پرسون از تغییرات در بدنه مدیریت شهری گزارش می دهد؛

لابی گری برای دریافت پست در پایتخت! / تغییرات گسترده در انتظار مدیریت شهری تهران

شهرداری تهران به دلیل حجم وسیع فعالیت شهری و سکونت جمعیتی که دارد به عنوان پول درآورترین شهرداری کشور به حساب می آید و مدیریت شهری پایتخت به قدری مهم است که همسطح با وزرای دولت در جلسات هیئت دولت حضور پیدا می کند.
تصویر لابی گری برای دریافت پست در پایتخت! / تغییرات گسترده در انتظار مدیریت شهری تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، برخی معتقدند که شهرداری تهران به دلیل درآمد بالا، 60 هزار نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات به اندازه سه وزارتخانه دولت قدرت اجرایی و مالی دارد و دست یابی به مدیریت در این کلانشهر را برای خیلی ها شیرین می کند، به قدری شیرین که برخی که به صندلی اداره مدیریت شهری پایتخت تکیه می زنند رویای ریاست جمهوری را نیز در ذهن خود می گنجانند.

این روزها با روی کار آمدن شورای ششم مدیریت ارشد تهران نیز هم سو و هم فکر شورای شهر تغییر کرد و علیرضا زاکانی را به عنوان شهرداری تهران انتخاب کردند، انتخاب ناپلئونی که به دلیل مغایرت مدرک تحصیلی اش با مدیریت شهری حاشیه هایی را رقم زد، با این وجود این نامزد ریاست جمهوری دوره سیزدهم به مقام شهرداری تهران رسیده است و آهسته آهسته در حال تغییر در ترکیب مدیریت است. شهرداری تهران؛ شرکت ها، سازمان ها، مراکز و ستادهای گوناگون با منابع درآمدی مختلف را در کنار معاونت ها، شهرداری مناطق و مدیران منطقه ای در دل خود جای داده است.

مدیران اتوبوسی در ایستگاه شهرداری؟

بدنه شهرداری تهران نگرانند و زاکانی باید موضعش را نسبت به مدیران اتوبوسی مشخص کند.

گرچه زاکانی به عنوان یک سیاست مدار کار کشته به دنبال این است که به آرامی و بدون حاشیه انتصابات خود را کلید بزند، اما بازار شایعات داغ داغ شده است، زاکانی در مرحله نخست مسئول حراست و بازرسی شهرداری تهران را مورد تغییر قرار داد تا بتواند گام های بعدی را بردارد، در این میان مدیران ارشد فعلی نیز به تکاپو افتاده اند تا بتوانند هرطوری که هست در بقای خود باقی بمانند و برخی نیز به دنبال پست و مقام بالاتر هستند.

آن طور که مشخص است سرپرست معاونت ارتباطات شهرداری تهران و مدیرعامل روزنامه همشهری با حکم سرپرستی منصوب شده اند و گویا هنوز تیم زاکانی و شخص خود زاکانی عزمی برای انتخاب و یکپارچگی ندارد یا اینکه افسار مدیریت خود را از دست داده اند.

در این میان سیگنال های خبری به گوش می رسد که زاکانی به دنبال این است که مدیران فعلی شهرداری تهران را کنار بگذارد و یک باره یک تیم غیر تخصصی را در مسند کار بگذارد، البته همراهان زاکانی در شورای شهر تهران این موضوع را در جلسه دوم شورای شهر ششم به او گوشزد شدند، ناصر امانی عضو شورای شهر در زمان پرسیدن سوال از شهردار آتی تهران گفت: بدنه شهرداری تهران نگرانند و زاکانی باید موضعش را نسبت به مدیران اتوبوسی مشخص کند. وی با اشاره به اینکه برند شما ضد فساد است، گفت: خودتان را برای یک میدان بزرگ پاسخگویی آماده کنید.وی تاکید کرد: لطفاً تکلیفتان را با مثلث شهردار، مردم و شهرداری مشخص کنید.

لزوم تشریح معیارهای شایسته سالاری در انتصاب مدیران

لازم است تا احساس نشود که با تغییر مدیران، گروهی حاشیه نشین خواهند شد.

تا تنظیم این گزارش زاکانی هنوز دست به ترکیب شهرداران مناطق نزده است و روال به این صورت است که تا زمانی که معاون امور مناطق خود را انتخاب نکرده باشد این تغییر صورت نخواهد گرفت، اما فضای مجازی شهری از تغییر ناگهانی 19 شهردار منطقه از 22 شهردار منطقه تهران خبر می دهد که گویا برخی به دنبال سهم خواهی برای به دست آورن معاونت امور مناطق شهرداری تهران هستند.

سیدجعفر تشکری هاشمی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز با ارایه سوالی به زاکانی گفت: لازم است تا شهردار تهران معیارهای شایسته سالاری در انتخاب مدیران را تشریح کند.

وی با تاکید بر اینکه باید بررسی شود که مبنای شایسته سالاری در انتصاب‌های شهرداری چیست، گفت: لازم است تا احساس نشود که با تغییر مدیران، گروهی حاشیه نشین خواهند شد.

هاشمی با بیان اینکه در طول چهارسال گذشته بسیاری از مدیران حذف شدند، ادامه داد: برای اداره شهر و استفاده از کارکنان چه برنامه‌ای دارید.

وی با اشاره به مشکلات سازمان بازنشستگی شهرداری تهران گفت: مسئله اول سازمان بازنشستگی شهرداری تهران است که بسیار پر مشکل است و نیاز به درآمد برای این سازمان داریم؛ برنامه شما برای رفع مشکلات این سازمان چیست.

سرعت بالا رفتن لابی برای دریافت پست

در این بین برخی دست به کار شدند و لابیگری خود را آغاز کرده اند تا بتوانند پست و مقام خود را حفظ کنند و برخی دیگر پست و مقام بالاتر را برای خود در نظر گرفته اند، این لابی گری گویا به مدیران میانی نیز سرایت کرده و آنها نیز به دنبال کسب مقام و پست بالاتر برای خود هستند.

اما طبق تحلیل ها زاکانی مدیران ارشد را براساس شناخت خود در منصب قدرت قرار خواهد داد، همان طور که در مدیریت های گذشته تهران این اتفاق افتاده است.

گزارش از: سجاد سیف

352495