پرسون گزارش می‌دهد:

انتقادها به شرایط متفاوت سفر به ترکیه و عراق در آستانه اربعین

برخی نسبت به شرایط متفاوت سفر به ترکیه و عراق در شرایط کرونایی انتقاد کرده‌اند. 
تصویر انتقادها به شرایط متفاوت سفر به ترکیه و عراق در آستانه اربعین

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها که زمان زیادی تا آغاز اعزام هوایی زائران به کشور عراق و مراسم پیاده روی اربعین باقی نمانده است. برخی به ویژه پناهیان، سخنران مذهبی مشهور نسبت به تفاوت شرایط سفر به ترکیه و عراق و در واقع سهولت مسافرت به ترکیه اعتراض کردند و خواستار پاسخگویی ستاد ملی مقابله با کرونا شدند.

از مهم ترین انتقادات ضرورت داشتن کارت واکسن برای سفر زیارتی اربعین و نبودن این ضرورت برای سفر به ترکیه و وجود تبعیض در این زمینه است.

پناهیان در گفت‌وگویی مفصل به این موضوع پرداخته است. وی گفته است که " تعداد مسافران ایرانی به مقصد ترکیه (که من هیچ مخالفتی با این گونه سفرها ندارم) در اوج کرونا از ابتدای ۱۴۰۰ تا ۳۱ تیرماه ۲۳۰ هزار نفر بودند. تعداد مسافران ایرانی به عراق در همین برهه زمان ۳۰ هزار نفر بوده است. من در رسانه ملی سوال می‌پرسم که چطور برای ۲۳۰ هزار نفری که در ماه‌های اخیر به ترکیه رفتند حتی یک دوز واکسن هم لازم نیست چه برسد به دو دزد؛ آن وقت کسی بیاید عراق در کربلای پاک و طاهر باید دو دوز واکسن خود را زده باشد، آیا این یک سو تفاهم بزرگ نیست."

پناهیان می‌گوید"در این دولت کارشناسان کرونا چه تغییری کردند که این تبعیض‌ها درباره سفر به ترکیه و عراق برطرف شود اگر ملت در کنسرت‌ها شرکت کنند کرونا نمی‌گیرند چرا وانمود می‌کنید که در اربعین کرونا می‌گیرند. پژوهشگران تجمع کنسرت‌ها و تجمع میلیونی اربعین را بررسی کنند تا مشخص شود در کدام یک کرونا وجود دارد. چگونه است در اوج کرونا ۲۳۰ هزار نفر برای تفرجگاه‌های ترکیه می‌روند اشکالی ندارد آن وقت برای حرم امام رضا (ع) یا مساجد مانع ایجاد و تعطیل می‌شوند. کنسرت‌ها تعطیل نمی‌شود."

این سخنران مذهبی همچنین گفته است که "آمار دیگری از وزارت گردشگری دارم که در سال ۱۴۰۰ تا امروز مسافران به ترکیه به ۴۳۲ هزار نفر رسیده است. از آقای دکتر ضرغامی تقاضا می‌کنم این مسئله را مرور کنند و برای ما آشکار کنند که چرا برای آنها واکسن ضرورت نداشت اما ۳۰ هزار نفری که می‌خواهند به عراق و کربلای پاک بروند باید واکسن بزنند، این سوال را پاسخ دهید. ستاد کرونا این تبعیض در سفر به ترکیه و عراق را در نظر بگیرد و به ما پاسخ دهد که اگر از همین ۳۰ هزار نفر علاقه‌مند سفر به اربعین بخواهند هر دو دوز واکسن را بزنند ۹۰ درصد آنها محروم می‌شوند چراکه بسیاری از جوانان که هنوز نوبت آنها نرسیده است موفق به دریافت واکسن نشدند. ما می‌گوییم در ایام کرونا برخوردی که با کنسرت‌های ترکیه می‌شود با حرم امام رضا (ع) و کربلا هم همان برخورد شود."

پاسخ رئیس ستاد اربعین

حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی درخصوص علت سهولت سفرهای سیاحتی مانند سفر به ترکیه در مقایسه با سفر به عتبات عالیات گفته است که "این تصمیم‌گیری‌ها در ستاد ملی کرونا و مخصوصا وزارت بهداشت انجام شد و همچنین جزو شروط عراق اعلام شده و همچنین در مراسم اربعین حسینی شرایط دیگری را داریم و فاصله اجتماعی کمتر رعایت می‌شود و به لحاظ تغذیه و تردد شرایط ویژه‌ای دارد."

واکنش کیانوش جهانپور

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو به سفر برخی از شهروندان به ترکیه طی روز‌های اخیر واکنش نشان داد. وی در توئیتی نوشت: "سفر به آنتالیا و استانبول و بدروم و... از قدیم ویزا نمی خواست، الحمدلله کارت واکسن هم که نمی‌خواد، اونایی هم که برگشتند یک درمیان کرونا گرفتند، لذا مراتب امتنان و سپاس را به هر دو دولت ایران و عراق به جهت رعایت مجدانه پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ بفرمایید!"

مسئله اصلی این است که تفاوتی ندارد سفر مذهبی و یا تفریحی باشد؛ در شرایطی که واکسیناسیون در ایران به وضعیت قابل قبولی نرسیده و ایمنی جمعی ایجاد نشده است؛ وقوع موج‌های جدید کرونا اجتناب‌ناپذیر است.

در پایان لازم به ذکر است که انتقادها به تفاوت شرایط سفر به ترکیه و عراق در حالی بیان می‌شود که منتقدان توجه نمی‌کنند که محدودیت و یا سهولت در انجام این سفرها بستگی به تصمیم کشور عراق و ترکیه دارد و ایران سیاست‌گذار این کشورها در پذیرش تعداد مسافران نمی‌باشد.

350678