لزوم تغییر مدیریت شهری به دیپلماسی سایبری

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: لازم است در دورۀ جدید مدیریت شهری بستر دیپلماسی شهری از چارچوب‌های سنتی به عرصۀ دیپلماسی سایبری ارتقاء یابد و شهرداری به عنوان نهادی پیشرو با برنامه‌ریزی منسجم و اقداماتی جهادی، ضمن حفظ حاکمیت شهری و امنیت اطلاعات و اشاعۀ فرهنگ صحیح این مهم، از عرصۀ سایبری حداکثر بهره‌برداری را در حوزه دیپلماسی ببرد.
تصویر لزوم تغییر مدیریت شهری به دیپلماسی سایبری

به گزارش سایت خبری پرسون، علی‌اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران در نطقی در صحن امروز شورای شهر اظهار داشت: علی لندی، نوجوان شجاع ایذه‌ای، در ایام مقارن با شروع سال تحصیلی از مدرسۀ شجاعت و ایثار فارغ‌التحصیل شد. او به نماد فداکاری برای انسانیت تبدیل شد تا الگویی برای نوجوانان و جوانان امروز و فردای کشور باشد.

وی افزود: همچنین این ایام، مقارن سالروز شهادت بزرگمردانی همچون شهید جهان‌آرا، شهید فکوری، شهید فلاحی، شهید کلاهدوز و شهید نامجو است که یاد و خاطرۀ آنان را گرامی می‌داریم.

این عضو شورای شهر تهران گفت: اکنون که در ایام‌اﷲ بزرگداشت هفتۀ دفاع مقدس هستیم، پس از 33 سال از پایان این جلوه‌گاه عشق و ایثار، همۀ ما بخوبی دریافته‌ایم که ملت‌های آزاده و استوار برای بقاء و بالندگی، راهی جز مقاومت و ایستادگی بر سر ارزش‌ها، اصول و آرمان‌های متعالی خود و حرکت در مسیر درست ندارند.

قائمی بیان کرد: نمونۀ بارز اثربخشی اتخاذ این سیاست اصولی را طی روزهای اخیر شاهد بودیم و دریافت خبر خوب و مسرت‌بخش سفر رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان و پیوستن کشورمان به پیمان شانگهای، بدون دادن کوچکترین امتیازی به قدرت‌های سلطه‌طلب و زیاده‌خواه، مایۀ شور و نشاط و امیدواری در فضای داخلی و بین‌المللی شد و بار دیگر اثر مقاومت و دفاع مقدس در برابر استکبار را نمایان کرد.

وی اظهار داشت: من به نمایندگی از مردم تهران ضمن تبریک به دولت مردمی جناب آقای رئیسی، آرزوی تداوم توفیق خدمت بی‌منّت برای ایشان و اعضای کابینۀ سیزدهم را دارم.

این عضو شورای شهر تهران گفت: امروزه همگان به نقش بی‌بدیل دیپلماسی فعال و نه منفعل، در پیشبرد اهداف استراتژیک دولت‌ها آگاهند و دیپلماسی شهری نیز از این قاعده مستثنا نیست. شهر تهران به عنوان یکی از بیست کلان‌شهر بزرگ و مهم جهان و پایتخت جمهوری اسلامی ایران که بسیاری از مراکز مهم سیاسی، اداری، اقتصادی، علمی و فرهنگی کشور را در خود جای داده؛ دارای موقعیتی منحصر به‌فرد است و به عنوان یک نقطۀ ثقل و کانون تعادل منطقه‌ای، تا کنون همکاری‌های نزدیکی را، به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه شکل داده است.

قائمی افزود: توسعۀ روابط خواهرخواندگی شهری و همکاری‌های تهران با بسیاری از پایتخت‌ها و کلان شهرهای مهم منطقه و جهان و حضور و فعالیت مؤثر و الهام‌بخش در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و همچنین معرفی ایده‌های خلّاقانه‌ای همچون تأسیس مجمع شهرداران آسیائی و جایزۀ جهانی خشت طلائی تهران، نمونه‌های بارزی از رویکرد سیاست دیپلماسی فعال شهری تهران بود.

وی بیان کرد:‌مجمع شهرداران آسیائی با مشارکت بیش از یکصد نفر از شهرداران و رهبران و مدیران محلی در سال 1387 در تهران پایه‌گذاری و به عنوان یکی از معدود مقرها و دبیرخانه‌های بین‌المللی در تهران راه‌اندازی شد.

قائمی اظهار داشت: این مجمع تا کنون ۵ دوره اجلاس بین‌المللی حول چالش‌های اصلی مدیریت شهری در شهرهای تهران، استانبول، بانکوک، هایکو و غازی‌‌آنتپ برگزار کرده و کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی تبادل اطلاعات، دانش و تجارب شهری در حوزه‌های مختلف را راه‌اندازی کرده است و ان‌شاءاﷲ با رایزنی‌ها و توافقات به عمل آمده، و همراستا با سیاست‌های دولت، اجلاس ششم این مجمع اواخر آذر سال‌جاری در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار خواهد شد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: این ظرفیت بزرگ در کنار استفاده از ظرفیت عضویت شهرداری تهران در هیئت مدیره سازمان کلان شهرهای مهم جهان متروپلیس، عضویت در شورای اداری سازمان شهرها و پایتخت‌های اسلامی که مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیری این سازمان است، ریاست بخش منطقۀ خاورمیانه و غرب آسیای سازمان شهرها و دولت‌های محلی متحد، عضویت فعال و پیشرو در نهضت جهانی شهرداران برای صلح و سایر اَشکال همکاری‌های دو و چند جانبۀ بین‌المللی که در چند سال اخیر تا حدود زیادی مغفول مانده است؛ می‌تواند کمک شایانی به ارتقای نام و عنوان و جایگاه تهران و حل مشکلات عدیدۀ کنونی پایتخت مند.

وی افزود: لازم است در دورۀ جدید مدیریت شهری بستر دیپلماسی شهری از چارچوب‌های سنتی به عرصۀ دیپلماسی سایبری ارتقاء یابد و شهرداری به عنوان نهادی پیشرو با برنامه‌ریزی منسجم و اقداماتی جهادی، ضمن حفظ حاکمیت شهری و امنیت اطلاعات و اشاعۀ فرهنگ صحیح این مهم، از عرصۀ سایبری حداکثر بهره‌برداری را در حوزه دیپلماسی ببرد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: با هدف تقویت جایگاه و توسعۀ برنامه‌ها و اقدامات مجمع شهرداران آسیایی، در سال ۱۳۹۸ پیش‌نویس لایحه‌ای از سوی دبیرخانۀ این مجمع با همکاری شهرداری تهران تدوین و برای کسب حمایت مؤثر به شورای اسلامی شهر ارسال شد، که متأسفانه علی‌رغم تصویب یک فوریت آن، این مهم تا کنون مغفول مانده و لازم می‌دانم همزمان با تحولات مثبت و خوشایند رخ داده در حوزۀ سیاست خارجی و دیپلماسی منطقه‌ای، ضرورت پیگیری سریع و امعان نظر اعضای محترم شورای اسلامی شهر به این مهم را یادآوری کنم.

قائمی بیان کرد: در مسیر پیشبرد سیاست اصولی دیپلماسی شهری، در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری و اهداف و آرمان‌های متعالی انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، امیدوارم با بهره‌گیری از تجارب ارزندۀ صاحبان تجربه، تعهد و خرد، شاهد موفقیت و شکوفایی بیش از پیش مدیریت شهری تهران در مقیاس جهانی باشیم.

منبع: فارس

352578