آخرین وضعیت جوان فداکار ایذه‌ای از زبان پزشک معالج

علی لندی، نوجوانی که در پی آتش‌سوزی جان 2نفر را نجات داد، به دلیل سوختگی 85 درصدی در بیمارستان امام موسی کاظم(ع) اصفهان بستری شد و در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه است.
تصویر آخرین وضعیت جوان فداکار ایذه‌ای از زبان پزشک معالج

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، بیش از ۱۰ روز از حادثه آتش‌سوزی در خانه‌ای در یکی از محله‌های ایذه که در آن پسری ۱۵ ساله برای نجات جان ۲ زن، خودش را به خطر انداخت و دچار سوختگی ۹۰ درصدی شد، می‌گذرد. نوجوان فداکار همچنان در بیمارستان بستری است و تلاش پزشکان برای نجاتش ادامه دارد.

این نوجوان ۱۵ساله که علی لندی نام دارد روز ۱۸ شهریورماه امسال در حالی‌که به خانه خاله‌اش رفته بود، متوجه شد در خانه همسایه اتفاقی افتاده است. زنی۸۰ ساله و دخترش به‌ دلیل آتش گرفتن کپسول پیک‌نیک در میان شعله‌های آتش گرفتار بودند و جان‌شان به خطر افتاده بود. در این شرایط بود که پسر ۱۵ ساله با شجاعت به دل آتش زد و کپسول پیک نیک را برداشت و با خود به خانه خاله‌اش برد تا از بالکن بیرون بیندازد اما چون بالکن حفاظ داشت خودش دچار سوختگی شد.

دقایقی بعد از این حادثه علی که دچار سوختگی ۹۰ درصدی شده بود به بیمارستان منتقل شد. ۲ زن دیگر هم یکی به‌طور سطحی و دیگری با درصدی بیشتر دچار سوختگی شده بودند، اما شرایط علی وخیم بود. به همین دلیل او برای انجام درمان تخصصی به بیمارستان امام موسی کاظم در اصفهان منتقل شد. انتشار خبر فداکاری نوجوان ایذه‌ای در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت. او با سن کمی که دارد توانسته بود ۲ نفر را از مرگ نجات دهد، اما خودش دچار حادثه شده بود.

در پی دستور وزیر کشور به استاندار اصفهان مبنی بر پیگیری وضعیت درمانی نوجوان فداکار ایذه‌ای، عباس رضایی روز یکشنبه با حضور در بیمارستان امام موسی کاظم(ع) اصفهان با این نوجوان فداکار دیدار کرد و از نزدیک در جریان روند درمانش قرار گرفت و بر تمهید همه امکانات لازم برای ارائه خدمات درمانی به او تأکید کرد.

عباس رضایی با تأکید بر اینکه نام این نوجوان ایذه‌ای در تاریخ جوانمردی و قهرمانی کشورمان ثبت خواهد شد، اظهار کرد: از مسؤولان و پزشکان بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان می‌خواهم که نهایت تلاش خود را برای درمان او به‌کار گیرند.

آخرین وضعیت نوجوان ایذه‌ای در بیمارستان امام موسی کاظم اصفهان

جمشید نمازی با اشاره به وضعیت عمومی پسر ۱۵ ساله اهل ایذه که به دلیل سوختگی به بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان منتقل شد، اظهار داشت: علی لندی نوجوان فداکار اهل ایذه که برای نجات جان همسایه‌های خود به دل آتش زده بود، در تاریخ ۱۸ شهریور ماه از طریق اورژانس به بیمارستان انتقال یافت و دارای ۸۵ درصد سوختگی درجه ۳ بود.

متخصص بیهوشی بیمارستان امام موسی کاظم(ع) اصفهان با بیان اینکه نوع سوختگی وی استنشاقی است و صورتش نیز سوخته است و خیلی عمیق است، افزود: در حال حاضر وضعیت او چندان وخیم نیست و نسبت به قبل کمی مشکل تنفسی پیدا کرده و در آن حد نیست که به او تنفس مصنوعی دهیم اما ممکن است نیاز پیدا کند، چون سیر بیماری با سوختگی درجه بالا به تنفس مصنوعی احتیاج پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سیر سوختگی با درجه بالا به همین شکل است و فرقی نمی‌کند شخص در کدام بیمارستان سوانح سوختگی چه در داخل و چه در خارج از کشور بستری باشد، این بیمارستان جزو یکی از بهترین بیمارستان‌های سوختگی در کشور است و پرسنل و پزشکان مجربی دارد.

نمازی با بیان اینکه سوختگی بیماری بسیار بدی است و این حادثه‌ای که اتفاق افتاد بسیار ناراحت‌کننده است و فداکاری بزرگی این نوجوان انجام داده است، بیان کرد: باید به مردم آگاهی داد، وقتی گاز پیک‌نیک مشتعل شده بسیار خطرناک است و این اقدامی که این نوجوان انجام داد سبب شد انفجاری ایجاد نشود و افراد دیگری آسیب نبینند.

پزشک متخصص بیمارستان امام موسی کاظم(ع) با بیان اینکه در حال حاضر اوضاع این نوجوان خوب است و در روزهای آینده همه سعی می‌کنند اتفاق خاصی نیفتد اما قابل پیش‌بینی نیست، عنوان کرد: اقدامات عمومی برای این نوجوان انجام شده است و در اولویت اول مایع درمانی انجام می‌شود و الکترولیزهایی که از دست داده جایگزین می‌شود و در ادامه اقدامات و ساپورت‌های تنفسی انجام می‌شود.

وی افزود: اقدام شاخصی که برای این نوجوان انجام شد، پانسمان‌های نقره بود، بیماری که می‌سوزد باید پوست جایگزین شود، کسی که ۸۵ درصد می‌سوزد، پوستی ندارد که جایگزین شود بنابراین پانسمان‌های نقره جایگزین انجام می‌شود.

نمازی با بیان اینکه در حال حاضر این نوجوان تحت مراقبت ویژه است و ممکن است در روزهای آینده مشکل تنفسی او بیشتر شود و مجبور شویم وی را به تنفس مصنوعی وصل کنیم، گفت: رسانه‌ها نقش بسیار پر رنگی در اطلاع‌رسانی دارند تا از این حوادث جلوگیری شود، رسانه‌ها می‌توانند آگاهی بسیاری به جامعه دهند تا از اتفاقات این چنینی پیشگیری شود.

این پزشک بیمارستان امام موسی کاظم (ع) بیان کرد: چند وقت پیش خانواده‌ای را به بیمارستان آوردند که سعی داشتند با سیلندر گاز راه آب منزل را باز کنند، زمانی که گاز را در داخل چاه آب باز می‌کنند، منجر به انفجار شده و ۴ نفر از آن‌ها فوت می‌کنند، در صورتی که می‌توان با اطلاع‌رسانی و آگاهی از بروز چنین حوادثی که بار بسیاری را به بیمارستان‌ها و خانواده‌ها وارد می‌کند، جلوگیری کرد.

و هنوز ایثار و از خودگذشتگی در جامعه جاری است

ایثار و فداکاری همواره جزو بهترین اعمال در هر جامعه بوده و در دیدگاه تمامی انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، روایات و احادیث زیادی از معصومان وارد شده که ارزش ایثار را در دید مردمان نمایان ساخته از جمله حضرت علی(ع) فرمودند: ایثار و از خود گذشتگی بالاترین درجه ایمان است.

در جامعه گاهی برخی از افراد چنان به سرنوشت دیگران احساس دلبستگی و مسؤولیت می‌کنند که گویی به تنهایی عهده‌دار کار همه هستند و همواره آخرین حد بخشش و نهایت از خود گذشتگی و ایثار نسبت به دیگران را نشان می‌دهند نمونه این‌ها را در دوران مدرسه در کتاب‌ها خوانده‌ایم و نمونه عملی آن را هم بارها در جامعه دیده‌ایم، مثل شهیدان هشت سال دفاع مقدس و اکنون هم سال‌هاست که اخبار متعددی از فداکاری می‌شنویم.

ریزعلی خواجوی در یک شب سرد زمستانی وقتی متوجه شد ریل قطار آسیب دیده است پیراهنش را از تن بیرون آورد و به آتش کشید و راننده قطار را متوجه خطر کرد و مسافران را نجات داد و یا معلمی که در زمستان ۷۶ با به خطر انداختن جان خود، جان ۳۰ دانش‌آموز را از مرگ نجات داد، او برای نجات جان دانش‌آموزانش از آتش بخاری نفتی، خود را به آتش زد و دچار سوختگی شد و پس از تحمل سال‌ها رنج و سختی در سال ۹۱ با زندگی وداع کرد و امروز دوباره این فداکاری در ایذه تکرار می‌شود، نوجوانی که ققنوس‌وار دل به آتش می‌زند و برای نجات زندگی ۲ نفر خودش می‌سوزد.

این گذشت‌ها و فداکاری‌ها نشان از آن دارد که هنوز هم هستند کسانی که جان خویش را سپر مردمانی می‌کنند که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، تا ایثار و نوع‌دوستی مهجور و تنها تعریفی تاریخی در یک کتاب فرهنگ قدیمی نباشد.

منبع:فارس

351054

مطالب مرتبط