ساخت مستند زندگی احمد اسفندیاری

محمود رحمانی مستندساز چندی پیش از درگذشت احمد اسفندیاری هنرمند نوگرا با وی به گفتگو نشسته و از تمامی آثاری که در خانه این هنرمند باقی مانده بود در قالب مستندی با نام «ابدیت» فیلمبرداری کرده است.
تصویر ساخت مستند زندگی احمد اسفندیاری

به گزارش سایت خبری پرسون، محمود رحمانی نویسنده و مستندساز که چندی پیش از درگذشت احمد اسفندیاری هنرمند نوگرا با وی به گفتگو نشسته و از تمامی آثاری که در خانه این هنرمند باقی مانده بود در قالب یک مستند فیلمبرداری کرده است بیان کرد: این مستند با نام «ابدیت» که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، مراحل تحقیق و پژوهش این پروژه به اتمام رسیده و حدود نیمی از پروژه فیلمبرداری شده است. در حال حاضر در حال پیگیری برای حضور مجدد در منزل آقای اسفندیاری هستیم و امیدواریم بتوانیم مابقی فیلمبرداری را در یک ماه آینده به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به نام این فیلم توضیح داد: این مستند سه فصل دارد که اولی با محوریت احمد اسفندیاری است و در ۲ فصل دیگر به همسرش هما و دخترش جمیله می‌پردازد. «ابدیت» نیز یکی از مهم‌ترین تابلوهای اسفندیاری است که فصل متعلق به او با این تابلو به پایان می‌رسد.

رحمانی با اعتقاد به اینکه اسفندیاری یک دایره المعارف هنری محسوب می‌شد، اظهار کرد: او از نسل هنرمندانی است که زندگی‌شان با نوعی تنهایی پیوند خورده است و به مانند هنرمندانی چون ژازه تباتبایی، منصوره حسینی، بهمن محصص و.. در تنهایی زیست و مرگ را تجربه کرده‌اند. اسفندیاری از آغازگران هنر مدرن ایران محسوب می‌شود. او در نود و یک سالگی و در اسفند ماه سال نود و یک درگذشت.

این مستندساز بیان کرد: او از معدود هنرمندانی است که نامش در فرهنگنامه «لاروس» (دانشنامه بزرگ هنر فرانسه) به ثبت رسیده و جای ساخت فیلمی از زندگی و آثارش در گنجینه سینمای مستند ما خالی بود. من این فرصت را داشتم که در واپسین روزهای زندگی این هنرمند در کنار او باشم و لحظاتی را با دوربین ثبت کنم تا دیگران و آیندگان نیز از آن بی بهره نمانند.

رحمانی در پایان گفت: آنچه که در مستند «ابدیت» بررسی می‌شود جایگاه حقیقی هنرمندان است که متاسفانه توسط جامعه درک نشده‌اند، در بین عموم مردم گمنام باقی مانده و یا به شکل خودخواسته از اجتماع دوری جسته‌اند. اکنون نیز درباره آثار گران‌قیمت اسفندیاری که به سرنوشتی مبهم دچار شدند، هیچ کجا پاسخگو نیست. احمد اسفندیاری بنیان گذار هنر آبستره در کشور ما و از نسل اول نقاشانی است که بار تغییر قالب‌های فرسوده را بر عهده داشت.

منبع: مهر

351488