‌گذاری و در این دهه برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برگزاری مراسم عزاداری در اماکن متبرکه از جمله حسینیه اعظم و زینبیه اعظم و نیز آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم (ع) در وفات حضرت رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسن (ع) و شهادت امام رضا (ع) اشاره کرد.

وی دیدار با مدیران، قاریان و حافظان قرآن جامعه‌القرآن، دیدار با آیت‌الله حسینی‌زنجانی مرجع تقلید شیعیان، ارائه گزارش احیای موقوفات، نشست تخصصی با اساتید حوزه، بازدید از اماکن مذهبی، عیادت بیماران بیمارستان ارتش، برگزاری مسابقه فرهنگ وقف به مدت ۱۰ روز در کانال‌های مجازی، برگزاری همایش یاوران وقف در حسینیه اعظم زنجان با تجلیل از هیئت امنای اماکن مذهبی، مدافعان سلامت، خادمان بقاع متبرکه، ائمه جمعه و پایگاه‌های بسیج، از برنامه‌های مهم دهه وقف است.

این مسئول ادامه داد: در امامزاده سید ابراهیم (ع) سه برنامه داریم که شامل معرفی مدیر جدید مرکز افق، افتتاح واحدهای اشتغال‌زایی و غبارروبی و عطرافشانی با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان می‌شود. دیدار با نخبگان و اجرای شبی با قرآن در سه اماکن متبرکه از جمله حسینیه اعظم، زینبیه اعظم و امامزاده سید ابراهیم (ع) نیز در این دهه برگزار می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان در مورد وضعیت موقوفات این شهرستان خاطرنشان کرد: تعداد موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی در مناطق شهری و روستایی ۴۷۷ مورد و مجموع رقبات متصرفی و غیرمتصرفی ۶۲۰۰ مورد است. همچنین ۱۷۵ باب مسجد شهری و ۳۰۹ باب مسجد روستایی در این شهرستان داریم.

منبع: ایسنا

363572

مطالب مرتبط