عجز دنیا از تحلیل حضور نظامی ایران در اقیانوس اطلس

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: حضور ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی در اقیانوس اطلس که حیاط خلوت استکبار جهانی است آنان را سردرگم کرده و از تحلیل آن عاجز هستند.
تصویر عجز دنیا از تحلیل حضور نظامی ایران در اقیانوس اطلس

به گزارش سایت خبری پرسون از هرمزگان، سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه در مراسم استقبال از ناوگروه ۷۵نیروی دریایی ارتش در بندرعباس افزود: این رویداد تاریخی یک گام مهم در تحقق اهداف گام دوم انقلاب مبتنی بر تمدن سازی با محوریت تمدن دریایی است.

وی تصریح کرد: این حضور که در اوج تحریم ها و در جو روانی - سیاسی سنگین ساخته شده علیه ایران رقم خورد، به عنوان یک حرکت راهبردی در اقیانوس اطلس و دریاهای آزاد که حیاط خلوت استکبار و آمریکاست، آنان را به استیصال و انفعال کشی و اکنون با اطمینان خاطر اعلام می کنیم که تحریم های حداکثری ما را برای اهداف بلندتر و بزرگتر مهیا کرده است.

این مقام بلندپایه نظامی ایران اضافه کرد: چهارماه حضور مقتدرانه و مستقل ایران که تحت رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب و توسط جوانان رشدیافته در بستر انقلاب و روی عرشه ناوهای ایرانی شکل گرفت نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است.

سرلشکر موسوی ضمن قدردانی از فرماندهان قبلی نیروی دریایی ارتش و تمام نیروهای شرکت کننده در این عملیات و سایر بخش های پشتیبان و حامی یادآور شد: نقش خانواده های صبور، بصیر و فهیم دریادلان که چهارماه پشتیبان مردان خود برای شکل گرفتن این حماسه بودند غیرقابل انکار و ستودنیست.

حریم حیاط خلوت ها در ماموریت دریایی ناوگروه ۷۵ نداجا شکسته شد.

فرمانده ناوگروه هفتاد وپنجم نیروی دریایی ارتش گفت:در ماموریت دریایی ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش، حیاط خلوت آمریکا در اقیانوس اطلس، حیاط خلوت ناتو در دریای بالتیک و حیاط خلوت رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه و شمال دریای سرخ به دست سفید جامگان نیروی دریایی شکسته شد.

امیردریادار دوم مجتبی محمدی فرمانده هفتاد وپنجمین ناوگروه اعزامی به اقیانوس اطلس در آیین استقبال از این ناوگروه، با بیان اینکه اجرایی کردن فرمان ابلاغی فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر حضور نیروی دریایی ارتش در اقیانوس اطلس از مهمترین اهداف این سفر بود، بیان کرد: ناوگروه ۷۵ اطلاعاتی _ رزمی متشکل از ناوشکن سهند و ناوبندر مکران و یک فروند بالگرد"AB " با استعداد ۳۱۷ نفر از تاریخ ۱۲خرداد سال جاری ماموریت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: این ناوگروه پس از پیمودن ۲۴۸۶۰ مایل دریایی معادل ۴۶ هزار کیلومتر و گذشت ۱۳۳ روز و شرکت در رژه دریایی سالروز تاسیس نیروی دریایی روسیه در بندر سنت پترزبورگ ۱۸ شهریور به آب های سرزمینی بازگشت.
امیر دریادار دوم محمدی، مهمترین اهداف این ناوگروه را، به اهتزار در آوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در آبهای دوردست، تامین امنیت تردد کشتی های تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ایران با هدف برقراری امنیت پایدار دریایی بین المللی، حفظ و حراست از منافع جمهوری اسلامی ایران در آبهای مورد علاقه، اثبات امکان حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش در هرجایی که منافع جمهوری اسلامی ایران ایجاب نماید، عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: انتقال پیام صلح ودوستی به جهانیان مخصوصا کشورهای مسیر وخنثی کردن پروژه ایران هراسی، ارتقای مهارت و افزایش تاب آوری کارکنان در دریانوردی های طولانی اقیانوسی و در شرایط جوی نا مساعد و طوفانی، ارتقای توان رزمی و توسعه شعاع عملیاتی یگان‍های شناور نیروی دریایی ارتش، ارزیابی سامانه آمادی و خوداتکایی جمهوری اسلامی ایران در علم، فناوری، دریانوردی و قدرت نظامی با حضور مقتدرانه و شجاعانه یگان های نیروی دریایی ارتش در آبهای مورد علاقه علیرغم تحریم های همه‌جانبه اقتصادی و نظامی، کسب تجربه دریانوردی در ابعاد ناوبری و حقوق بین‌الملل دریایی با عبور از تنگه ها و آب راه های حساس و پر ترافیک بین الملیی و جمع‌آوری اطلاعات و ارزیابی توان رزمی و وضعیت گسترش استقرار نیروهای فرا منطقه ای از دیگر اهداف این پیمایش دریایی بود.

امیر دریادار محمدی تصریح کرد: سربازان ولایتمدار در ناوگروه ۷۵ اطلاعاتی_رزمی نیروی دریایی ارتش سه اقیانوس هند، اطلس جنوبی، اطلس شمالی را شجاعانه درنوردیدند؛ دماغه امیدنیک را به نیکی پشت سر گذاشتند به خیر و سلامت از هفت دریای عمان، عربی، سرخ، مدیترانه، شمال، بالتیک و خلیج فنلاند عبور کردند. از تنگه های حساس بین المللی چون موزامبیک، مالش، داور، سوئد، گریت یلت، جبل الطارق، کانال سوئز و باب المندب را با افتخار گذر کردند.
فرمانده هفتاد وپنجمین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش با ابراز خرسندی از شکسته شدن حریم حیاط خلوت ها توسط دریادلان اعزامی بیان کرد: در این دریا پیمایی حیاط خلوت آمریکا در اقیانوس اطلس، حیاط خلوت ناتو در دریای بالتیک و حیاط خلوت رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه و شمال دریای سرخ به دست سفید جامگان نیروی دریایی شکسته شد.

وی در ادامه خطاب به فرمانده کل ارتش، گفت: اکنون شما ۳۱۷ دریانورد دارید که می توانند ادعا کنند از مدار ۳۵درجه جنوبی در دماغه امیدنیک تا مدار ۶۰ درجه شمالی در خلیج فنلاند دریانوردی کرده اند؛ از نصف النهار ۶۰ درجه شرقی تا نصف النهار ۲۰ درجه غربی در هر چهار ربع کره زمینی دریانوردی داشته‍اند. اینان دریانوردانی هستند که در طول مدت ماموریت دو بار از مدار استوا و چهاربار از نصف النهار مبدا عبور و در مدت چهار ماه دریانوردی چهار فصل بهار،تابستان،زمستان و پاییز را تجربه کردند.

امیر دریادار محمدی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که کسب تمام این افتخارات برای نیروی دریایی ارتش، نیروهای مسلح و جمهوری اسلامی ایران، اولا خواست و لطف خدا، ثانیا به واسطه دعای خیر امام زمان(عج) و نایب بر حقش فرماندهی کل قوا(مدظله العالی) و ملت شریف ایران بود که همواره بدرقه راه سربازان سفیدپوش هستند.

فرمانده هفتاد وپنجمین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش با تشکر از تمام خدمه ای که در این سفر همراهی و تاریخ سازی کردند، خطر نشان کرد: از ۳۱۶ همرزمی که مرا در اجرای این ماموریت خطیر، حساس و تاریخ ساز همراهی کردند، کمال تشکر را دارم. اینان سفیدجامگان ولایت مدار و جان بر کفی هستند که نوروز مزین به اعیاد شعبانیه را با خدمت شبانه‌روزی صرف آماده‌سازی یگان های ناوگروه کردند. احیا و شب های قدرشان را در دریا قرآن به سر کردند، اعیاد فطر و غدیر و قربانشان را در دریا گذراندند و تاسوعا و عاشورای حسینی را در عزای سرور و سالار و شهیدان در اقیانوس بر سینه کوبیدند تا به جهانیان راه امام حسین را نشان دهند.

وی در پایان، فعالیت های صورت گرفته در این مسیر دریانوردی را بر شمرد و عنوان داشت: شناسایی بصری و مثبت ۱۱۵ واحد شناور و پروازی نظامی، رهگیری شنود راداری(الینت) ۴۲۰ مورد واحد شناور پروازی یا ساحل نظامی، رهگیری و شنود مخابراتی(کامینت)۴۳۴ مورد واحد شناور، پروازی یا ساحلی، رهگیری و شنود ۳۴۸۲ مورد پروازی، مانیتورینگ بصری، راداری و رادیویی ۱۱۰۰ فروند کشتی تجاری، نفتکش غیر نظامی عبوری و اعلام آمادگی همکاری در صورت درخواست آنان و اجرای ۹۱۲ ساعت آموزش رسته ای در راستای ارتقای توان رزمی از مهمترین فعالیت های صورت گرفته در این ماموریت دریایی بود.

آیین استقبال و قدردانی از هفتاد و پنجمین ناوگروه اطلاعاتی ونظامی نیروی دریایی ارتش با حضور فرمانده کل ارتش ، فرمانده نیروی دریایی، استاندار و نماینده ولی فقیه در هرمزگان صبح یکشنبه در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش آغاز شد.

همچنین قرائت پیام رهبر معظم انقلاب به فرمانده و کارکنان ناوگروه هفتاد و پنجم و سخنرانی فرماندهان ارتش ومسوولان کشوری و استانی از مهمترین برنامه ها در کنار ناو سهند و ناو بندرمکران در بندرعباس است.

ناوگروه هفتادوپنجم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ماموریت دریایی طولانی ۱۸ شهریورماه جاری با استقبال شناورهای رزمی و جنگنده های نیروی هوایی ارتش وارد آب های سرزمینی ایران شد.

هفتادوپنجمین ناگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن ایرانی سهند و ناوبندر مکران پس از ۱۳۳ روز دریانوردی در دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها و طی ۴۴ هزار کیلومتر، به آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران رسید و مورد استقبال دو فروند شناور رزمی ناوتیپ سطحی از منطقه یکم نیروی دریایی و ۲ فروند جنگده شکاری پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی نیروی هوایی ارتش مستقر در بندرعباس قرار گرفت.
این ناوگروه ۱۲ اردیبشهت ماه با هدف ارتقای اقتدار دریایی، تامین امنیت خطوط دریانوردی و تقویت دیپلماسی دریایی راهی ماموریت دریانوردی در اقیانوس هند، اطلس جنوبی و شمالی شد و با اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی حامل پیام صلح و دوستی ملت بزرگ ایران بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز شنبه هفته جاری به مناسبت بازگشت غرور آفرین ناو گروه ارتش با تبریک بازگشت مقتدرانه و عزت‌آفرین ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش از مأموریت تاریخ‌ساز دریانوردی پهنه‌ اقیانوس اطلس، از فرمانده و یکایک کارکنان آن قدردانی کردند.

منبع:ایرنا

339126