رکورد آذربایجان غربی با تولید ۲۰هزارتن عسل در کشور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد آذربایجان غربی از رکورد زدن این استان طی امسال با تولید بیش از۲۰ هزار تن عسل خبر داد.
تصویر رکورد آذربایجان غربی با تولید ۲۰هزارتن عسل در کشور

به گزارش سایت خبری پرسون از استان آذربایجان غربی، یوسفی رضایی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد آذربایجان غربی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده کارشناسان، پیش بینی می‌شود این استان با تولید ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن عسل و داشتن بیش از یک میلیون و ۴۹۹ هزار کندوی مدرن و بومی، امسال نیز مقام اول کشوری را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

رضایی خاطر نشان کرد: متأسفانه با وجود افزایش فعالیت زنبورداری و تعداد کندوی پرورش زنبور عسل، به علت افت شدید نزولات آسمانی، ما امسال با کاهش تولید عسل در سطح استان مواجه بوده و پیش بینی می‌شود میانگین تولید از هرک ندوی مدرن به ۱۴ کیلو گرم و از کندو های بومی به ۴ کیلوگرم برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد آذربایجان غربی بیان کرد: در مجموع در سطح استان تعداد بیش از یک میلیون و ۳۸۰ هزار کندوی مدرن و بیش از ۱۱۹ هزار کندوی بومی وجود دارد.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود شهرستان خوی با داشتن بیش از ۴۰۰ هزار کندو و تولید بیش از ۸ هزار تن عسل، مقام اول استان را با تولید بیش از ۵۰ درصد عسل تولیدی به خود اختصاص دهد.

رضایی گفت: بر اساس آخرین آمار سرشماری زنبورستان های آذربایجان غربی، ۶ هزار و ۲۹۰ نفر بهره بردار به صورت مستقیم و پنج هزار و ۳۷۰ نفر بهره بردار به صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار هستند و چرخ این صنعت صادرات محور را در این استان به حرکت در می‌آورند.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با فرهنگ سازی و آموزش‌های تخصصی لازم در خصوص تولید سایر فرآورده‌های زنبورعسل بر اساس آمارگیری‌های انجام شده، مقدار بیش از ۴۰۰ کیلوگرم ژله رویال و بیش از ۳۰ هزار کیلوگرم گرده گل، بیش از ۲۰ هزار کیلوگرم بره موم و ۴۰۰ هزار کیلو گرم موم از زنبورستان های استان تولید گردد، که به نوبه خود یکی از راه‌های پر درآمد برای زنبورداران محسوب شده و در اشتغال زایی سهم بسزایی را دارد.

رضایی تاکید کرد: آذربایجان غربی با دارا بودن ۱۶ تعاونی زنبور داری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده‌های زنبورداری فعالیت چشم گیری را دارد و با وجود ۴ کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستا ن های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۶ کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان‌های مختلف در فرآوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد آذربایجان غربی یاد آور شد: از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های این استان در بخش زنبورداری می‌توان به تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل از جمله ژل رویال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل اشاره کرد.

منبع: مهر

منبع: مهر

363561