ارزشمندی ژئوپارک‌ها در توسعه زمین‌ گردشگری ایران

یکی از زیرساخت‌های نوآورانه‌ای که چند سالی است به عنوان یک فرصت ارزشمند برای توسعه زمین‌گردشگری مورد توجه قرار گرفته، ژئوپارک‌ها هستند؛ ژئوپارک‌ها چه کارکردی دارند و چگونه می‌توانند از زمین، ارزش افزوده و اشتغال خلق کنند؟

تصویر ارزشمندی ژئوپارک‌ها در توسعه زمین‌ گردشگری ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، ژئوتوریسم و ​​ژئوپارک‌هاگ دو مفهوم به هم پیوندخورده و نسبتاً جدید هستند و زیر گروه‌های زمین‌شناسی و گردشگری تعریف شده است که بر ژئومورفولوژی و توپوگرافی یک منطقه به عنوان بستر حمایت از توسعه پایدار گردشگری تمرکز می‌کند. در ژئوپارک‌ها مفاهیمی مانند بوم‌گردی، اکوتوریسم، زمین‌گردشگری و توریسم سلامت تعریف شده است که هرکدام می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی و پهنه‌های سرزمینی، ایجاد اشتغال کنند.

محمدرضا اسپهبد مشاور طرح توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های زمین‌شناسی و معدن با بیان این‌که ظرفیت نهفته ژئوپارک‌های ایران می‌تواند توسعه ژئوتوریسم و رونق بازارهای وابسته را به همراه داشته باشد، می‌گوید: علی‌رغم این‌که ایران دارای ویژگی‌های سرزمینی و پتانسیل گردشگری فراوانی است، اما تا حدودی با استفاده از فرصت‌های موجود در توسعه ژئوتوریسم و ​​ژئوپارک‌ها فاصله دارد.

این فعال حوزه زمین‌شناسی و معدن، با بیان این‌که ایران گردشگری پایدار ژئوتوریسم و ​​ژئوپارک‌ها دارد، تصریح کرد: چالش‌های فناورانه کشورمان در توسعه ژئوتوریسم و ​​ژئوپارک‌ها می‌تواند به کمک شرکت‌های دانش‎بنیان، خلاق و پژوهش‌های فناورانه در این حوزه برطرف شود اما یکی از اقدامات مهم برای توسعه ژئوپارک‌ها، حمایت از فعالیت برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران گردشگری، برنامه‌ریزان، متخصصان توسعه و سایر ذی‌نفعان گردشگری در ایران است.

به گفته مشاور طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن، الگوی توسعه پایدار گردشگری در خلق فعالیت‌های زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ارائه شده توسط مفاهیم زمین‌گردشگری و ژئوپارک در تلاش برای توسعه پایدار گردشگری در ایران استفاده می‌شود.

اسپهبد با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه شرکت‌های خلاق و نوآوری‌های زمین‌گردشگری و ژئوپارک‌ها می‌گوید: در توسعه این بخش چند موضوع مختلف مورد توجه قرار بگیرد و در همین راستا، حمایت از پژوهش‌های کاربردی، ایده‌های نوآورانه و طرح‌‌های فناورانه در معاونت علمی در اولویت قرار گرفته است.

منبع: تسنیم

351999