رونمایی از آلبوم «نواحی اشک»

آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «نواحی اشک» با هنرمندی متین رضوانی‌پور برگزار شد.
تصویر رونمایی از آلبوم «نواحی اشک»

به گزارش سایت خبری پرسون، آئین رونمایی از آلبوم «نواحی اشک» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری با حضور امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی این سازمان و متین رضوانی‌پور خواننده، شهرام صارمی و چند هنرمند دیگر روز دوشنبه بیست و دوم شهریور ماه در فرهنگسرای «عترت» تهران برگزار شد.

«نواحی اشک» و قصه انتشار آن بعد از «مرثیه ناتمام»

امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای این مراسم درباره آلبوم «نواحی اشک» توضیح داد: آلبوم نواحی اشک پیش از این به صورت گام به گام در دهه اول محرم منتشر شد و امروز به صورت کامل و با شناسنامه اصلی اثر پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و امیدوارم اثر ظرفیت این را داشته باشد که جوابگوی بسیاری از تهدیدها برای موسیقی آیینی ما باشد. البته ما در سال ۹۹ آلبوم «مرثیه ناتمام» را منتشر کرده بودیم که نسبت به این آلبوم اثر خاص‌تر و سخت پسندتری بود چون دربرگیرنده وجوه تخصصی در حوزه موسیقی بود که طبعاً مخاطبان خاصی هم داشت. اما آنچه امروز به صورت آلبوم در اختیار مخاطبان قرار داده می‌شود، شمایلی از موسیقی نواحی ایران در بخش آواهای مرتبط با عزاداری حضرت سیدالشهداست که سعی کردیم در قالبی متفاوت آن را منتشر کنیم.

وی با اشاره به نقش مداحان و نوحه خوانان در گسترش موسیقی ردیف دستگاهی ایران و نقش آن در خوانش نوحه‌ها بیان کرد: آنچه صورت گرفته در جریان زمان رخ داده اما متاسفانه عدم سیاستگذاری در حوزه موسیقی جدی، شرایطی را فراهم کرد که ما در حوزه موسیقی آیینی شاهد آسیب‌های جدی باشیم. کما اینکه ظهور و بروز موسیقی‌های غربی به شکل فزاینده و افراطی آن، موجب شده در بخش‌های زیادی از موسیقی آیینی با مشکلات محتوایی مواجه شویم. بنابراین مجموعه پیش رو تلاشی برای بازسازی و تولید آثاری در چارچوب موسیقی مذهبی است که در این راه از متین رضوانی پور درخواست کردیم که کنار ما باشد. او هنرمندی است که اشراف زیادی روی موسیقی نواحی دارد که همراه با سید محسن عظیمی به‌عنوان تنظیم‌کننده تلاش کرد تا با به کارگیری یک موسیقی افکتیو فضای مخاطب پسندی را در اختیار شهروندان قرار دهد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن ارائه گزارشی از برخی از فعالیت‌های امور موسیقی در روزهای آینده از رونمایی یک آلبوم دیگر تا فرارسیدن ایام اربعین حسینی توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد.

خاطره آقای خواننده از نوحه‌هایی که موسیقی پاپ بودند

متین رضوانی پور خواننده آلبوم «نواحی اشک» هم در بخش دیگری از این مراسم بیان کرد: من از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر می‌کنم که در این چند سال همکاری‌ام با آنها فضایی را فراهم آوردند که در عرصه اخلاق کاری نهایت همکاری را با ما داشتند. به اعتقاد من آنها افرادی خوش اخلاق هستند که واقعاً در انجام کارها با من همراهی می‌کردند. واقعاً می‌گویم یکی از آرزوهایم این است که از این دست افراد در سمت‌های دیگر حوزه موسیقی استفاده شود.

وی ضمن ارائه خاطراتی از فعالیت‌های پژوهشی اش در عرصه موسیقی آیینی توضیح داد: ما در دهه هشتاد شاهد ظهور و بروز نوحه‌هایی بودیم که ملهم از موسیقی پاپ بود که واقعاً سرو صدا کرد. در آن زمان ما در هیات هایی حضور داشتیم و دائماً به این موضوع فکر می‌کردم که قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ تا اینکه روزی شنیدم یک پیرمرد مداح با صدایی رسا و ملودی که مو به تن آدم سیخ می‌کرد نوحه‌ای را می‌خواند که دلمان را می‌لرزاند. او تحریرهایی را می‌خواند که ریشه در موسیقی سنتی ما داشت. این ملودی به قدری برای من جذاب بود که رفته رفته وارد این عرصه شدم تا بتوانم نوحه‌های سنتی را گردآوری کنم. این رویه تا به امروز ادامه داشته و فکر می‌کنم حدود ۵ هزار آهنگ نوحه تدوین کردم که هر کدام دربرگیرنده مولفه‌های ویژه ای است.

مجموعه‌های فرهنگی آثار گنجینه داران موسیقی نواحی را خریداری کنند

این پژوهشگر گفت: یکی از نکات دیگری که در این پژوهش‌ها به آن دست پیدا کردم الحان و تلاوت‌های مختلفی از قرآن کریم و اذان‌های مختلفی بود که متناسب با هر منطقه خوانده می‌شد. اینها همگی ریشه‌های اصیل و سنتی بودند که من تلاش کردم روی آنها کار کنم و به تجزیه و تحلیل بپردازم. شرایطی که با کمترین امکانات صورت گرفت اما دربرگیرنده ارزش‌هایی بود که از آنها می‌توان به عنوان گنجینه‌های اصیل موسیقی ایرانی یاد کرد. و چه خوب که دوستان مسئول در مجموعه‌های فرهنگی نسبت به خرید این آلبوم از گنجینه داران اقدام کنند.

رضوانی پور با اشاره به همکاری‌های استادان موسیقی ایرانی از جمله مجید کیانی در ارائه مشاوره‌های تخصصی این حوزه بیان کرد: من اعتقاد دارم این پژوهش‌ها باید ادامه پیدا کند چرا که آلبوم نواحی اشک فقط نمونه‌ای از صدها موردی است که در این عرصه وجود دارد. اینها قابلیت شنیده شدن گسترده‌تر میان طیف زیادی از مخاطبان را دارد که باید از آن حمایت‌های بیشتری شود. مقام معظم رهبری چندی پیش در جریان دیدار با مداحان به آن‌ها تاکید فرمودند که از نغمات اصیل و قدیمی استفاده شود اما متاسفانه در این زمینه مسئولی وجود نداشت و ندارد که این توصیه‌های ارزشمند را پیگیری و نظارت کند.

هرچه قدر با فرهنگ و هنر زندگی کنیم به همان میزان آدم‌های بهتری هستیم

بیات مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیر فرهنگسرای عترت هم ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران تولید آلبوم«نواحی اشک» گفت: من متخصص حوزه موسیقی نیستم اما نگاه من به آیین‌های مذهبی و موسیقی این است که باید آمیخته با تاریخ زندگی پیامبران الهی باشد. در ایران هم چنین شرایطی وجود داشته و ما دیده‌ایم که بحث هنر و موسیقی عجین شده با تاریخ ماست. اما آنچه که باید حفظ شود، داشته‌های فرهنگی ماست که در این زمینه یک خطر حس می‌شود و آن تضعیف و مورد هجمه قرار گرفتن آیین‌های مذهبی ماست.

وی با اشاره به مولفه‌های یک جامعه فرهنگی افزود: ما روز به روز از معنویت و حس درونی الهی فاصله گرفته‌ایم و ما نمی‌توانیم زبان دهه بعد را بفهمیم این نشان دهنده کمرنگ شدن ادب و هنر است که هر چه قدر با آن زندگی می‌کنیم منجر به این می‌شود که ما آدم‌های بهتری باشیم. به هر حال کشور ما مورد هجمه زیادی واقع شده که به دلیل همین هجمه‌ها برخی از رفتارهای بد را تثبیت کرده است. من بر این باورم که باید فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی را بدون نگاه جزمی و دگماتیسم گسترش دهیم و به طور حتم اگر درست راهبری نشود همین فقدان عدل موجب می‌شود که جامعه از عقل هم دورتر شود. در این راه همکارانم در امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نهایت تلاش خود را انجام داده‌اند که در این عرصه فعالیت‌های ارزشمندی را داشته باشند.

در پایان این مراسم با حضور بیات مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ شهرداری تهران و مدیر فرهنگسرای «عترت»، امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام صارمی نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی و متین رضوانی پور خواننده، آلبوم نواحی اشک رونمایی شد.

349431