نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی خبر داد:

راهکار مقابله با بی آبی؛ جایگزینی حفر چاه های عمیق با سدهای معیشتی کوچک

کم‌شدن آب و خشکسالی بحرانی است که در تابستان گرم ۱۴۰۰ گریبان کره زمین را گرفته است و البته این وضعیت بغرنج در کشور ما با وضعیت آب و هوایی گرم و خشک بیشتر نمایان بوده و از رودخانه‌ها و چشمه‌های خروشان، سرابی بیش باقی نمانده است.
تصویر راهکار مقابله با بی آبی؛ جایگزینی حفر چاه های عمیق با سدهای معیشتی کوچک

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، زمانی این مسئله بیشتر به چشم می آید که راهکارهای مقطعی و کوتاه مدت هم نتوانسته دردی از بی آبی ، کم کند و اقداماتی همچون کاهش و مدیریت مصرف آب و قطعی ها چندان کارساز نبوده چرا که آب از سرچشمه، خشک است.

یکی از راه‌های که برای جبران کم آبی و تامین آب مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد متاسفانه حفر چاه های عمیق در دشت های ممنوعه است که استمرار آن عواقب بزرگی را گریبان گیر مردم و حکومت می کند. این مساله به ویژه در استان زنجان که از نظر سند آمایش سرزمینی جزو مناطق خشک و کم آبی ارزیابی شده است به یک گرفتاری بزرگ تبدیل شده است. ما برای بررسی وضعیت مشکل کم آبی در استان زنجان به سراغ مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی رفته و با ایشان به گپ و گفت نشسته ایم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی به مشکل بی آبی در استان اشاره و عنوان کرد: راهکار مقابله با این مسئله جایگزینی سدهای معیشتی کوچک به جای حفر چاه‌های عمیق است.

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسانه پرسون اظهار کرد: مسئله کم‌آبی و بی‌آبی در استان زنجان به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون پیرامون مهمترین چالش پیش‌روی استان زنجان تصریح کرد: مهمترین چالش استان در حال حاضر مسئله کم‌آبی و حفر چاه‌های عمیق در دشت‌های ممنوعه است و ادامه این روند استان را با مشکل جدی تر مواجه خواهد کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر حدود 85 تا 95 درصد صنعت ما از طریق آب چاه‌هایی که در دشت‌های ممنوعه واقع شده‌اند تامین می‌شود.

طاهری با اشاره به اینکه مسئله کم‌آبی به یکی از مسائل ضروری و پراهمیت به ویژه در سال‌های اخیر تبدیل شده است تاکید کرد: ارائه راهکار و پیگیری در این خصوص بسیار حیاتی است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: راهکاری که در خصوص حل معضل بی‌آبی مثمر ثمر به نظر می‌آید این است که سدهای معیشتی کوچک جهت تامین آب مورد نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

طاهری در خصوص عواقب حفر بی‌رویه چاه‌های غیرمجاز افزود: آب مورد نیاز جهت شرب، صنعت و کشاورزی نباید از طریق حفر چاه‌های عمیق تامین شود چراکه این چاه‌ها خود مشکلات متعددی از جمله مسئله فرونشست و مرگ حیات‌وحش را به دنبال خواهند داشت.

350383