گزارشی از سراسر ایران؛

آنهایی که از پیاده روی اربعین حسینی جاماندند

شیفتگان دلسوخته‌ای که به خاطر شیوع کرونا از رفتن به اربعین و شرکت در مراسم پیاده روی بازماندند، اینگونه ارادت خود را به سالار شهیدان نشان دادند.
تصویر آنهایی که از پیاده روی اربعین حسینی جاماندند

به گزارش سایت خبری پرسون، عاشقان و دلسوختگان عزای اباعبدالله در اربعین شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش با حضور در مراسم راهپیمایی جاماندگان با سرور و سالار شهیدان عهد عاشقی بستند و اشک ماتم ریختند و با قدم هایشان در سراسر ایران اسلامی به یاد حضرت زینب(س) و اهل بیت(ع) عزاداری کردند.

اردبیل/ هزینه سفری که جور شد

با توجه به محدودیت کرونا و محدودیت سفر اربعین به کربلا، مردم سراسر استان اصفهان به‌صورت خودجوش راه‌پیمایی جاماندگان اربعین حسینی را برگزار کردند.

مردم از صبح امروز از مسیرهای منتهی به امامزاده شاخص شهرشان یا گلستان شهدا به‌صورت پیاده‌روی طی کرده تا ایام اربعین را گرامی بدارند.

پیاده‌روی در روز اربعین در شهرهای اصفهان با نیت پیاده‌روی نجف تا کربلا بود و هم‌زمان با برگزاری این پویش، موکب‌های مردمی مستقر در طول مسیر از شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی پذیرایی کرد.

ایلام/ دلتنگی‌های جاماندگان در مرز مهران

بوشهر/ آوای سنج و دمام بوشهری در اربعین ترکیه

نمایش آیینی تجلی حقیقت توسط گروه فرهنگی هنری هومهر از بوشهر امروز در ازمیر ترکیه اجرا شد.

مهدی جلالی مدیر گروه فرهنگی و هنری هومهر اظهار داشت: گروه فرهنگی هنری هومهر از استان بوشهر به دعوت کنسولگری ایران در ترکیه برای اجرای آیین فرهنگی و هنری تجلی حقیقت ویژه ایام اربعین در سالن عدنان شهر ازمیر ترکیه به اجرای برنامه پرداخت.

این ویژه برنامه فرهنگی هنری با محتوای حادثه عاشورا شامل نوحه خوانی، نمایش تعزیه و سنج و دمام است که توسط هنرمندان بوشهری در سالن فرهنگی عدنان سایگون اجرا شد.

گروه فرهنگی و هنری هومهر استان بوشهر پیش از این طرح تجلی حقیقت ویژه ایام اربعین را در کشورهای آلمان و لهستان اجرا کرده بود امسال نیز کنسولگری ایران در ترکیه این گروه را برای اجرای این طرح به ترکیه دعوت کرد.

جواد معبودی فر سرکنسول ایران در استانبول در مورد اجرای گروه بین المللی فرهنگی و هنری هومهر در ازمیر گفت: ابتدا باید از حضور گروه فرهنگی و هنری هومهر از استان بوشهر در ازمیر ترکیه قدردانی کنم.

وی افزود: اجرای گره هومهر خوب و برنامه وزینی بود و حضار از اجرای گروه لذت بردند و این مدل اجرای آیین نمایشی برای تماشاگران جدید بود.

معبودی‌فر افزود: ازمیر ایرانیان زیادی دارد و ما همیشه علاقه‌مند به ارائه خدمت به این ایرانیان در زمینه‌های مختلف از جمله آیین‌های فرهنگی و مذهبی بودیم.

تهران/ شهرری میزبان جاماندگان اربعین حسینی

مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین ۱۴۰۰ از صبح امروز در تهران آغاز شده و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به طور خودجوش از نقاط مختلف تهران تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) پیاده‌روی می‌کنند.

همه ساله تعداد زیادی از دلدادگان و عاشقان اهل بیت علیهم السلام که به هر دلیلی نمی‌توانند خود را به همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی در کربلای معلا برسانند، خود را به کربلای ایران رسانده و با پیاده‌روی در مسیر ۱۷ کیلومتری میدان امام حسین(ع) تهران تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری به اقامه عزا می‌پردازند.

سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا این مراسم معنوی برگزار نشد و امسال نیز مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین با تدابیر لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به طور محدود از صبح امروز برگزار می‌شود.

سید محمد سیدی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری اظهار کرد: بقاع متبرکه در شهرستان ری در طول ماه‌های محرم و صفر با برگزاری برنامه‌های مختلف مذهبی میزبان عاشقان اهل بیت علیهم السلام بودند.

وی گفت: به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی نیز برنامه‌های سخنرانی و مداحی تدارک دیده شده و بر این اساس ۱۷ امامزاده در سطح شهرستان میزبان علاقه مندان هستند همچنین ۱۷ موکب رفاهی و فرهنگی نیز دایر شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری با اشاره به توزیع بسته‌های معیشتی در این ایام گفت: طی حدود ۹ ماه گذشته بیش از ۱۷ هزار و پانصد بسته معیشتی شامل مواد غذایی، بهداشتی و تحصیلی تهیه و بین نیازمندان توزیع شده است.

مهرداد سلامی مسئول بهداشت محیط اداره بهداشت شهرستان ری با بیان اینکه تمام مراکز واکسیناسیون در روز اربعین فعال هستند، گفت: در مسیر پیاده روی اربعین در شهرری موکب‌های سلامت برپا شده و ۲۰ پایگاه انجام تست پی.سی.آر و تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به نظارت و بازرسی ماموران بهداشتی از کلیه مواکب و توزیع مواد غذایی تاکید کرد: زائران عزیز در مسیر پیاده روی با رعایت بهداشت فردی، فاصله گذاری، استفاده از ماسک، خودداری از تجمع، عدم استفاده از مواد غذایی غیربهداشتی، استفاده از مهر و سجاده شخصی به سلامت خود و سایر شهروندان کمک کنند.

اربعین نماد وحدت شیعه و سنی در سیستان وبلوچستان

استان کهن و پهناور سیستان وبلوچستان در ایام اربعین سیاه پوش میشود و در واقع اربعین حسینی نمادی از وحدت اقوام وطوایف ومذاهب مختلف در این کهن دیار است مجموعه مراسماتی که از دیر باز دراین استان ویژه ایام اربعین برگزار میگردد در طول تاریخ دستخوش حوادث واتفاقات گاهابا فراز ونشیب بسیار قرار گرفته لیکن هیچگاه از اهمیت وشور وارادت مردمان این دیار در پاسداشت حریم حسینی وحفظ شعائر این حزن انگیز ترین روزهای سال نکاسته بلکه از بررسی دفتر تاریخ سیستان وبلوچستان حقیقت دلبستگی شیعه وسنی به بارگاه امام حسین(ع) وشهدای گرانقدر کربلا خبر میدهد.

سیستان به دارالولایه شهره است وافتخار نیک مردمان این دیار سر به آستان حضرتش فرو آوردن، مردمان وزنان نیک آیین این دیار هیچگاه سب ونفرین مولا علی (ع)را نگفتند وافتخار بزرگ ایشان نیز این مهم است ونیز نخستین قیام را در طول تاریخ در اعتراض وخونخواهی شهادت امام حسین(ع)را حتی قبل تر از قیام توابین ومختار این نیکو خصلتان شکل دادند ودر طول ایام محرم از نخستین روز آیین ها ومراسمات مختلفی در سوگواری وعذاداری این واقعه بزرگ در استان سیستان وبلوچستان رخ می دهد از جمله مشعل گردانی وعلم گردانی-سینه زنی شنستکاوشبی گردانی که در فهرست ملی نیز بعنوان یک آیین ملی به ثبت رسیده و نیز مراسم 25 محرم در پاسداشت نخستین قیام که در سالهای اخیر با شور وحرارت بیشتری برگزار می گردد.

در اربعین حسینی نیزکه چهل روز از غمبارترین حادثه تاریخ اسلام می گذرد، مردم سیستان و بلوچستان ائم شیعه وسنی همنوا با شیعیان جهان این ایام را در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام عزاداری میکنند و امسال نیز باتوجه به کرونا ورعایت توصیه های بهداشتی همچون سال‌های گذشته عاشقان حسینی دوست دارند رسم عاشقی را به جا آوردند

یکی از مراسماتی که درسالهای اخیر در بین شیعیان ومسلمانان دوستداراهل بیت مرسوم گردیده راهپیمایی اربعین است که دراین استان نیز پرشور برگزار میگردد.

با فرا رسیدن ایام اربعین مسلمانان از اقصی نقاط جهان در راهپیمایی اربعین حسینی حضور پیدا می‌کنند تا تصویری از وحدت و همدلی خود را برای جهانیان به نمایش بگذارند. در این میان کسانی که از این کاروان جا ماندند به نیت پیاده‌روی در مسیر کربلا در خیابان‌های استان پیاده‌روی و عزاداری میکردند تا از ثوابش بی‌بهره نمانند.. هیات مذهبی از چند شب گذشته در مساجد و حسینیه‌های شهروروستاها علم عزاداری خود را برپا کرده‌، پخت حلیم و به خصوص قلورسیستانی ودیگر غذاهای نذری در این روز یکی از رسوم مردم سیستان و بلوچستان است که در اکثر محله‌های شهر به چشم می‌خورد.

فارس/ نجوای دلتنگی در سفر به سرزمین دلدادگی

دلتنگ بود و دل‌سپرده، راهی شده بود با قدم‌هایی شمرده.هر قدم ماجرایی با خود داشت، ماجرای دردهایی که در خود حل کرده بود، حرف‌هایی که به زبان نیامده بود و ثانیه‌هایی که شوق‌زده سپری شده بود، شوق راهی شدن و به دیواره اخلاص درآویختن...

هر سال این وقتها دلش را راهی می‌کرد تا پاهایش هم جان راه رفتن بیابد، خسته که می‌شد، می گفت: می‌دانم ای پاهای من چابک‌سوارید، می‌دانم این لحظات آخر بی‌قرارید.

بی‌قراری، شور هر ساله شده بود و او اتفاق سترگ پیش رو را با شعفی مضاعف دنبال می‌کرد.

هر سال دل به جاده زده بود تا دل به دلدار بسپارد اما امسال در گیر و دار رفتن و نرفتن، چند روزی را طی کرد اما دید تاب ماندن و قرار گرفتن ندارد...

آرام و قرار نداشت، هر سال چند روز مانده به آن واقعه سترگ، دلش انگار پرنده‌ای که در قفس، هوای نفس کشیدنش نیست، به در و دیوار می‌کوبید تا جایی برای رفتن بیابد... مسیری برای دست یافتن به حقایق انسانی و برتر از آن، ملکوتی.

حالا دیگر آن واقعه نزدیک و نزدیک می‌شد، بیش از این تاخیر را جایز نمی‌دانست. دل شرحه شرحه‌اش را در چمدانِ عشق گذاشت و به دل جاده زد.

جاده‌ای که بی‌نهایت حرف برای مسافران اربعینی داشت. آری اربعین فرا رسیده بود و او جابر وار قدم در راه گذاشته بود تا تاریخ را بار دیگر تکرار کند.

و جاده مملو از مسافران عاشق بود، مسافرانی که ویروسی شکننده نیز آنها را از رهسپار شدن به سمت مولایشان منصرف نکرده بود، آنها که با وجود همه محدودیت‌ها بار دیگر آماده بودند تا پویش "حب الحسین یجمعنا" را زنده کنند.

مسافرانی که از پس گذرِ سالها، دریافتند که هدف از پیاده‌روی اربعین، فقط زیارت نیست بلکه رسیدن به جایی است که بزرگترین آرمان معنوی تاریخ شیعه را جلوه‌گر می‌سازد.

مسافرانی از هر نژاد، قومیت یا ملیت که حضور بی تکلفشان کنار یکدیگر، نمادی از جامعه آرمانی مهدوی است.

از کنار تک تک مسافران عبور می‌کرد، عمود به عمود مسیر طی می‌شد تا به قصد و مقصود نزدیکتر می‌گردید و چه ایثاری در این موکب‌ها جاری بود... پیر و جوان، برای جان بخشی به بهترین خصلت خود، اینجا از هم سبقت می‌گرفتند.

حالا دیگر موکب‌ها یکی پس از دیگری نمایان می‌شدند و مسافر طریق عشق، از شوق رسیدن، سر از پا نمی‌شناخت. همان پاهایی که اگر چه خسته بود اما امید و شوق زیارت، آن را قوی می‌ساخت.

جاده عشق، مسیر عجیبی بود. فقط خودش نبود که هر چه راه می‌پیمود، شاداب‌تر می‌شد بلکه به همسفرانش که می‌نگریست، می‌دید آنها نیز با هر قدم، انرژی بیشتری می‌گیرند.

و اینک نزدیک شده بود... حرمین کربلا از دور نمایان می‌شد، حرمینی که محفل صفایی دیرینه و دربرگیرنده ابدیت تاریخ هستند.

پاره‌های دل را از قفس تنگ آزاد کرد و در هوای پاک و مطهر کربلا به پرواز درآورد.

ایستاد و هوایی مقدس را به ریه‌اش دعوت کرد، باز هم کربلایی شده بود و دل به خوان کرم ابرمردِ شیعه سپرده بود. باز هم می‌توانست لوح جان را در سراچه امید شستشو دهد و با تولدی دوباره از سفر دلدادگی بازگردد.

قم/ عزاداری روز اربعین در جوار حرم حضرت معصومه(س)

هم‌زمان با اربعین سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش، مراسم عزاداری امروز ۵ مهر ماه ۱۴۰۰ با حضور گسترده عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در حرم حضرت معصومه (س) با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

کردستان/ مراسم عزاداری اربعین حسینی در سنندج

همایش پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی امروز دوشنبه همزمان با روز اربعین در سراسر کشور برگزار شد. هرسال ارادتمندان اهل بیت (ع) در پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی با طی کردن مسیری مشخص با آرمانهای والای امام شهیدان تجدید بیعت می کنند.

خراسان رضوی/ جاماندگان اربعین در مشهد به امام رئوف پناه بردند

مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی، همزمان با سراسر کشور صبح دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۰ از میدان فردوسی مشهد به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

352398