کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با  پرسون:

اولویت فرانسوی‌ها همگامی با آمریکایی‌هاست

فرانسوی‌ها ایران را در مسائل غرب آسیا و خاورمیانه برای خود یک اولویت می‌بینند چرا که از لحاظ ژئوپلتیک، کشورهای اروپایی و از جمله فرانسوی‌ها با آمریکا متفاوت هستند و نقش سازنده ایران را در مباحث غرب آسیا، مهاجرت، امنیت و مسائل مختلفی که ایران می‌تواند به حل آن‌ها کمک کند، قبول دارند اما ترجیح‌شان قطعاً ایران نیست. از آنجایی که بالانس‌های تجاری اروپا با آمریکا بالای یک تریلیون دلار است، آن‌ها هرگز آمریکایی‌ها را رها نمی‌کنند تا به سمت ایران بیایند.
تصویر اولویت فرانسوی‌ها همگامی با آمریکایی‌هاست

رضا سیم‌بر کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص بازنگری روابط تهران و پاریس در جریان گفتگوی مکرون با رئیسی گفت: از دیدگاه ما، فرانسوی‌ها در اردوگاه غرب قرار دارند و در روابط خود، منافع ملی و همگامی با آمریکایی‌ها را اولویت قرار می‌دهند چرا که بالانس‌های تجاری‌شان با آمریکا بسیار بالاست. از طرفی از طریق آتلانتیک‌گرایی نیز کشورهای غربی از جمله فرانسه از لحاظ امنیتی به آمریکا بسیار وابسته هستند.

سیم‌بر در ادامه تصریح کرد: فرانسوی‌ها ایران را در مسائل غرب آسیا و خاورمیانه برای خود یک اولویت می‌بینند چرا که از لحاظ ژئوپلتیک، کشورهای اروپایی و از جمله فرانسوی‌ها با آمریکا متفاوت هستند و نقش سازنده ایران را در مباحث غرب آسیا، مهاجرت، امنیت و مسائل مختلفی که ایران می‌تواند به حل آن‌ها کمک کند، قبول دارند اما ترجیح‌شان قطعاً ایران نیست.

فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند از تغییر و جابجایی دولت در ایران استفاده کنند و نشان دهند که هنوز طرفدار مذاکره هستند و با همان اصولی که قبلاً مطرح می‌کردند از فرصت‌های گفتگو و مذاکره استفاده کنند اما ما نباید هیجان‌زده شویم که تغییر عمده‌ای در راهبردهای سیاست خارجی اروپایی از جمله فرانسوی‌ها در مورد ایران ایجاد شده باشد

وی افزود: از آنجایی که بالانس‌های تجاری اروپا با آمریکا بالای یک تریلیون دلار است، آن‌ها هرگز آمریکایی‌ها را رها نمی‌کنند تا به سمت ایران بیایند.

این کارشناس مسائل اروپا اظهار داشت: با توجه به این‌که ما در شرایط تحریم قرار داریم، سیاست خارجی دولت جدید باید ضمن صیانت از اقتدار ایران برای رفع تحریم‌ها کوشش کند، مذاکره در چارچوب منافع ملی ایران را بپذیرد و همانطور که رئیس‌جمهور محترم نیز اشاره کردند از گفتگو ابایی نداشته باشیم و سعی کنیم با محوریت منافع ملی به سمت روابطی حرکت کنیم که در مرحله اول تحریم‌ها رفع شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به رقابتی که بین فرانسه و انگلستان در رهبری اروپا وجود دارد، تمام تلاش فرانسوی‌ها بر این است که در مباحث اروپایی پیش‌قدم باشند و رهبری دیپلماسی و سیاست خارجی اروپایی را به دست گیرند و نشان دهند که در این زمینه پیش قدم هستند.

رضا سیم‌بر در پایان بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که دولت در ایران عوض شده است اما باید دقت داشته باشیم که تغییری در نگرش سیاست خارجی فرانسه و اروپایی‌ها حاصل نشده است یعنی آن‌ها تلاش می‌کنند از تغییر و جابجایی دولت در ایران استفاده کنند و نشان دهند که هنوز طرفدار مذاکره هستند و با همان اصولی که قبلاً مطرح می‌کردند از فرصت‌های گفتگو و مذاکره استفاده کنند اما ما نباید هیجان‌زده شویم که تغییر عمده‌ای در راهبردهای سیاست خارجی اروپایی از جمله فرانسوی‌ها در مورد ایران ایجاد شده باشد.

351561