سهم دو دولت اخیر در واردات واکسن

سهم دولت روحانی از ۲۰ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۴۰۰ دز واکسن بوده است.
تصویر سهم دو دولت اخیر در واردات واکسن

به گزارش سایت خبری پرسون، ‏امروز دیدم ادعایی درباره خرید ۱۱۰ میلیون دز واکسن توسط دولت دوازدهم تا بهار ۱۴۰۰ مطرح شده است.
‏لازم دانستم بدون حب و بغض سیاسی و باتوجه به اطلاعات و آمارهای موجود،سهم دولت دوازدهم و سیزدهم را در خرید و واردات واکسن شفاف‌تر بنویسم.


واکسن سینوفارم پیش خرید نمیشود (اساسا هیچ واکسنی پیش خرید نمیشود جز کووکس) و برای هر مرحله خرید، پول واریز میشود.
‏سینوفارم خریداری شده در زمان دولت دوازدهم، حدود ۱۳ میلیون ۷۰۰ هزار دز بوده است. (۹.۳ تا پایان تیر و ۴.۴ تا نیمه مرداد)

نکته بعد درباره آمار اسپوتنیک و بهارات است که از مجموع ۶۴ میلیون ثبت سفارش شده در دولت دوازدهم، تنها یک میلیون و ۱۷۰ هزار دز وارد کشور شده است.

کووکس؛ تا ۲۱ شهریور از مجموع ۱۶.۸ میلیون دز ثبت سفارش شده، طبق آمار گمرک و البته محموله ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دزی سینوفارم از سبد کووکس، مجموعا ۶ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۴۰۰ دز واکسن وارد کشور شده است.

بنابراین در زمانی (حدود ۷ ماه و نیم) که ⁧ دولت دوازدهم⁩ متولی خرید و واردات واکسن بوده، واکسن محقق شده توسط این دولت، ۲۰ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۴۰۰ دز واکسن بوده است.

اما؛ حجم سینوفارم خریداری شده و وارد شده به کشور در ⁧ دولت سیزدهم⁩ تاکنون حدود ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دز بوده است. (۴.۴ میلیون نیمه دوم مرداد و ۱۲.۲ میلیون در شهریور توسط هلال احمر+ ۵ میلیون دیگر از امارات در شهریور)

بنابراین واکسن محقق شده توسط ⁧ دولت سیزدهم⁩ در مدت زمان حدود یک ماه و نیم (نیمه مرداد تاکنون)، ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن بوده است.

در پایان؛ جناب روحانی رئیس جمهور دولت دوازدهم در ۲۲ اردیبهشت ماه (همان زمانی که ادعا شده ۳۰ میلیون سینوفارم خریداری شده است) تاکید داشت: واکسن سوهان قم نیست که فراوان باشد!

منبع:بولتن نیوز

350242