«پرسون» از سردرگمی مشتاقان به سفر اربعین می گوید؛

یک سفر زیارتی و این همه بلاتکلیفی؟!

قیمت های فضایی که برای فروش بلیط برای سفر اربعین حسینی روی سایت های فروش شرکت های هواپییییمایی رفته است شوکه کننده است. ظاهر 30 هزار نفری که برای اربعین عازم عراق خواهند شد با افزایش دوبرابری به 60 هزار نفر خواهند رسید و همین چشم طمع ایرلاین ها را برق انداخته است. آنچنان که سازمان هواپیمایی تا این لحظه نتوانسته آنها را مجاب به کم کردن قیمت ها کند.
تصویر یک سفر زیارتی و این همه بلاتکلیفی؟!

به گزارش سایت خبری پرسون، روزهای کمی به اربعین حسینی مانده است. بعد از وقفه سال گذشته مشتاقان سالار شهیدان در حضور به هم رساندن در کربلا، امسال قرار شد در ابتدا 30 هزار نفر به عراق اعزام شوند. با همت مسئولان کشورمان این تعداد به دوبرابر افزایش یافت.

شرایط این سفر هم از سوی سازمان حج و زیارت و مطابق با پروتکل های اعلامی که از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا، به طور روشن مشخص شده است و حتی با وجود اعلام قیمت بلیط از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و مشخص بودن تعداد افراد و شرایطی که این افراد یعنی زائران اربعین معلی باید داشته باشند، اما آنچنان سردرگمی ایجاد شده است که بارها از خودمان می پرسیم یک سفر زیارتی، و این همه سردرگمی و بلاتکلیفی؟!

در این میان و با وجود افزایش سهمیه زوار ایرانی برای حضور در ایام اربعین، در روزهای گذشته اقدام موثری برای تسهیل سفر این زوار انجام نشده است و بسیاری از افرادی که در سامانه سماح ثبت نام کرده اند همچنان برای خرید بلیت هواپیما با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

بررسی میدانی ما از آژانس‌‌های سطح شهر و همچنین سایت های فروش بلیت هواپیما حکایت از آن دارد که هنوز فروش بلیت پروازهای اربعین شروع نشده و بلیت هایی هم که در سایت های اینترنتی و در بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ به فروش می رسند با قیمت های بسیار بالاتر از نرخ مصوب هستند.

قیمت بلیت پرواز اربعین در بسیاری از آژانس‌ها با مبلغ بیش‌ از پنج تا ده میلیون تومان عرضه می‌شود و این در حالی است که پیش‌از این اعلام شده بود که مبلغ مصوب شده برای پرواز رفت و برگشت اربعین پنج میلیون تومان است.

این بی برنامگی در فروش بلیت و همچنین گرانفروشی موجب اعتراض زوار اربعین حسینی شده است، زائران امسال با موانع بسیاری برای سفر به کربلا مواجه شده اند آنها باید در سامانه سماح ثبت‌نام کند، روادید کشور عراق را دریافت کند، ۲ دوز واکسن را تزریق کرده باشد، ضمن اینکه تست منفی کرونا با اعتبار ۷۲ ساعت را برای پرواز به همراه داشته باشند و حالا باید برای دریافت بلیت هواپیما هم سرگردان شوند.

یکی از زائران با انتقاد از وضعیت فروش بلیت سفر اربعین می گوید: من باید بدانم تارخ انجام پرواز چه زمانی است که بتوانم تست منفی کرونا با اعتبار ۷۲ ساعت ارائه کنم، اگر امروز تست بدهم و بلیت برای زمانی دیرتر تهیه شود باید دوباره تست بدهم.

یکی دیگر از متقاضیان سفر کربلا هم اظهار می کند: در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌ام اما هنوز نمی‌دانم امکان اعزام دارم یا خیر، از دیروز به دنبال تهیه بلیت هستم، اما هیچ یک از آژانس‌‌ها پاسخ درستی به ما نمی‌دهند و اغلب یا می‌گویند بلیت نداریم و یا قیمت‌های بالایی اعلام می‌کنند.

قیمت واقعی - بلیت تهران- نجف چقدر است؟

بالا بودن قیمت بلیت پرواز تهران- نجف، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران بارها اعلام کرده است که بسیاری از ایرلاین ها از پروازهای اربعین در حال سوءاستفاده هستند.

این بدان معناست که شاهد هستیم تعدادی از ایرلاین ها بلیت را به قیمت بیش از ده میلیون تومان هم عرضه می کنند این در حالی است که قیمت واقعی باید دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد.

حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشورمان هم در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده است که با بیان اینکه به طور معمول ایرلاین ها اعلام می کنند که در پروازهای خارجی هزینه سوخت را پرداخت می کنیم، اما در پرواز تهران- نجف هیچ هزینه ای بابت سوخت پرداخت نمی شود و از سوی دیگر تنها برای ورود به فرودگاه عراق مبلغ اندکی پرداخت می شود که این مبلغ در ایام اربعین هم رایگان است.

او اظهار می کند: مبلغ بلیت تهران-شیراز حدود یک میلیون وپانصد هزار تومان است و پرواز تهران-نجف هم معادل مسیرهای این چنینی از جمله تهران-اهواز، تهران- چابهار و … است، بنابراین دریافت هزینه ای بیش از این میزان در حق مردم اجحاف است و نباید ایرلاین ها از این فرصت سوء استفاده کنند.

به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، برای پروازهای اربعین همان پنج میلیون تومان هم زیاد است اما متاسفانه هیچ مبنای نرخ مشخصی وجود ندارد و این به معنای خالی کردن جیب مردم و زائران اربعین است.

سازمان هواپیمایی مصداق یک سر و هزار سودا

گلایه زائران ایرانی و همچنین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران درباره مشکلات تهیه بلیت هواپیما و گران بودن آن برای سفر اربعین در شرایطی است که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به خبرنگاران گفت: برای دریافت بلیت هواپیما مشکلی وجود ندارد و هماهنگی لازم بابت پروازها صورت گرفته و از این به بعد هم پیگیری خواهد شد تا همان پیش بینی‌هایی که در سازمان صورت گرفته، به نحو احسن اجرا شود.

حسن ذیبخش گفته است که در خصوص قیمت بلیت هواپیما همه تلاشمان را می‌کنیم که با قیمت مناسب مسافران بتوانند به عتبات عالیات مشرف شوند، البته توافق صورت گرفته قبلی بر مبنای ۳۰ هزار مسافر بود اما در حال رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی هستیم تا بتونیم قیمت مناسبی را عرضه کنیم.

واقعا راهی وجود ندارد که این سردرگم شدن ها که به دلیل برنامه ریزی های لحظه آخری می باشد منسجم باشد؟ وافراد دارای شزایط سفر با برنامه ریزی و اطلاع رسانی دقیق، تحت لوای شرایط اعلامی با قیمت بلیط مصوب سازمان هواپیمایی، یک سفر عادی و راحت تا عراق را داشته و بازگردند؟! انتظار هموطنانمان این است که مسئولان با برنامه ریزی دقیق تری جلوی بی نظمی و شلوغ کاری افراد سودجو را بگیرند! این سردرگمی های آزاردهنده، در شان ایران و ایرانی نیست.

تناقض میان مشاهدات میدانی درباره فروش بلیت سفر اربعین(نابسامانی در پیش فروش بلیت هواپیما و گرانی ها) و اظهارات مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری نشان می دهد که نظارت مناسبی از سوی این سازمان درباره ارائه بلیت با نرخ مصوب وجود ندارد و سازمان هواپیمایی باید به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی وارد میدان شود و در مقابل گران‌‌فروشی بلیت در دفاتر فروش بلیت، شرکت‌‌های هواپیمایی و همچنین سایت‌‌های فروش بلیت، بایستد و هر چه سریعتر تکلیف زائران را در این زمینه مشخص کند.

با تمام این مشکلات پیش پای زائران حسینی؛ کاروان ها و افراد رابط کاروان ها را شاهدیم که در حال تبلیغات و رایزنی میانمردم برای ثبت نام در خصوص اربعین هستند. آنها ادعا می کنند که غیر از افرادی که در سامانه سماح ثبت نام کرده اند، هر کسی دو میلیون بپردازد ویزا گرفته و در قالب گروه های پنج نفری اعزام خواهد شد.

از طرفی مسئولان سازمان حج و زیارت هم در گفتگو با رسانه ها اعلام کردند که این تبلیغات غیرقانونی است و فقط افرادی که ثبت نام کردند و شرایط لازم را دارا باشند برای این سفر راهی عراق می شوند. حال سوال این است که یک سفر زیارتی برای عاشقان امام حسین این همه مشکلات باید به همراه داشته باشد؟ پس وظیفه سازمان هواپیمایی و سازمان حج و زیارت در آگاهی رساندن و مجاب ساختن مجموعه های تحت مدیریتشان چیست؟ یا ارگان هایی که وظیفه جلوگیری از تبلیغات و سواستفاده های افراد طماع را دارند کجا هستند که هر کسی هر کاری را فکر می کند برایش سودی در بر دارد انجام می دهد و در این میان هموطنانی را داریم که به دلیل عشق به سالار شهیدان، به راحتی سردرگم و خسته می شوند!

واقعا راهی وجود ندارد که این سردرگم شدن ها که به دلیل برنامه ریزی های لحظه آخری می باشد منسجم باشد؟ وافراد دارای شزایط سفر با برنامه ریزی و اطلاع رسانی دقیق، تحت لوای شرایط اعلامی با قیمت بلیط مصوب سازمان هواپیمایی، یک سفر عادی و راحت تا عراق را داشته و بازگردند؟! انتظار هموطنانمان این است که مسئولان با برنامه ریزی دقیق تری جلوی بی نظمی و شلوغ کاری افراد سودجو را بگیرند! این سردرگمی های آزاردهنده، در شان ایران و ایرانی نیست.

گزارش از: سجاد سیف

350227